06 apr 2021 | Pressmeddelande

Volkswagen har inlett leveranserna av nya elbilen ID.4

Volkswagens nya eldrivna SUV ID.4 har nu börjat levereras till kunder i Europa, däribland Sverige.

I slutet av februari hade 23 500 beställningar mottagits för ID.4 över hela Europa och även i Sverige märks ett stort intresse för den nya elbilen.

– Förförsäljningen har varit mycket framgångsrik med över 3 000 beställningar hittills. Vi är väldigt glada att den har tagits emot så väl och att de första bilarna nu har börjat rulla ut till förväntansfulla kunder. ID.4 har goda förutsättningar att bli vår allra populäraste bilmodell under 2021, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Kundleveranserna av de båda lanseringsversionerna ID.4 1st Edition och ID.4 1st Edition Max startade i slutet av mars och 87 bilar hann registreras på den svenska marknaden i mars. Detta enligt statistik från BIL Sweden. I april och månaderna framöver tar leveranserna ytterligare fart. ID.4 lanseras nu hos återförsäljarna och finns tillgänglig för provkörning.

– Efterfrågan är särskilt stor bland företag. Med 100 % eldrift, lång räckvidd och generösa innerutrymmen är ID.4 en bil som passar tjänstebilsförare extra bra. Vi är stolta över att hjälpa svenska företag att ställa om till eldrift, säger Sten Forsberg.

Idag erbjuds sex versioner av ID.4 på den svenska marknaden. De rekommenderade priserna nedan är innan avdrag för klimatbonusen, som från och med 1 april är 70 000 kronor. Den fyrhjulsdrivna versionen ID.4 GTX presenteras senare i vår.

• ID.4 City (170 hk, 343 km räckvidd): 446 900 kr
  • ID.4 Life (204 hk, 518 km räckvidd): 509 900 kr
  • ID.4 Business (204 hk, 516 km räckvidd): 549 900 kr
  • ID.4 Family (204 hk, 511 km räckvidd): 562 900 kr
  • ID.4 Tech (204 hk, 507 km räckvidd): 599 900 kr
  • ID.4 Max (204 hk, 506 km räckvidd): 624 900 kr

ID.4 sätter ny standard för digitalisering

ID.4 är en global elbil som blir en nyckelpelare i Volkswagens elbilsoffensiv. Märket strävar efter att leverera cirka 150 000 exemplar av ID.4 över hela världen bara i år. Det är ungefär en tredjedel av den planerade produktionen på 450 000 helt eldrivna bilar för 2021.

Att påskynda elbilsoffensiven är en viktig del av Volkswagens nya ACCELERATE-strategi. Planen är att lansera minst en ny helt eldriven modell varje år. Digitalisering och integrering av programvara är ytterligare centrala pelare i strategin.

ID.4 levereras med den senaste mjukvaruversionen 2.1 som från och med sommaren kan ta emot regelbundna uppdateringar och nya funktioner över nätet (Over-the-Air). Volkswagen blir den första volymtillverkaren att erbjuda denna funktion. Som ett resultat kommer bilen alltid att vara uppdaterad. Funktionaliteten är också en viktig förutsättning för nya affärsmodeller.

Toppversionerna ID.4 1st Edition Max, ID.4 Tech och ID.4 Max är dessutom standardutrustade med den digitala innovationen Head-up-display med förstärkt verklighet (AR). Information projiceras i förarens synfält där symboler, som exempelvis navigationens riktningspilar, smälter samman med bilens fysiska omgivning.

Koldioxidneutral tillverkning

Precis som ID.3 produceras ID.4 i Zwickau i Tyskland med ett helt koldioxidneutralt avtryck. Fabriken i Zwickau startade nyligen ett tredje skift på den andra monteringslinjen för produktion av modeller inom ID.-familjen. Målet är att producera fler än 1 400 bilar varje arbetsdag under sommaren för att möta den höga efterfrågan på ID.4 och ID.-familjen. Helt eldrivna bilar förväntas överstiga 70 procent av Volkswagens försäljning i Europa år 2030.