06 maj 2021 | Pressmeddelande

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

-  För många Audi-kunder är fyrhjulsdrift en självklarhet. Det gäller förstås i högsta grad även när det gäller elbilar. Förhandsintresset har varit enormt och många har väntat på quattro-versionen av Audi Q4 e-tron. Vi är därför glada över att erbjuda 50 e-tron quattro så snabbt efter världspremiären. Vi räknar med att Audi Q4 e-tron blir en riktig tjänstebilsfavorit som dessutom passar många aktiva familjer där fyrhjulsdriften är efterfrågad, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Toppmodellen Q4 50 e-tron quattro är försedd med dubbla elmotorer för elektrisk fyrhjulsdrift som ger en maxeffekt på 299 hk** (220 kW) och 460 Nm i vridmoment, där 0-100 km/h görs på 6,2 sekunder och topphastighet är 180 km/h. För att minimera förbrukningen och maximera räckvidden svarar den intelligenta motorstyrningen för en perfekt balans mellan de två motorerna.

I normalläget sker drivningen från den bakre motorn för effektivare framdrivning. När det behövs mer kraft aktiveras den främre motorn blixtsnabbt på några hundradels sekunder. Det sker vid gaspådrag, kurvtagning eller behov av bättre grepp på halt underlag, kort sagt när quattro-systemet gör som störst nytta. Aktiveringen sker även prediktivt bl.a. vid kurvtagning där den hjulselektiva vridmomentstyrningen bidrar med små bromsingrepp på innerhjulet.

På bakaxeln sitter en effektiv synkron permanentmagnetmotor (PSM) som levererar 204 hk och 310 Nm och på framaxeln en asynkronmotor (ASM) som ger 109 hk och 162 Nm. Fördelen med den senare lösningen är att den har minimala förluster när den är inaktiv vilket gör framdrivningen mer effektiv.

Räckvidd upp till 48 mil och snabbladdning med 125 kW

Audi Q4 50 e-tron quattro är utrustad med det större batteriet som har en lagringskapacitet på 77 kWh netto (82 kWh brutto) och värmepump som standard för att maximera räckvidden. På semester- eller tjänsteresan går laddningen snabbt med en maximal laddningskapacitet på 125 kW. Med fulladdat batteri är räckvidden beräknad upp till 48 mil enligt WLTP. Med laddtjänsten e-tron Charging Service går det att ladda hos en rad operatörer med ett enda kort. Under det första året ingår månadskostnaden och laddningen sker till ett reducerat pris på 3,30 kr/kWh hos Ionity. Hemmaladdningen görs med upp till 11 kW.

Edition One med svartlackerade ringar

Audi Q4 50 e-tron quattro är välutrustad redan från start med Proline Advanced som standard. Den som vill spetsa till sin Q4 50 e-tron quattro väljer designpaketet Edition One som finns i sofistikerat Gejserblå eller sportigt Tyfongrå lackering. S line exteriör, tonade rutor, mörktonade Matrix LED-strålkastare och bakljus skiljer ut den från mängden. Båda versionerna rullar på 21” 5W-ekersfälgar från Audi Sport som är platinagråa till den Geiserblå och mattbronslackerade till den Tyfongrå. Den Tyfongrå sticker även ut med svart optikpaket och svarta detaljer som Audiringarna och modellnamnet i svart. Interiören baseras på S line interiör, den Gejserblå med sportsäten i svart läder/konstläder och den Tyfongrå har motsvarande säten i stålgrå klädsel med kontrastsömmar. Pristillägget för den Gejserblå är 74 600 kr och den Tyfongrå 84 000 kr.

Elbilsprogrammet växer. Audi e-tron tredje mest sålda elbil i Sverige

Audi satsar intensivt på omställningen till elbilism. Till 2025 räknar märket med att ha 20 rena elbilsmodeller i programmet. Populära Audi e-tron var i april den tredje mest levererade elbilen i Sverige och har nyligen fått sällskap i de svenska bilhallarna av prestandamodellerna e-tron GT och RS e-tron GT. Till hösten anländer dessutom Audi Q4 Sportback e-tron.

Nyligen avslöjades även konceptbilen Audi A6 e-tron concept som ett smakprov på kommande modellprogram. Premium Plattform Electric är en helt ny plattform som utvecklats under Audis ledning i Ingolstadt, i samarbete med Porsche. Plattformen kommer att vara bas för en rad större modeller där den första serieproducerade modellen presenteras under andra halvåret 2022. Den serieproducerade versionen av Audi A6 e-tron concept presenteras senare under 2023.

-  Audi e-tron är redan väldigt populär och var den tredje mest sålda elbilen nu i april. Med Audi Q4 e-tron som tillskott under andra halvåret har vi stora förhoppningar om att minst fördubbla vår andel elbilar försäljningsmässigt i år, fortsätter Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Q4 e-tron tillverkas koldioxidneutralt i Zwickau

Audi har en helhetssyn för ansvarsfullt och hållbart agerande som även inkluderar leverantörer och tillverkning. Audi Q4 e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau, som en gång var födelseort för märket. Till 2025 planerar Audi att samtliga anläggningar skall vara klimatneutrala och märket är redan på god väg. Elbilarna e-tron och e-tron GT tillverkas redan klimatneutralt i Bryssel respektive i Neckarsulm. Dessutom har ungerska Györ certifierats, där bl.a. elmotorerna till Audi e-tron tillverkas.

Marknadsintroduktion i juni

Audi Q4 e-tron lanseras hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av juni men kan beställas redan nu. De första kundleveranserna sker i sommar.

Rekommenderat ca-pris*: 641 900 kr innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.
Förmånsvärde: 2461 km/mån enligt nuvarande beskattningsregler vid 50% marginalskatt. Den 1 juli sker förändringar i förmånsbeskattningen.

I standardutrustningen för Q4  e-tron 50 quattro Proline Advanced ingår bl.a.

• 19‘‘ aluminiumfälgar i grafitgrått och 5W-ekerdesign
  • Farthållare
  • Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
  • Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
  • Komfortmittarmstöd fram
  • Takrails i aluminium, Glanspaket
  • Värmepump, Laddsystem compact, Mode 3 laddkabel
  • Elmanövrerad baklucka
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
  • Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
  • Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning
  • Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
  • Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
  • Advanced exteriör med kontrastlackering
  • Automatiskt avbländande innerbackspegel
  • Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning

Max. effekt**: 299 hk (220 kW) systemeffekt
Vridmoment: 460 Nm
Växellåda: 1-stegad
Topphastighet: 180 km/h
0-100 km/h: 6,2 s
Batterikapacitet: 77 kWh (netto), 82 kWh (brutto)
Bagageutrymme volym: 520 till 1490 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Förbrukning, blandad (WLTP): 18,2-19,9 kWh/100 km beroende på utrustningsnivå
Räckvidd (WLTP): 443 – 483 km beroende på utrustningsnivå
CO2-utsläpp: 0 gram/km

* Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning

** Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21. Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.

För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %. Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.

Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle. För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa).