26 apr 2023 | Pressmeddelande

Volkswagen introducerar ny elmotor för ID.-familjen: starkare och effektivare

Nästa generations eldrift för ID.-familjen introduceras i slutet av året. Volkswagen har utvecklat en helt ny elmotor för bakaxeln som erbjuder högre effekt i kombination med ökad energieffektivitet, vilket ger både mer kraft och längre räckvidd.

  • Betydligt högre effekt och vridmoment: 286 hk och 550 Nm
  • ID.-modeller kan dra nytta av mer kraft och längre räckvidd
  • Volkswagen introducerar den nya elektriska drivlinan under fjärde kvartalet 2023
  • Tillverkning vid Volkswagen Group Components fabrik i Kassel, Tyskland

Den nya elmotorn på 286 hk och 550 Nm är den kraftfullaste och mest vridmomentstarka i en ID.-modell hittills. Volkswagen planerar att leverera de första bilarna med denna drivlina under det fjärde kvartalet 2023.

I samband med världspremiären den 17 april blev det officiellt att helt nya ID.7, som lanseras i slutet av året, kommer att utrustas med den nya drivlinan. Beroende på batterikapacitet beräknas räckvidden för ID.7 bli upp till 700 km (WLTP).

Drivlinan är fortfarande baserad på den modulära elbilsplattformen MEB (Modular Electric Drive) och har utvecklats av Volkswagen Group Components i Kassel där den också kommer att tillverkas.

– Eftersom det tillgängliga utrymmet inte har förändrats var vi tvungna att utveckla en ny drivlina som uppnår betydande prestanda- och effektivitetsförbättringar trots samma begränsningar. Detta var en stor utmaning för teamet. Resultatet visar att vi har kunnat minska användningen av råmaterial samtidigt som vi har uppnått en avsevärd förbättring av energieffektiviteten, säger Karsten Bennewitz, chef för Powertrain and Energy Systems på Volkswagens utvecklingsavdelning.

Högre effekt och betydligt högre vridmoment

Den nya elmotorn för bakaxeln har en effekt på 286 hk (210 kW) och ett maximalt vridmoment på cirka 550 Nm – beroende på växellådans utväxling. Det kan jämföras med dagens elmotor på 204 hk (150 kW) och 310 Nm. Det betydligt högre vridmomentet säkerställer en suverän kraftutveckling – både från stillastående och vid högre hastigheter.

Den nya elektriska drivlinan, med beteckningen APP550, uppnår sitt höga vridmoment tack vare en förbättrad stator med ett högre effektivt antal lindningar och större ledararea. Rotorn som motpart är utrustad med kraftigare permanentmagneter som tål högre belastning.

Pulsväxelriktaren levererar höga strömmar

Strömstyrkan är en avgörande faktor för elmotorns effekt. Som ytterligare en viktig komponent har pulsväxelriktaren utvecklats för att kunna leverera de höga fasströmmar som krävs för högre effekt och effektivitet. Den fungerar som en styrande ”hjärna” i drivlinan vars mjukvara säkerställer effektiva systemprocesser. Detta gäller till exempel för klockfrekvenserna och moduleringsmetoderna för alstring av växelström för elmotorn. På så sätt kan den arbeta mer effektivt beroende på belastningsfasen.

Optimerad värmehantering genom intelligent kylning

För att öka eldriftens effektivitet har Volkswagen optimerat ett antal komponenter, bland annat värmestyrningssystemet. Drivlinan har därför ett energisnålt kylsystem som arbetar utan eldriven oljepump. Systemet kan kyla ner sig självt via växellådans kugghjul och specialutformade komponenter för oljeförsörjning och -fördelning. Den uppvärmda oljan kyls av fordonets kylvätskekrets, som säkerställer driftstemperaturen. Statorns utsida är utrustad med en vattenkylmantel.

Volkswagen Kassel som produktionsanläggning för den elektriska drivlinan

Drivlinan med växellåda, rotor och stator kommer att tillverkas vid Volkswagen Group Components fabrik i Kassel.
– Vi har utvecklat elmotorer och deras växellådor i 15 år nu och har även tillverkat dem här på vår anläggning i över 10 år, säger Alexander Krick, chef för Technical Development E-Drive, Power Electronics & Transmission på Volkswagen Group Components.

Produkt- och processinnovationer i elmotorn och växellådan resulterar i en tydlig ökning av effektivitet och prestanda.
– Med vår mångåriga erfarenhet har vi optimerat hela systemet, till exempel genom användning av speciella elektroplåtar eller anpassade bearbetningsprocesser, och har på så sätt kunnat öka effektiviteten avsevärt, säger Alexander Krick.

ID.7 är en prototyp nära serietillverkning. Den är ännu inte tillgänglig för försäljning.