24 sep 2010 | Pressmeddelande

PARIS MOTOR SHOW 2010 Mer utrymme och komfort i SEAT Exeo

Förbättrat knäutrymme i baksätet. 143 hk 2,0 TDI CR-motorn nu med multitronic-låda. Ny LED-teknik i bakljusen och konsolmonterat 230 V-uttag.

Förutom elbilsprototypen SEAT IBE på huvudscenen och nya SEAT Alhambra visas på Parismässan också de senaste förbättringarna hos Exeo-serien.

Elegant sportiga SEAT Exeo och dynamiska kombin Exeo ST är nu ännu rymligare, med mer plats för baksätespassagerarna genom ny utformning av framstolarna och baksätet. Bland uppdateringarna finns multitronic-växellåda för dieselversionen 2,0 TDI CR 143 hk, nya bakljus med LED-teknik i kombination med Bi-Xenon-strålkastare samt ett nytt 230 V-uttag med praktisk placering på mittkonsolen.

I 4,66 meter långa Exeo finns det gott om plats för fem passagerare och ett generöst lastutrymme. Tack vare den nya utformningen av framstolarna och baksätet hos både Exeo och Exeo ST har knäutrymmet bak ökat med 44 millimeter utan att inkräkta på vare sig sittkomfort eller lastutrymme och erbjuder nu ännu bättre bekvämlighet vid långa resor.

Multitronic-växellåda för dieselalternativen
För kunder som söker något extra utöver den sportiga känslan är den steglösa multitronic-lådan ett frestande alternativ till manuell växling. Den effektiva, sjuväxlade automatlådan kommer också att finnas för Exeos dieselserie tillsammans med 2,0 TDI-commonrail-motorn på 143 hk (105 kW) i början av 2011. Med en genomsnittlig bränsleförbrukning på bara 5,8 liter per 100 km ger detta en kombination av den för SEAT typiska dynamiken och höga effektiviteten.

Den elektroniskt styrda multitronic-lådan har en ständigt varierande utväxling som gör att motorn hela tiden drivs med optimal effektivitet. För dynamiskt inriktade förare finns ett sportprogram med växling vid högre varvtal och ett manuellt läge som hanteras via rattmonterade växelpaddlar. Den mekaniska effektiviteten och breda utväxlingsfördelningen i växellådan garanterar låg bränsleförbrukning och låga utsläppsnivåer.

Exeo förenar elegant design och distinkt stil med teknik och kvalitet och utgör ett attraktivt alternativ för förare som lägger lika stor vikt vid körglädje och högklassig design som vid effektivitet och användbarhet.