09 dec 2020 | Pressmeddelande

Full pott för nya SEAT Leon, fem stjärnor i Euro NCAPs striktare säkerhetstest

Euro NCAP utvärderar sina testmetoder vartannat år och årets uppgraderade tester är de striktaste någonsin. Nya SEAT Leon klarade de extremt krävande säkerhetstesterna med bravur och tog hem högsta betyg, fem stjärnor.

  • Helt nya SEAT Leon är en av de första bilarna att testas med Euro NCAPs uppgraderade testmetoder
  • Med den nya standardmonterade mittkrockkudden fram klarade nya generationen av Leon de skärpta kraven med glans, fem stjärnor
  • Euro NCAP testade såväl den bensindrivna som plug-in hybriddrivna versionen av bilen
  • SEAT Leon erbjuder hög säkerhet för alla i bilen, vuxna och barn, samt oskyddade trafikanter på vägen
  • Det femstjärniga betyget från Euro NCAP är ännu en framgång för den spanska biltillverkarens strategi att använda den senaste tekniken i sina bilar för maximal säkerhet

Martorell, Spanien, 9 december 2020, Helt nya SEAT Leon fick högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAPs senaste säkerhetstest. Betyget är ett konkret bevis på det noggranna arbete företaget lägger ner vid utvecklingen för att skapa en av de säkraste bilarna på marknaden, inte minst med tanke på att europeiska utvärderingsorganisationens testmetoder nu blivit ännu mer krävande.

En viktig förändring när det gäller Euro NCAPs provmetoder i år är att man börjat använda sig av en rörlig, deformerbar barriär (MPDB) vid frontalkrockstesterna. Detta test hjälper organisationen att utvärdera skyddet för de som sitter i bilen, men analyserar också hur bilens frontstruktur bidrar till skyddet.

Men det här är inte den enda förändringen av testprocedurerna. Sidokollisionstesterna har uppgraderats med justeringar av hastighet och massa på kollisionssidan, vilket gör testet mer krävande. Och för första gången undersöker Euro NCAP nu även skyddet på motstående sida av bilen med fokus på föraren och den potentiella risken för att föraren och framsätespassageraren ska stöta samman vid en kollision.

Euro NCAP lägger nu större vikt vid den senaste generationen av kollisionsförhindrande system och förarassistanssystem och använder sig av nya scenarier vid betygsättningen av AEB-tekniken, bl.a. när bilen svänger av i en korsning, och när den backar. Inom ramen för testerna av säkerhetsassistanssystemen har man också rutiner för att utvärdera Driver Status Monitoring-system, som kontrollerar att föraren inte är trött och distraherad. 

Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på SEAT: ”Vi är oerhört stolta över att de olika varianterna av nya SEAT Leon, halvkombi och Sportstourer, både med förbränningsmotor och i plug-in hybridutförande, fått fem stjärnor av Euro NCAP och att vi därigenom med bravur klarat de nya och extremt krävande säkerhetstester som införts i år. Det här avspeglar hur viktigt vi ser på säkerheten och vår strategi att integrera den senaste tekniken, både när det gäller de aktiva och passiva systemen, för att uppnå detta mål.”

Säkerheten högt prioriterat hos SEAT
En hel svit av de senaste sensordatabaserade säkerhetssystemen gör att helt nya SEAT Leon på ett förutseende sätt kan blicka framåt längs vägen som aldrig förr och, ännu viktigare, också anpassa sig efter förändrade körförhållanden.

System som Autonomous Emergency Braking, Side* och Exit Assist*, Traffic Sign Recognition*, Traffic Jam Assist*, Light Assist* och Pre-Crash Assist*, arbetar hand i hand för att skapa ett skydd för både de utanför bilen och för de som åker i den.

Ta t.ex. Pre-Crash Assist-systemet som, när det upptäcker att en olycka är på väg att inträffa, reagerar på korta 0,2 sekunder genom att dra åt säkerhetsbältena, aktivera varningsblinkern, rulla upp rutorna och stänga solluckan för att ge föraren och passagerarna extra skydd.

Till detta ska läggas 7 krockkuddar, däribland den nya mittkrockkudden i framsätet (som standard), Front Assist med detektering av fotgängare, cyklister och andra fordon, Emergency Steering Assist, Junction Assist, Lane Assist och Emergency e-Call, så står det klart att nya SEAT Leon är en av de säkraste bilar som finns, även enligt de nya, striktare testmetoder som Euro NCAP nu använder.

Den nya, standardmonterade mittkrockkudden i framsätet, förhindrar att förarens och framsätespassagerarnas huvuden slår ihop med varandra, t.ex. vid en kollision i sidan.

Förutom detektering av fotgängare, cyklister och andra fordon, innehåller Front Assist systemen Emergency Steering Assist och Junction Assist. När Front Assist griper in, då föraren påbörjat en undanmanöver för att undvika en kollision, gör Emergency Steering Assist riktade ingrepp i styrningen och i bromssystemet för att hjälpa till att hitta den optimala vägen ut ur situationen.

 

Siffrorna talar sitt tydliga språk
Euro NCAP testade både den bensindrivna och plug-in hybriddrivna versionen av helt nya SEAT Leon och bilen fick höga betyg på alla punkter: Skydd för vuxna passagerare 92%, barnpassagerare 88%, oskyddade trafikanter 71% samt förarstödssystem 80%.

Euro NCAP utvärderar sina testmetoder vartannat år, de som gäller i år är de striktaste och mest noggranna hittills. På SEAT är man fast beslutna att fortsätta utveckla bilar som glänser i dessa tester, hur strikta de än kommer att bli.

*tillvalsutrustning