14 jan 2022 | Pressmeddelande

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

”Audi levde upp till sin roll som pionjär i Dakarrallyt redan från början", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Det alternativa drivkonceptet för Audi RS Q e-tron har uppfyllt alla förväntningar med sin elektriska drivlina, högvoltsbatteri och effektiva räckviddsförlängare. I mer än fyra decennier har vårt varumärke gång på gång övertygat genom innovationer inom motorsporten – det gäller även världens tuffaste rally."

Pionjärer i ny klass

Audi RS Q e-tron utvecklades från vitt papper till startklar på drygt ett år. Tack vare den effektiva elektrisk drivlina tävlade de tre bilarna i den nya T1 Ultimate-klassen för bilar med låga utsläpp. Audis prototyper skrev historia som första representanter för den nya klassen och lyckades dessutom ta flera etappsegrar.

82:a etappsegern för rekordhållaren Peterhansel

Stéphane Peterhansel, rekordvinnare med 14 Dakarsegrar, sammanfattade den inspirerande drivlinan. "Jag har kört många koncept i öknen, men Audi RS Q e-tron är helt enkelt sensationell i sanddynerna. Eldriften med sitt goda vridmoment passar min körstil perfekt."

Fransmannen, som tävlade med sin landsmann Edouard Boulanger, vann den tionde etappen med Audi RS Q e-tron. Det innebär att han redan hunnit med 82 etappsegrar i Dakar under sin karriär. Förra årets vinnare fick dock ingen chans att nå en bra totalposition. Den skickliga föraren träffade en sten på det andra sträckan som förstörde fälgen som i sin tur orsakade följdskador på hjulupphängningen. Efter reparationen fick han ett tidsstraff för överskridande av maximal etapptid, vilket förde Peterhansel längst bak i fältet. Efter detta fokuserade Peterhansel/Boulanger istället på att hjälpa teamet och sina lagkamrater.

Historisk första etappseger med RS Q e-tron för Carlos Sainz

Carlos Sainz drog direkt nytta av detta, bl.a. vid stötdämparbyten under etapp fyra till sex. Redan vid den tredje etappen skrev spanjoren historia tillsammans landsmannen Lucas Cruz. Sainz tog hem den första etappsegern för Audi RS Q e-tron efter den krävande sträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah. Åtta dagar senare tog han sin andra etappseger.

”Framförallt under andra hälften var sträckorna typiska för Dakar, väldigt varierande och krävande med en blandning av terräng, små och stora sanddyner och svår orientering", säger Sainz. Med våra ingenjörer förbättrade vi avstämningen i bilen allteftersom under rallyt. Ett stort tack till alla för det."

Spanjoren, som är van vid framgångar som tvåfaldig rallyvärlsmästare och med tre Dakar-vinster i bagaget, blev trots sina etappsegrar utan chans till totalseger den här gången. Redan under den andra dagen resulterade en otydlig roadbook i många navigeringsfel i hela fältet. Carlos Sainz/Lucas Cruz förlorade 2:22 timmar och slutade sammanlagt på en tolfte plats.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team

På samma ställe tappade även Mattias Ekström och andreföraren Emil Bergkvist 1:45 timme på att leta efter rätt spår. De två svenskar, som bara tävlade för andra gången och i bilkategorin för första gången, var glada över att ha gjort stora framsteg. "Mina team-kollegor gav mig många tips, sade Ekström, tvåfaldig DTM-mästare och rallycrossvärldsmästare. "Jag hittade en allt bättre rytm. Dynerna är fortfarande min stora utmaning. Där har Stéphane och Carlos många års försprång i erfarenhet. Jag körde alltid på den säkra sidan och attackerade inte alltför hårt."

Etappseger och två topp-tre för svenskarna

Det faktum att teamet med minst ökenerfarenhet fick det bästa resultatet var en fin belöning för deras hårda arbete. Svenskarna förbättrade sin position dag för dag från 23:e till nionde plats. Med etappseger på sträcka 8 och två ytterligare topp 3-resultat gav de bevis på sin kontinuerliga utveckling inom en disciplin där erfarenhet räknas mer än i annan motorsport.

Q-Motorsport bidrog till framgången

Team Audi Sport förverkligade satsningen och den framgångrika insatsen tillsammans med Q-Motorsport. Sven Quandts team har flera decenniers erfarenhet av Dakar. "Jag är tacksam för att vi kunde förverkliga detta ambitiösa projekt tillsammans med Audi och nå dessa resultat redan från början", säger Sven Quandt, VD och Teamchef för Q-Motorsport.

Totalt fyra etappsegrar och 14 pallplatser

"Våra förarteam vann fyra etapper och tog hem totalt 14 pallplatser. Det överträffar med råge våra förväntningar på det första deltagandet i Dakar, säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. "Ett stort tack för detta och respekt för teamet på plats, men även hemma i Tyskland. Tack även till Sven Quandt och hans team för deras värdefulla stöd. Carlos Sainz historiska seger med Audi RS Q e-tron redan på 3:e dagen är belöningen för det hårda arbetet och understryker konceptets vinstpotential.

Totalseger mål för nästa års Dakar

Julius Seebach fortsätter: ”Audi var därmed det första teamet att vinna en etappseger med ett elektrifierat drivkonceptet. Det är resultatet av en fantastisk teamprestation. Efter detta resultat redan första året är en totalsegern vid nästa Dakar helt klart vårt mål. Tillbaka i Tyskland kommer vi att utvärdera och optimera vår Audi RS Q e-tron ytterligare och köra den i flera tävlingar."

>> Presskit Dakar
>> Bildgalleri