07 feb 2005 | Pressmeddelande

Škoda Motorsport inför Svenska rallyt:

- Tre nordiska Skoda Fabia WRC - Mattias Ekström övertar Armin Schwarz´s startnummer

Škoda Motorsport satsar för första gången på ett helnordiskt trebilsteam i ett VM-rally då Uddeholm Swedish Rally avgörs den 10–13 februari. Den svenske DTM-mästaren Mattias Ekström gör debut i WRC-klassen i en häftigt blå Red Bull-dekorerad fabriks-Fabia. I debuten övertar han Skodateamets skadade försteförare Armin Schartz´s startnummer och får därmed också tävla om poäng i märkes-VM. Finländarna Janne Tuohino och Jani Paasonen är Mattias teamkolleger i varsin Fabia WRC. Touhino gör debut som ordinarie Skodaförare i teamets andrabil medan Paasonen, som gjorde ett sensationellt inhopp hos Skoda i Finska rallyt i fjol, övertar Mattias startnummer i Škoda Motorsports tredjebil. Skodastallets försteförare Armin Schwarz skadade axeln när han kraschade i Monte Carlo-rallyt. För att bli riktigt frisk till rallyt i Mexiko i nästa månad beslutade teamet efter läkarkonsultation om 6 veckors konvalescens. Därmed får Mattias ta Armins plats och 29-årige Paasonen kliva in som tredjeförare. Svenska rallyt blir den 26-årige racingstjärnans WRC-debut. Men Mattias är långt ifrån någon nybörjare i rally. Han har bl.a. vunnit VM-segrar i stora grupp N-klassen i både Svenska rallyt och Rally Katalonien och har gjort totalt fyra starter Svenska rallyt. ”Jättekul” ”Det ska bli jättekul att se hur långt jag räcker till mot dom allra bästa rallyförarna”, säger Mattias Ekström. “Jag ser verkligen fram emot att för första gången få köra ett rally i en fabriksbil i WRC-klassen. Det känns enbart inspirerande att Škoda Motorsport nominerat mig för att få köra om märkespoäng i stället för skadade Armin. Det sätter ingen extra press på mig utan stärker bara självförtroendet då det visar att ledningen tror på mig. Jag kan bara hoppas att få göra ett bra och problemfritt lopp från start till mål. ” Janne Tuohino: “Det här är ett av mina favoritrallyn. Jag gjorde mitt bästa VM-resultat här när jag här i fjol tog två sträcksegrar kom fyra totalt.” Jani Paasonen: “Jag är ledsen för Armin och samtidigt glad att få chansen att köra. Jag gillar att köra det svenska VM-rallyt och hoppas att vi kan göra ett fint resultat.” Martin Muehlmeier, som leder Škoda Motorsport World Rally Team: “Det här blir lite speciellt för oss då det är första gången vi ställer upp i Svenska rallyt med Fabia WRC. Vi vet att konkurrensen är stenhård och inte tillåter några misstag alls. Vi har tre skandinaviska toppförare och jag ser med spänning och tillförsikt fram emot tävlingen .” Fotnot: Mattias Ekström’s sambo Tina Thörner, tidigare Škoda Motorsport co-driver till Kenneth Eriksson, är expertkommentator tillsammans med Svenska rally-veteranen Per Eklund och producenten Johan Ejeborg i SVT:s sändningar under Svenska rallyt. Svenska rallyt i detalj: Som tidigare är Karlstad start, mål och bas för rallyt medan Hagfors, 80 km nordost om Karlstad, är servicecentrum. Frågan är om VM-seriens enda snörally verkligen ska bli ett traditionellt snörally denna gång, hoppet lever in i det sista. Den ceremoniella starten sker på torsdag kväll på torget i Karlstad. Rallyt startar på fredag morgon med sju fartsträckor på totalt 106.48 km, dvs tre sträckor som körs två gånger plus en avslutande rallysprint. Lördagens andra etapp har sju sträckor på totalt 139.53km inklusive den 26.40 km klassiska Lejen, som är rallyts längsta sträcka. Söndagens sex sträckor är på totalt 113.86 km och inkluderar årets enda nya sträcka, Lesjöfors, som körs två gånger. Målgången beräknas omkring 15.00.i Karlstad. Mattias Ekströms inför WRC-debuten: ”Jag känner mig beredd!” Audi Sports DTM-mästare Mattias Ekström gör en av Svenska rallyts mest spännande starter då han i en i häftigt blå Red Bull-dekorerad fabriks-Skoda debuterar som rallyförare i stora WRC-klassen. Efter två dagars högfartstest i Ludvika 28-29 januari - 12 mil träning plus tävlingen Dan Anderssons Minne inför tusentals åskådare - säger Mattias: - Jag känner mig beredd! Hur känns det inför VM-debuten i Skoda Fabia WRC? - Jag ser verkligen fram emot starten då Svenska rallyt nu stått i fokus för mig sedan så många veckor och månader. Jag känner mig ganska säker inför starten efter allt testande nyligen och det finns egentligen ingenting som oroar mig just nu. Hur långt har du provat den nya tävlingsbilen? - Jag har inte räknat exakt men jag tror jag hunnit testa 600 km inklusive den lokala 65 km långa tävlingen Dan Anderssons Minne för ett par veckor sen. Har ni bortsett från testerna gjort några andra speciella förberedelser inför rallyt ? - Verkligen! Den senaste veckan har jag varit hos Skoda Motorsport i Mladá Boleslav i Tjeckien och tillsammans med killarna gått igenom bilen i detalj. De har lärt mig byta de nödvändigaste delarna som kan gå sönder under ett rally. Dom lyckades förvandla mig från förare till utbildad mekaniker! Hur vikigt var högfartstestet i Dan Andersson Minne? - Väldigt viktigt på många sätt. Oavsett vilken motorsport du sysslar med så ger förberedelser i tävlingsmiljö mycket mer än vanlig träning, även om det handlar om en liten lokal tävling. Känner du extra press på dig att få köra förstabilen för poäng i märkes-VM? - Inte alls. I själva verket är det bara inspirerande eftersom teamet visar förtroende för mig, det känns väldigt skönt. Jag har bara att göra mitt bästa och försöka ge teamet ett så bra resultat som möjligt. Vad är din realistiska målsättning för Svenska rallyt? - Svårt att räkna med ett speciellt resultat då man aldrig vet vad som kan hända under ett rally. Inom teamet har vi lagt upp en plan på att få samtliga tre bilar i mål. Jag vill komma igång de första sträckorna utan problem och avsluta rallyt likadant - det är min enda riktiga målsättning. Enligt en svensk website räknar de flesta röstande med att du blir rallyts bäst placerade svensk. Hur känns det? - Väldigt snällt av dom men jag vet verkligen inte om jag lyckas med det. Det kommer ju flera väldigt bra svenska förare som har betydligt större rallyerfarenhet. Om jag blir bäste svensk så är det är bra, men det är inte vad jag prioriterar högst. Är din erfarenhet från DTM till hjälp när du ska tävla i snabbaste klassen i rally-VM? - Utan snövallar blir vägarna bredare och då har jag möjlighet att välja eget spår. Det kan vara det enda som överensstämmer med racingen i så fall. Blir det fler VM-rallyn för Skoda Motorsport senare i år? - Om det går bra i Svenska rallyt skulle det vara kul att kanske få köra ett asfaltrally i slutet av säsongen. Jag kan däremot inte växla mellan DTM och WRC under säsongen utan måste helt koncentrera mig på antingen det ena eller andra. Jag är väldigt glad att Audi Sport gett mig den här chansen att få tävla i en annan sport för ett annat märke inom VW-gruppen. Men efter Svenska rallyt blir det full koncentration på att försvara DTM-titeln. Om DTM-säsongen går bra så kan det mycket bli Fabia WRC igen i höst. Vi får väl se…. PRESSMOTTAGNING All ackrediterad media inbjuds till informell pressmottagning med Škoda Motorsport World Rally Team på Scandic Winn Hotel, Norra Strandgatan 9-11, Karlstad onsdag 9 februari kl 20.00. Hela Skoda-teamet inklusive de tre besättningarna står till förfogande för intervjuer. För mer information, kontakta : Roman Meliška, ansvarig för Motorsport Communication Tel.: +420 326 811 789; roman.meliska@skoda-auto.cz Keith Oswin, presschef Tel.: +44 776 824 2720; skoda.motorsport@technikapr.cz Bilder kan hämtas från Škoda Auto Media site: http://media.skoda-auto.com BILDER: Mattias Ekström i Skoda Fabia WRC i Svenska rallyt - interiör http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/Mattiasporträtt.jpg Mattias Ekström i Skoda Fabia WRC i Svenska rallyt - exteriör http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/Mattias%20Ekstrom%2001%20(1)mellan.jpg