Hållbarhet (ESG)
Helhetssyn på hållbarhet genom regenerate+
För att bli en miljö- och samhällspositiv mobilitetsleverantör
Volkswagen Group har en helhetssyn på hållbarhet: när det gäller natur, medarbetare, samhälle och värdeskapande entreprenörskap. Koncernen har därför fastställt en holistisk hållbarhetsstrategi som gäller för hela koncernen och utgör grunden för ambitiösa hållbarhetsprogram för alla koncernens varumärken.
En viktig hävstång för att minska utsläppen är att öka den elektriska mobiliteten. Hållbarhetsstrategin driver till exempel fram en av de mest ambitiösa e-offensiverna inom fordonsindustrin inom alla fordonssegment.
Produktionen står alltmer i fokus. Volkswagen Group har som mål att uppnå balansräkningsmässig koldioxidneutralitet på alla produktionsanläggningar världen över till 2040 – tio år tidigare än planerat.
Volkswagen Group har åtagit sig att leva upp till klimatmålen i Parisavtalet och har ett omfattande program för minskade koldioxidutsläpp för att senast 2050 uppnå CO2-neutral balans inom alla områden med mål som godkändes av Science based target initiative 2022.
Målet för Volkswagen Group är att minska 90 procent av alla utsläpp av växthusgaser jämfört med 2018. Koncernen avser att uppnå detta bland annat genom att omvandla energiförsörjningen och öka energieffektiviteten. Till exempel ska 100 procent av den externa elförsörjningen på alla platser, inklusive Kina, till 2030 komma från CO2-neutrala källor. Alla europeiska anläggningar försörjs redan nu med 100 procent förnybar el. Åtta anläggningar i Europa är redan koldioxidneutrala i balansräkningen.
Volkswagen Group Sveriges hållbarhetsstrategi
Vi ska vara ett föredöme när det gäller miljö och hållbarhet
År 2030 kommer vi att ha elektrifierat hela vårt modellprogram. Volkswagen Group Sverige bidrar därigenom starkt till branschens utveckling – som en av Sveriges ledande aktörer inom mobilitet ska vi vara en förebild när det gäller miljö och hållbarhet.
I vår roll som importör i Sverige handlar detta om att fortsätta omställningen mot elektrifiering, uppkopplade bilar och digitalisering. Inom dessa områden drivs ett flertal projekt och initiativ. Som ett led i förberedelserna för framtiden har överenskommelse med våra återförsäljare och servicepartners gjorts rörande nya och uppdaterade avtal som tar höjd för omställningen mot elektrifiering, uppkopplade bilar och många digitala tjänster.
På VGS jobbar vi aktivt med alla dimensionerna inom hållbarhet bland annat genom vårt systematiska arbete med kvalitet och miljö, vårt erbjudande och arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare och förbättra samhället samt riskhantering och compliance.
Volkswagen Group Sverige ingår i Volkswagen Groups hållbarhetsredovisning och tar därför inte fram en egen hållbarhetsredovisning enligt CSRD:s dotterbolagsundantag. Läs mer om Volkswagen Groups hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning här.
Miljö & kvalitet
Volkswagen Group Sverige AB är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2015 sedan 2003 och miljöcertifierande enligt ISO 14001:2015 sedan 2006 via det tyska certifieringsorganet TÜV Syd som årligen granskar att vi lever upp till standardens krav om ständig förbättring och minskad miljöpåverkan. Revisorerna kontrollerar även att vi uppfyller våra fabrikers krav samt kraven i BER (EU-förordning om gruppundantaget). Certifieringen omfattar Volkswagen Group Sverige med märkena Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA och Skoda.
Vårt integrerade Miljö- & Kvalitetsledningssystem bidrar till att vi systematiskt arbetar med miljö- och kvalitetsfrågor genom att ständigt förbättra vår miljöprestanda, utveckla organisationens processer, kvalitetssäkra våra tjänster och produkter för att säkerställa att vi har nöjda kunder. Nöjda och motiverade anställda leder till att kundernas önskemål tillgodoses vilket främjar varaktig ekonomisk framgång.
Syftet med miljöarbetet är att minimera påverkan på miljön i den utsträckning det går och jobba mot en hållbar utveckling inom de områden vi kan påverka. Som organisation påverkar vi miljön på många olika sätt, både direkt och indirekt. Vi har dels miljömål i linje med Volkswagen Groups hållbarhetsstrategi, dels nedbrutna miljömål från våra ägare Porsche Holding Salzburg där vi bland annat ska minska vårt eget CO2-utsläpp i Scope 1 & 2 med 42 % samt vår egen energiförbrukning i kWh med 30 % till år 2030.
Vi kontrollerar och certifierar även våra auktoriserade partners standard kontinuerligt. Anläggningar som har service- och återförsäljarkontrakt, det vill säga som är auktoriserade för ett eller flera av våra varumärken, granskas kontinuerligt enligt respektive varumärkes standard som självklart även innehåller den internationella kvalitetsstandardens krav enligt ISO 9001:2015.
Kvalitets- och miljöpolicyutlåtande:
Att vara den största bildistributören i Sverige medför ett stort ansvar vad gäller kvalitén på våra produkter och tjänster men även för den påverkan på miljön hela processen medför. Vi lämnar ett miljöavtryck främst genom våra sålda produkter men även från utsläppen av våra produkt- och tjänstetransporter. Därför arbetar Volkswagen Group Sverige med att identifiera risker och möjligheter för att ständigt förbättra oss inom miljö- & kvalitetsområdet. Detta ska göra våra medarbetare, återförsäljare, servicepartners och kunder till ambassadörer för våra bilmärken.
För att leverera högsta möjliga kvalitet och för att bidra till en hållbar miljö åtar vi oss ansvaret att:
- Sträva efter ständiga förbättringar och förebygga föroreningar samt följa lagkrav och andra krav inom våra arbetsområden.
- Vi värnar om och samarbetar med våra intressenter, bland annat tillsammans med medarbetare, samarbetspartners, branschorganisationer och myndigheter för en hållbar utveckling.
- Erbjuda våra kunder bilar med bra prestanda som använder nya, alternativa drivmedel och motorer, eller som bygger på tekniska lösningar som medför mindre förbrukning och renare utsläpp.
- Arbeta efter en livscykelstrategi som innebär bland annat att anlita leverantörer som kan visa på miljömedvetenhet, ständiga förbättringar och hög kvalitet samt samarbeta med bilåtervinningsföretag som ligger i framkant i branschen och jobba gemensamt för att hålla en hög återvinningsgrad av våra produkter.
- Jobba med att minska vår miljöbelastning genom smart logistik rörande produkt- och tjänstetransporter utan att detta ska påverka kvalitén på våra tjänster.
- Verka genom vår ledarplattform för att motivera, utbilda och involvera våra medarbetare till att ha god kunskap om våra bilmärken arbeta utefter VGS värdegrund.
- Sträva efter en framtid med en hållbar mobilitet.
Vårt arbete med återvinning i Sverige
Vårt arbete med återvinning i Sverige
Vi åtar oss, i bland annat vår miljö- och kvalitetspolicyutlåtande, att ”samarbeta med bilåtervinningsföretag som ligger i framkant i branschen och jobba gemensamt för att hålla en hög återvinningsgrad av våra produkter”. Vi som bilimportörer lyder under ett producentansvar för uttjänta bilar, d.v.s. man har ett ansvar för att bilen den dag den tjänat ut, ska tas om hand på ett miljöriktigt sätt. Producentansvaret föreskriver att den uttjänta bilen ska återvinnas till minst 95 %. Producentansvaret innebär också att uttjänta bilar ska tas emot kostnadsfritt i ett landsomfattande mottagningssystem.
Vår vision, strategi och våra värderingar strävar efter att bilbranschen ska bli mer hållbar så att vi kan fortsätta vara verksamma inom den. Genom att ta hänsyn till våra bilars livscykel minskar vi belastningen på miljön, skapar en positiv trend och närmar oss en mer hållbar bransch.
Steg ett är att lämna den uttjänta bilen till en auktoriserad demonteringsfirma som ingår i Volkswagen Groups mottagningsnät för uttjänta bilar. Du hittar information hos respektive märke men du kan även hitta information om närmaste demonteringsföretag via Bilreturs hemsida.
Compliance & Riskhantering
Agera med integritet
Det är avgörande för vårt bolags långsiktiga framgång att vi tidigt kan upptäcka risker och möjligheter i vår löpande verksamhet och hur långt i förväg vi reagerar på dem.
Mot bakgrund av detta har Volkswagenkoncernen valt en holistisk, integrerad strategi som kombinerar riskhanteringssystemet, det interna kontrollsystemet och Compliance Management System under samma ägarskap (Governance, Risk & Compliance).
Ett företag kan bara nå framgång på lång sikt om det agerar med integritet, följer lagar runt om i världen och fortsätter att stå fast vid sina frivilliga åtaganden och etiska principer även när tiderna är svåra.
På vår globala hemsida kan du läsa mer om hur vi arbetar med Compliance, riskhantering och internkontroll samt vårt globala Ombudsman-system som omfattar alla medarbetare, samarbetspartners och tredje part med målet att komma åt ekonomisk brottslighet och korruption.
Riskhantering & skydd för verksamhet och tillgångar
Genom vårt riskhanteringssystem kan vi säkra en hållbar framgång för vårt företag genom tidig identifiering, analys, bedömning och förebyggande av risker inom vår operativa/dagliga verksamhet.
Alla organisationer exponeras för risker som hotar verksamheten och tillgångarna. Det kan gälla allt från finanskriser, oljeutsläpp och felsteg från ledande befattningshavare till bristande efterlevnad av ingångna avtal och olovliga intrång i IT-system.
Därför gäller det att vara medveten om de risker som finns och ha en handlingsplan för tänkbara scenarier.
Koncernens riskhantering och interna kontrollsystem bygger på tre pelare: utöver den årliga ordinarie processen för Governance, Risk & Compliance (GRC) med fokus på systemrisker, och den kvartalsvisa riskprocess som fokuserar på akuta risker, inför vi även operativ riskhantering i de enskilda divisionerna.
Du kan läsa mer om Volkswagen AG's compliance och riskhantering här.
Uppförandekod - sund och etisk företagskultur

Uppförandekoden sammanfattar de viktigaste grundprinciperna för vår verksamhet och stödjer anställda i att hantera juridiska och etiska problem i sin dagliga verksamhet.
Volkswagenkoncerns ledning är övertygad om att vi endast kan uppnå en sund och etisk företagskultur och en hållbar ekonomisk framgång genom överrensstämmelse med gällande lagstiftning och våra interna regler och principer.
Dessa bör vägleda dagliga handlingar och beslut för alla som är en del av koncernen.
För att långsiktigt vara framgångsrika, måste även vi på den svenska marknaden fortsätta att på ett professionellt sätt leverera konkurrensmässiga produkter och tjänster. Men det betyder också att det är otroligt viktigt på vilket sätt vi gör detta.
Vår Code of Conduct – Uppförandekoden är vägledande för hur vi ska agera i vårt dagliga arbete.
Uppförandekoden för affärspartners klargör vilka standarder som gäller för affärspartners till Volkswagen-koncernen
Vårt mål är att upprätthålla en konkurrensfördel genom kvalitet och varaktigt värde på våra produkter och tjänster samt genom vår framgångsrika och hållbara affärsverksamhet. Vårt företags långsiktiga framgång beror också på hur snabbt vi identifierar risker och möjligheter, och att vi konsekvent följer lagar, förordningar, etiska principer och våra egna frivilliga åtaganden.
Vi ställer inte bara höga krav inom Volkswagen-koncernen, vi arbetar också för att säkerställa efterlevnad av dessa standarder längs hela värdekedjan. Detta tillvägagångssätt bygger på ett erkännande av det enkla faktum att ansvarsfullt beteende och affärsframgång inte utesluter varandra, utan faktiskt främjar varandra.
Vi förväntar oss denna förståelse och detta tänkesätt inte bara från alla våra anställda utan också från våra affärspartners. Vår affärspartners förmedlar dessa principer och de skyldigheter detta innebär till såväl sina egna anställda som till sina affärspartners.
Här finns Volkswagen AG:s Uppförandekod för affärspartners att ladda ner på engelska/svenska.
Corporate Social Responsibility
Volkswagen Group Sverige deltar genom sina märken i ett antal olika samarbeten. Som en del av vårt samhällsengagemang tillhandahåller vi våra produkter, eller ger ekonomiskt stöd, till organisationer och events för att bidra till meningsfulla och viktiga aktiviteter.
Volkswagen Group Sverige har genom sina märken CSR-samarbeten med:
• BRIS sedan 2010 (VW Personbilar)
• Missing People sedan 2016 (VW Transportbilar)
• Active Life Foundation sedan 2012 (Audi)
Volkswagen Transportbilar ska hjälpa Missing People Sweden att söka efter försvunna personer
I april 2020 blev Volkswagen Transportbilar ny huvudsponsor till Missing People. Som en del av Volkswagen Transportbilars samhällsengagemang, går företaget nu in i ett 3-årigt avtal som innebär att de förser Missing People med fordon och andra materiella resurser som används vid sökinsatser runt om i landet.

– Missing People gör en fantastisk insats i det svenska samhället och det känns rätt för oss att gå in som huvudsponsor och tillföra mer resurser så att förhoppningsvis fler anhöriga till försvunna personer ska kunna hitta sina saknade. Vi vet också att det finns lokala initiativ och samarbeten ute i landet mellan våra återförsäljare och Missing Peoples olika regionala avdelningar. Det tänker vi förstås fortsätta att uppmuntra till, säger Maria Johnsson, Produkt- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar.
Läs mer om Missing People
Ett samarbete mitt i prick!
Inför säsongen 2023/24 har Volkswagen och Svenska Skidskytteförbundet tecknat ett avtal om samarbete. Volkswagen blir officiell bilpartner till det framgångsrika landslaget och kommer att förse Skidskytteförbundet med både personbilar och transportbilar.
– Vi är väldigt stolta över det nya partnerskapet med Svenska Skidskytteförbundet, där ledare och åkare står för den typ av värden som vi också vill förmedla i vår kommunikation. Ett sådan värde är hållbarhet. Redan idag åker flera aktiva en elbil från Volkswagen och detta vill vi förstås utveckla vidare så att ännu fler kan köra till träningar och tävlingar i våra säkra elbilar, säger Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen Personbilar.
– För oss är det mycket värdefullt att vår verksamhet kan färdas på ett tryggt och säkert sätt, året runt. Där känner vi att Volkswagen verkligen bidrar till vår verksamhet, säger Rikard Grip, generalsekreterare på Svenska Skidskytteförbundet.
– För mig känns det självklart att tänka hållbart och därmed välja en elbil för mina resor, säger Elvira Öberg, en av alla stjärnor i landslaget. Jag kör redan en ID.5 och är väldigt nöjd med den.
Samarbetet kommer dessutom att innebära delaktighet i lokala svenska tävlingar och aktiviteter hos Volkswagens återförsäljare runt om i landet för att ytterligare öka intresset för skidskytte.
Foto: Per Danielsson
Audi är sedan många år sponsor till den alpina skidsporten

– Audi är sedan många år sponsor stolta sponsorer till den alpina skidsporten. Vi har på nära håll sett vilken glädje sporten förmedlar och vilka enorma insatser som görs både på individnivå, av ledare och av engagerade föräldrar. Tyvärr är inte heller den alpina sporten förskonad från skador, säger Helena Kepinski, chef för Event Marketing på Audi Sverige och fortsätter:
– Active Life Foundation med Thomas Fogdö som initiativtagare gör därför ett oerhört viktigt arbete genom sitt förebyggande arbete och stöd till rehabilitering för idrottare. Audi har valt att stötta stiftelsen och samtidigt medverka till informationsspridning. Det känns som en naturlig förlängning av vårt sponsorskap. Jag vet hur viktig denna fråga är för de aktiva inom alla idrotter och inte minst den alpina.
Audi genomför vare år säkerhetshöjande testkörningar på Åresjön, där anmälningsavgiften oavkortat går till Active Life Foundation.
Läs mer om Active Life Foundation