07 jul 2022 | Pressmeddelande

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.

Nya Amarok lanseras i Sverige med fyrdörrars dubbelhytt (DoubleCab). Hjulhusen, som har en halvrund form, precis som tidigare, är ett speciellt signum för Amarok och ger ett muskulöst intryck. Kompletterat med lättmetallfälgar på 21 tum blir avtrycket kraftfullt. Den nya pickupen imponerar även sett bakifrån. Under den stora VW-symbolen står ordet ”Amarok” ingraverat över nästan hela baklämmens bredd. Bakpartiets yttre ram formas av de C-formade bakljusen, som sträcker sig långt in i siluetten. På Aventura- och Style-versionen använder de också LED-teknik.

Lång hjulbas förbättrar proportionerna och terrängegenskaperna
Med sina 5 350 mm är nya Amarok 96 mm längre än sin föregångare. Ett axelavstånd på 3 270 mm är en ökning med hela 173 mm. Det ger mer utrymme, särskilt i dubbelhyttens andra sätesrad. Hjulbasen har alltså vuxit betydligt mer än den totala längden, och det förkortar överhängen fram och bak. Resultatet är skarpare proportioner och bättre terrängegenskaper tack vare bättre angreppsvinklar. Terrängkompetensen hos Amarok, som kommer att ha fyrhjulsdrift som standard, förbättras också av ett mycket större vadningsdjup för körning i vattendrag. Tidigare klarade Amarok 500 mm, på nya hela 800 mm.

Högkvalitativ Volkswagen-interiör för professionella uppgifter
Med sina självförklarande och digitala displayer har interiören konfigurerats av Volkswagen Transportbilars designteam på ett mycket funktionellt och imponerande sätt. Displayerna består av en digital instrumenttavla (Digital Cockpit) på mellan 8 till 12 tum och en central modern pekskärm i surfplattsformat för infotainmentsystemet (10 tum på Life och 12 tum på Style/Aventura). Volkswagen Transportbilar har implementerat en blandning av digitala funktioner och ergonomiskt konfigurerade knappar och fysiska tryck- och vridbrytare i Amarok som är intuitiva att använda. Infotainmentsystemets volym och fyrhjulsdriftens inställningar styrs till exempel via fysiska vred. Beroende på utrustning är dessa robusta och högklassiga detaljer inramade i aluminium.

Ytterligare funktioner som ljudsystemet från Harman Kardon, som ingår hos Amarok Aventura, passar väl in i denna scen med högkvalitativa detaljer. Likaså ingår en instrumentpanel i läderlook med eleganta kontrastsömmar på Aventura. Bilens förstklassiga positionering matchas också av de nya sätena: Amaroks förare och framsätespassagerare sitter på ergonomiskt utformade säten, som i de högre specifikationerna kan justeras elektriskt i flera positioner. Baksätet erbjuder dessutom massor av utrymme och komfort för att tre vuxna passagerare ska kunna njuta av resan. Sätena i Style-versionen är klädda i ArtVelours, medan Amarok Aventura har säten klädda i högkvalitativt läder.

Gott om plats i lastutrymmet för last upp till 1,16 ton
Bakom passagerarutrymmet döljer sig också en imponerande rymlighet: i det så kallade lastutrymmet. Lastgolvet mellan hjulhusen har, precis som på föregångaren, plats för en EUR-pall som lastas i sidled. Lasten spänns fast via öglor på lastgolvet som var och en klarar en last på upp till 500 kg. I linje med denna höga lastkapacitet har den maximala nyttolasten ökat från ett bra ton till nu 1,16 ton.

4 eller 6 cylinders dieselmotorer
Fyra turbodieselmotorer (TDI) och en turboladdad bensinmotor (TSI) har utvecklats för nya Amarok, varav två dieselversioner kommer erbjudas på svenska marknaden. Gemensamt för alla motorerna är att de är effektiva och har ett högt vridmoment. Life-versionen får en 4-cylindrig 2,0-liters TDI med dubbelturboladdning på 150 kW (204 hk). Till Style och Aventura levereras en 3,0-liters TDI V6-motor med en effekt på 177 kW (241 hk).

Ny 10-växlad automatväxellåda och 4MOTION
I Sverige är en ny 10-stegad automatväxellåda standard som betjänas via en e-shifter. Den nya 10-växlade lådan ersätter den 8-stegade automatväxellådan i föregående modell. På andra marknader finns även en 6-växlad automatväxellåda och manuella 6- eller 5-växlade lådor för olika motorer.

Permanent fyrhjulsdrift är också standard i Sverige. Drivsystemet säkerställer att även nya Amarok klarar alla typer av terräng och tillåts dra släp på upp till 3,5 ton.

Över 20 nya assistanssystem gör det ännu enklare att köra
Upp till 6 olika körprofiler (körlägen) hjälper föraren i olika situationer, till exempel på halt underlag eller i krävande terräng. Nya Amarok blir också enklare att köra med hjälp av en hel armada av förarassistanssystem. Mer än 20 av dessa system – till exempel den adaptiva farthållaren ACC+ (som integrerar vägmärken i den automatiska hastighetsregleringen via kameran) och ”IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastare” - är nya på Amarok och gör denna Volkswagen mer lättkörd än någon annan pickup på världsmarknaden.

EXTERIÖR I DETALJ – DESIGN OCH MÅTT

Volkswagens design gör det uppenbart direkt: det här är en Amarok. Och ändå har varenda millimeter av pickupen gjorts om, omdefinierats och fått ny design. Enbart dimensionerna visar att allroundmodellen har vidareutvecklats avsevärt. Med en längd på 535 centimeter är nya Amarok nästan 10 centimeter längre än föregående modell. En hjulbas på 327 centimeter motsvarar också en ökning med drygt 17 centimeter. Det ger mer utrymmen. Eftersom hjulbasen på nya Amarok har vuxit mer än pickupens totala längd, är överhängen nu kortare. Den nya modellen är 191 centimeter bred och inklusive sidobackspeglarna är bredden drygt 220 centimeter.  Beroende på hjul-/däckkombinationen är Amaroks höjd upp till 1 888 mm.

Terrängegenskaperna har också förbättrats. Vadningsdjupet har till exempel ökat 30 centimeter, från 500 till 800 mm. Tack vare de nu kortare överhängen på karossen har terrängegenskaperna också förbättrats genom optimerade angreppsvinklar: för den främre angreppsvinkeln är siffran 29 grader och för den bakre 21 grader. Rampvinkeln mellan axlarna är också exakt 21 grader.

Karismatisk Volkswagen-design
Exteriören på Volkswagens pickup har ett mycket kraftfullt utseende. "För den nya generationen har vi väsentligt ändrat Amaroks arketypiska design. Det är nu entydigt mer uttrycksfullt och ännu mer imponerande", säger Albert Kirzinger, Head of Design på Volkswagen Commercial Vehicles, när han sammanfattar resultatet.

Den nya fronten är ett uttryck i sig själv. Imponerande med den styva, maffiga motorhuven med sina tydliga Volkswagen-gener. Karismatisk med de horisontella övre kylargrillarnas tvärstag med tätt integrerade och smala LED-strålkastare, som är standard för alla versioner. På Aventura och Style får man ”IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastare”. Dessa högklassiga strålkastarna förvandrar natt till dag med sitt kraftfulla sken, utan att blända mötande trafik. De skapar också en omisskännlig ljusdesign. Under de tvärgående listerna smälter kylargrillen samman till en horisontell del av fronten eller – för Aventura – till en X-formad design. Ovanför nummerplåten fram står ordet ”Amarok”.

Speciellt framträdande är de halvrunda hjulhusen, precis som på den förra modellen. Till skillnad från många andra pickuper bildar bågarnas överdel en praktiskt taget rak, snarare än cirkulär, linje – en typisk Amarok-karaktär.

Designen på Volkswagen Transportbilars nya pickup är slående även bakifrån. De C-formade bakljusen (i LED-teknik på Style/Aventura) sträcker sig långt in i silhuetten och ramar in den breda bakluckan. Ordet ”Amarok” pryder nästan hela baklämmens bredd. Själva bakluckan är nu integrerad i centrallåsets funktion.

Det kommer att finnas åtta färger att välja mellan i Amarok-konfiguratorn: enfärgad klarvit, metallicnyanserna ”Midnight Black”, ”Bright Blue”, ”Light Grey”, ”Dark Grey”, ”Deep Red”, ”Bright Beige” och ”Mid Blue”.

INTERIÖR I DETALJ – FUNKTIONER OCH MÅTT

Perfekt ansluten och intuitiv att använda
Volkswagen Transportbilar har gett nya Amarok ett interiörkoncept som är både systematiskt funktionellt och av hög kvalitet. Bland finesserna hittar vi digitala displayer består av en digital instrumenttavla (Digital Cockpit) på mellan 8 till 12 tum och en central modern pekskärm i surfplattsformat för infotainmentsystemet (10 tum på Life och 12 tum på Style/Aventura). I alla system ingår Android Auto (Google) och CarPlay (Apple) för integrering av smartphone-appar i infotainmentsystemet, Volkswagens mobila onlinetjänster och två USB-portar. Typiskt för Volkswagen Transportbilar är också de självförklarande reglagen, från Volkswagens multifunktionsratt, hela vägen till det nyckellösa lås- och tändningssystemet eller den elektriska parkeringsbromsen. Amarok Aventura är även utrustad med ett förstklassigt ljudsystem från Harman Kardon.

Faktum är att Volkswagen Transportbilar använder en blandning av digitala funktioner och ergonomiskt konfigurerade knappar och/eller tryck eller vridbrytare i Amarok som är särskilt intuitiva att använda. Infotainmentsystemets volym och fyrhjulsdriftens inställningar styrs till exempel via fysiska vred. Även sätessystemet har fått en helt ny design som ger passagerarna den redan uppskattade Volkswagen-komforten. I toppversionerna är sätena elektriskt inställbara i 10 riktningar (förarsätet i Style, båda framsätena i Aventura). Baksätet i nya Amarok erbjuder också gott om utrymme och komfort för tre vuxna passagerare att njuta av resan.

Upp till 20 förvaringsfack visar på en kärlek till detaljer
Även i den senaste generationen är Amarok ett fordon som fungerar som ett perfekt verktyg – skräddarsytt lika kompromisslöst för privata äventyr som för vardagen och arbetet. Dussintals platser för förvaring underlättar livet ombord. Det börjar i Amarok fram med en takkonsol för t.ex. solglasögon och fortsätter med fack för biljetter och kort i bilens solskydd. Ett stort fack på instrumentbrädan fungerar som en hylla och på passagerarsidan fram finns det dubbla handskfack. På mittkonsolen fram under infotainmentsystemet finns ett fack med induktiv laddning för mobilen (ingår på Style och Aventura), och på mittkonsolens baksida finns två mugghållare och en behållare för småsaker som mynt och ett rymligt utrymme under mittarmstödet för större saker som en surfplatta. Stora fack i framdörrarna (för flaskor upp till 1,5 liter) och ett praktiskt förvaringsfack under framsätena rundar av utbudet av förvaringsmöjligheter. På framstolarnas baksidan finns kart-/surfplattefickor och baksätespassagerarna har även tillgång till ett mittarmstöd med två mugghållare, fack i dörrpanelerna och ett relativt stort förvaringsutrymme bakom sätena som bidrar till utbudet av fack och förvaring i interiören på Amarok, uppgår till 20 stycken.

Multifunktionellt och rymligt lastutrymme
Bakom förarhytten öppnar sig ett lastgolv med en längd på 1 544 mm och en bredd på 1 224 mm. Den maximala bredden mellan hjulhusen är 1 206 mm. Återigen får en EUR-pall (1200 x 800 mm) plats på lastgolvet i sidled. Lasthöjden är 529 mm i samtliga utföranden. Pallar och andra föremål kan säkras på flaket med stabila fästöglor, varje ögla klarar en last på upp till 500 kg. Den specifikationsberoende maximala lastkapaciteten på upp till 1,16 ton kan därmed utnyttjas och säkras fullt ut.

MOTORER, VÄXELLÅDOR, FYRHJULSDRIFT – TDI & 4MOTION

Amarok kommer att lanseras, beroende på marknad, med fyra effektiva turbodieselmotorer (TDI) och en turboladdad bensinmotor (TSI). I många länder – t.ex. på de europeiska marknaderna – levereras alla versioner som standard i kombination med fyrhjulsdrift (4MOTION). I Sverige erbjuder vi en 2,0 liters 4-cylindrig dieselmotor i Life-versionen och en 3,0-liters V6 dieselmotor till Style- och Aventura-versionerna.

Turbodieselmotorer från 150 kW till 177 kW
Den kraftfulla 4-cylindriga TDI-motorn har en dubbelturbo och ger toppeffekten 204 hk (150 kW) tillsammans med det mäktiga maximala vridmomentet på 500 Nm. Kraften fördelas ut via en 10-stegad automatväxellåda.

Amarok i sin tidigare generation var älskad för den kraftfulla och smidiga 6-cylindriga dieselmotorn. Även i nya generationen erbjuds samma cylinderantal i en 3,0-liters V6-motor som ingår på versionerna Style och Aventura. Den 6-cylindriga motorn utvecklar en effekt på 241 hk (177 kW) och det maximala vridmomentet på 600 Nm överförs även här via en 10-stegad automatväxellåda.

Växellådan är kopplad till permanent 4MOTION fyrhjulsdrift på alla modeller som erbjuds i Sverige.

4MOTION-system för alla tänkbara användningsområden
I Europa (och Sverige) levereras Amarok som standard med fyrhjulsdrift (4MOTION). Beroende på marknad och motor kommer det att finnas två olika 4MOTION-system till Amarok. I Sverige erbjuds systemet med permanent fyrhjulsdrift.

4MOTION-systemet med permanent fyrhjulsdrift används för de högre effektversionerna och föraren kan välja mellan fyra olika lägen via 4MOTION-reglaget på mittkonsolen: Standardläget är permanent fyrhjulsdrift. I detta läge fördelar systemet drivkraften variabelt mellan de fyra hjulen baserat på väggrepp och acceleration. I det andra läget, 4H, fördelar 4MOTION-drivningssystemet motorkraften till hjulen med ett reducerat utväxlingsförhållande för att till exempel kunna ta sig fram perfekt längs snötäckta vägsträckor (hög dragkraft i normal hastighet). Dessutom är 4L-läget tillgängligt som ett tredje läge för terrängkörning (högt vridmoment vid låg hastighet). Amarok är särskilt effektiv i det fjärde läget: 2H; här – främst på torra vägar – leds kraften endast till bakaxeln.

SPECIFIKATIONER – LIFE, STYLE, AVENTURA

Nya Amarok kommer ut på marknaden i fem specifikationsvarianter, varav tre är aktuella för Sverige. Instegsversionen är ”Amarok” (ej i Sverige). Därefter följer ”Life” och ”Style”. PanAmericana (ej i Sverige) och Aventura (premiumspecifikation med onroad-karaktär).

Amaroks mer än 30 olika förarassistanssystem garanterar betydligt högre nivåer av smidig körning. Av dessa 30 system är 20 helt nya i den nu avtäckta Amarok. Hit hör interaktiva ”IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastare”, den adaptiva farthållaren ACC, köassistenten Traffic Jam Assist och närområdesövervakningen Front Assist. Många av assistanssystemen, som den adaptiva farthållaren ACC, ingår i standardutrustningen.

Amarok Life i detalj
På Amarok Life kommer det vid lanseringen att finnas extra utvändiga finesser som LED-strålkastare och LED-dimljus, den främre stötfångaren är lackerad i karossfärgen och uppvärmda, infällbara sidobackspeglar med belysning runt om ingår. Versionen Life ger ett sobert intryck med sina 17"-lättmetallfälgar.

I interiören finns tygklädsel och manuellt inställbara framsätena i 8 lägen (inkl. svankstöd). Multifunktionsratten är klädd med läder och rutorna är mörktonade för att ge avskildhet. I Life-versionens generösa utbud av funktioner ingår dessutom Park Distance Control, backkamera, regnsensor, automatisk aktivering av halvljusen och en backspegel med automatisk avbländning. Totalt sex högtalare ger ett förbättrat ljud och rikligt med krockkuddar runt framsätespassagerarna ger ökat skydd. De digitala displayerna framför föraren ger detaljerad information som är tydlig att avläsa.

Amarok Style i detalj
Amarok Styles funktioner är ännu mer omfattande och innefattar också TDI V6-motorn. Exteriören karakteriseras av de smarta och ljusstarka ”IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastarna”. Även stötfångaren bak är klädd i kromdetaljer och lastutrymmet är av robust plast. Dessutom lämnar Amarok Style fabriken i Sydafrika med 20"-lättmetallfälgar när den sätter segel mot Sverige.

Amarok Style är utrustad med helt digitala 12 tums skärmar både för instrumentklustret och för infotainmentdisplayen med touchkontroller, samt telefongränssnitt för induktiv laddning av en mobiltelefon. Den är även utrustad med 230V uttag. Sätena är klädda i ArtVelours och växelspaken är läderklädd. Automatisk luftkonditionering med två zoner (vänster/höger), en isolerad vindruta av glas, ett förarsäte med elektrisk 10-vägsinställning samt nyckellöst lås- och tändningssystem ger ökad komfort och bekvämlighet. Den smidiga körningen förstärks av ytterligare elektroniska system, som till exempel dödvinkelvarnare (filbyteshjälp).

Amarok Aventura i detalj
Amarok Aventuras utrustningsnivå är speciellt exklusiv. Till skillnad från Amarok Style är den utrustad med 21"-aluminiumfälgar och en X-designade stötfångaren fram. Aventura skiljer sig från alla andra utvändigt genom sina kromade backspegelkåpor och dörrhandtag, en sportbåge lackerad i karossens färg och kromade dekorlister på dörrinstegen. På samma sätt är den bakre stötfångaren också kromad.

Instrumentpanelen i Aventura är klädd i ett soft-touch-läder. Dekorativa sömmar ger en extra elegant kontrast. För sätena och dörrpanelerna använder Volkswagen Transportbilar här elegant, äkta ”Savona”-läder. Ytterligare komfort- och funktionsdetaljer är navigationsfunktionen, ljudsystemet Harman Kardon med 8 högtalare, stämningsbelysningen och lastutrymmesbelysningen. Aventura har också den adaptiva farthållaren ACC+ med intelligent hastighetsassistans, parkeringsassistans och Area View ombord.

Sex intelligenta körprofiler hjälper föraren
Upp till sex olika intelligenta körprofiler hjälper föraren att köra Amarok ännu smidigare. Beroende på specifikationsversion är profilerna Normal, Eco, Slippery, Snow/Sand, Mud/Rut och Tow/Haul. På så sätt kan Amarok anta praktiskt taget alla utmaningar som den kan stöta på i vardagen.

Info till redaktioner: Den internationella pressreleasen tillsammans med fler bilder finns på den tyska pressdatabasen - www.vwn-presse.de