06 okt 2021 | Pressmeddelande

En gång elbil, alltid elbil – Volkswagen ID.4-kunder i undersökning om sitt bilägande

Volkswagen Sverige har genomfört en kundundersökning bland ägare till nya ID.4 – en modell som toppar listan av Sveriges mest registrerade elbilar under detta år. 99 procent säger att de ser elbil som ett alternativ även i framtiden.

Förra året blev Volkswagen ID.3 Sveriges mest registrerade elbil – och i år är det en annan modell från Volkswagen som toppar listan. Med 4 851 registrerade exemplar fram till och med september är ID.4 klar etta. Detta enligt statistik från BIL Sweden.

För att ta reda på mer om ID.4-kundernas tankar om sitt bilägande gjorde Volkswagen Sverige en enkät som i september skickades ut till kunderna. 847 valde att besvara den.

Vill fortsätta med elbil

Det som är tydligt är att det här med elbil är något man tänker sig fortsätta med i framtiden. En klar majoritet – 83 procent – hade aldrig tidigare ägt en elbil. Men hela 93 procent tror med säkerhet att deras nästa bil också kommer att vara helt eldriven. Och sex procent trodde att man kanske skulle fortsätta köra på el.

– Egentligen är vi inte överraskade av resultatet. När man väl börjat köra eldrivet och upptäcker alla fördelar med det, så vill man inte tillbaka till fossilt drivna bilar, konstaterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Vanligast med hemmaladdning

Andra saker som kom fram i undersökningen var att cirka hälften kör 100-200 mil i månaden och att hemmaladdning är det överlägset vanligaste sättet att ladda sin bil. 87 procent laddar oftast sin bil i anslutning till bostaden – och för 85 procent av respondenterna är bostaden en villa, radhus eller kedjehus.

– Det visar hur viktigt det är att satsa på stöd till utökad hemmaladdning. För dem som bor i villa är ju det här inga problem, men bor man i flerbostadshus är utmaningen större. Det är en rättvisefråga att alla ska kunna köra eldrivet, säger Sten Forsberg.

Miljöaspekten största fördelen

När det kommer till fördelar med själva bilen så är det några saker som framförallt framhålls av de som svarat. Allra största fördelen med att köra ID.4 är miljöaspekten. Den lyfts fram av 70 procent av de som svarat. På andraplats (67 %) kommer bilens utrymmen följt av ekonomin (53 %). Även bilens räckvidd (42 %) och möjligheten att dra släp (42 %) framhålls.

Totalt sett är ID.4-ägarna mycket nöjda med sina bilar – 91 procent tyckte att bilen var som de hade förväntat sig eller ännu bättre än förväntat (40 % respektive 51 %).

– Det här ger oss förstås bra självförtroende, inte minst med tanke på den stora elbilsoffensiv vi har framför oss. Vi lanserar nu fyrhjulsdrivna ID.4 GTX och redan nästa år fyller vi på ID.-familjen med två nya medlemmar, ID.5 och ID. BUZZ, säger Sten Forsberg.