Sverige viktig marknad för Volkswagens elbilar – snart kan den första ID.-modellen förbokas
Sverige räknas som en av de allra viktigaste marknaderna i Europa för Volkswagens kommande elbilar. Den 8 maj öppnas möjligheten att förboka den första modellen från den helt eldrivna ID.-familjen.
− Vi ser en stor potential för ID. här i Sverige och tillsammans med fabriken planerar vi för en stark tillväxt. Vi ser med spänning fram emot att öppna förbokningen som ett första steg, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Kunder som vill vara först ut har från och med den 8 maj möjlighet att förboka sin egen ID., vilket sker genom att man lägger en handpenning för att reservera sin plats i kön.
Förbokningen kommer att ske online, men kunden kan även ta hjälp av sin Volkswagen-återförsäljare. Antal bilar är begränsat och det är först till kvarn som gäller. Mer information kommer att släppas den 8 maj på webbplatsen www.volkswagen.se/elbilar, som nyligen lanserades.
Den produktionsklara versionen av ID. visas för första gången upp på bilsalongen i Frankfurt (IAA) i september. I samband med det kan de kunder som har reserverat sin plats i kön lägga en beställning.
Tillverkningen av ID. startar i november 2019 och själva lanseringen sker framåt sommaren 2020. Ett år innan lanseringen inleder Volkswagen nu en stor marknadsföringskampanj i Europa för sin satsning på elektrisk mobilitet. Sverige är ett av åtta länder där kampanjen kommer att rulla.
Kampanjen "eManifesto: ID. Volkswagen Just Electric” fokuserar särskilt på nya ID. och kommer innehålla inte mindre än 600 enskilda delar för distribution i olika kanaler, såsom TV, sociala medier, utomhustavlor, tryckta medier, biografer och influencers.
Syftet med manifestet är att locka allmänhetens uppmärksamhet mot ID.-familjen och mot Volkswagens resa till att bli den ledande leverantören av elektrisk mobilitet.
På den svenska marknaden är hjärtat av kampanjen den nya webbplatsen www.volkswagen.se/elbilar. Förutom information om alla ämnen som berör elektrisk mobilitet finns frågor & svar som bemöter fördomar om exempelvis pris, avgifter och räckvidd. Detta för att visa att elektrisk mobilitet är redo att röra sig från sin nisch till en större marknad.
− Volkswagen gör nu elektrisk mobilitet tillgänglig för en massmarknad. Detta kommer att signaleras av kampanjens budskap: "Now you can", säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.
Live från Berlin
I samband med att förbokningen öppnas den 8 maj arrangeras en presskonferens i Berlin. Följ den live, från klockan 13:00, via följande adress:
http://volkswagen.gomexlive.com/vw_live_pk/
Om ID.-familjen
Volkswagens ambition är att erbjuda ekonomiskt överkomliga elbilar med lång räckvidd till miljoner människor. År 2020 inleds lanseringen av en nyutvecklad generation elbilar: ID.-familjen. Denna familj baseras på den innovativa elbilsplattformen ”MEB” och innehåller olika fordonsklasser.
Hittills har sex konceptbilar presenterats: ID. (kompaktklassen), ID. BUZZ (minibuss), ID. CROZZ (SUV), ID. VIZZION (sedan), ID. BUGGY (beach buggy) och ID. ROOMZZ (SUV).
År 2020 lanseras ID. och en ID. SUV, medan den folkabussinspirerade ID. BUZZ och den nyskapande sedanmodellen ID. VIZZION lanseras år 2022. ID. ROOMZZ planeras till år 2021 med start i Kina. Med konceptbilen ID. BUGGY visar Volkswagen fram en ny, fritidsinriktad sida av e-mobiliteten som också öppnar upp MEB för externa tillverkare. Dessutom har tävlingsbilen ID. R tagits fram.
ID.-familjens modeller kan konfigureras med olika batterikapaciteter för en räckvidd på från 330 km upp till 550 km, enligt standarden WLTP.