Corporate
Social Responsibility

Våra CSR-samarbeten

Volkswagen Group Sverige deltar genom sina märken i ett antal olika samarbeten. Som en del av vårt samhällsengagemang tillhandahåller vi våra produkter, eller ger ekonomiskt stöd, till organisationer och events för att bidra till meningsfulla och viktiga aktiviteter.

Volkswagen Group Sverige har genom sina märken CSR-samarbeten med:

•    BRIS sedan 2010 (VW Personbilar)
•    Missing People sedan 2016 (VW Transportbilar)
•    Min Stora Dag sedan 2013 (Europcar)
•    Active Life Foundation sedan 2012 (Audi)
•    Åre Pride Festival sedan 2016 (Audi)

Dan Andersson, PR & Marketing Manager VW Transportbilar:

–    Vi stödjer Missing People med en specialinredd Transporter som de använder som ledningscentral när de genomför sina insatser. Anledningen till att vi stöder dem är att det är en helt frivillig, rikstäckande organisation där vår bil får göra det våra bilar är bäst på; att arbeta och göra nytta. Genom att Missing People finns över hela Sverige finns också möjligheten för våra återförsäljare att bidra ytterligare genom att låna ut bilar eller upplåta lokaler etc vid insatser på deras ort.

Läs gärna om vår satsning i Piteåtidningen. Läs mer om Missing People

Jeanette Asteborg, VW personbilar och Heléne Tibblin BRIS

Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Personbilar:

– Volkswagen Sverige sponsrar sedan tidigare Bris regionkontor med fem bilar. Men vi ville göra mer.

I början av 2017 skänkte Volkswagen över en halv miljon kronor till organisationen, när generösa bilköpare hjälpte till att samla ihop summan genom en unik bilauktion. Kanske är det här framtidens sätt att sälja speciella och limiterade bilar. Dessutom känns det ju oerhört bra att kunna göra skillnad genom att hjälpa Bris.

Läs mer om BRIS 

Niklas Henning, Sponsor manager Audi Sverige och f.d. alpin landslagsåkare:

– Audi är sedan många år sponsor till den alpina skidsporten både på internationell, nationell och lokal nivå.  Vi har på nära håll sett vilken glädje sporten förmedlar och  vilka enorma insatser som görs både på individnivå, av ledare och av engagerade föräldrar. Tyvärr är inte heller den alpina sporten förskonad från skador.

Active Life Foundation med Thomas Fogdö som initiativtagare gör därför ett oerhört viktigt arbete genom sitt förebyggande arbete och stöd till rehabilitering för idrottare. Audi har valt att stötta stiftelsen och samtidigt medverka till  informationsspridning. Det känns som en naturlig förlängning av vårt sponsorskap. Jag vet hur viktig denna fråga är för de aktiva inom alla idrotter och inte minst den alpina.

Audi genomför vare år säkerhetshöjande testkörningar på Åresjön, där anmälningsavgiften oavkortat går till Active Life Foundation.

Läs mer om Active Life Foundation

Niclas Runberg, marknadschef på Europcar:

– På Europcar engagerar vi oss genom att ha 10 stripade Min Stora Dag-bilar som vi kampanjar och lyfter fram till våra kunder. För varje mil som kunderna kör i dessa bilar skänker vi 3 kr/mil till Min Stora Dag för aktiviteter. Vi stöttar också med hyrbilar för att lösa organisationens egna transportbehov på alla de event som görs över hela Sverige året runt.

Självklart så ställer vi gärna upp och hjälper Min Stora Dag för att via vårt kontaktnät av leverantörer, partners och kunder göra det möjligt att uppfylla en dröm för några av alla dessa barn och ungdomar.

Läs mer om Min stora dag