08 jan 2021 | Pressmeddelande

CUPRA Formentor - en av de sju nominerade till Årets Bil 2021

Den första mars i år utses vinnaren av Årets Bil 2021 och CUPRA Formentor är en utmanare bland de sju finalisterna. Juryn som utser vinnaren av den prestigefyllda utmärkelsen består av 60 erkända motorjournalister från 23 länder i Europa.

• CUPRAs första unikt designade och egenutvecklade fordon har nominerats till den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bil 2021 (Car of the Year 2021)
  • Juryn i Årets Bil består av 60 motorjournalister från 23 europeiska länder
  • Vinnaren av Årets Bil 2021 presenteras den 1 mars

Martorell, Spanien, 2021-01-08, I februari 2018 föddes CUPRA, ett okonventionellt utmanarmärke som idag erbjuder en helt ny produktportfölj, CUPRA Ateca, CUPRA Leon och CUPRA Formentor. Ett relevant varumärke på marknaden, vilket ytterligare förstärks med nomineringen av CUPRA Formentor som en av de sju finalisterna i den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bil 2021.

CUPRA Formentor, varumärkets första unikt designade och egenutvecklade fordon, kommer att gå stötfångare-mot-stötfångare med sex andra finalister för att avgöra vilket fordon som utses till vinnaren.

“CUPRA Formentors nominering i Årets Bil är en hyllning till det hårda arbetet och engagemanget från varumärkets hela team" säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA och SEAT, ”CUPRA Formentor, vår första unikt designade och egenutvecklade modell, är en riktig ”game-changer”, den skapar en unik dimension på marknaden, vilket gör varumärket mer synligt och eftertraktat. Med CUPRA Formentor går vi in i ett nytt, växande segment i Europa.”

CUPRA Formentor kombinerar fördelarna hos en prestandabil med SUV:ens karaktärsdrag. Det är ett fordon som möter behoven hos dagens kunder med trovärdighet och ett utbud som gör att den sticker ut. Ett brett utbud med sju olika drivlinor, inklusive två plug-in hybridversioner, en helt uppkopplad upplevelse med de mest avancerade säkerhets- och komfortsystemen, tar crossover-coupén till en ny nivå. Med sitt unika och egna sätt är CUPRA Formentor en sann utmanare i Årets Bil 2021.

Årets bil 2021 samlar en panel av erkända motorjournalister från hela Europa med målet att hitta den mest framstående nya bilen som finns till försäljning.

Juryn på 60 medlemmar, som representerar 23 europeiska länder, utser och tillkännager vinnaren den 1 mars i år.