Volkswagen fokuserar på utveckling av självkörande bilar
Volkswagen fokuserar sina utvecklingsaktiviteter för autonom och högautomatiserad körning. Inom området autonom körning som tjänst (MaaS/TaaS) konsoliderar koncernen sina utvecklingssamarbeten. Volkswagen kommer inte längre att investera i Argo AI. Inom individuell mobilitet fortsätter Cariad att driva utvecklingen av högautomatiserad och autonom körning tillsammans med Bosch och i framtiden även i Kina med Horizon Robotics.
- Inom individuell mobilitet fortsätter Cariad att driva utvecklingen av högautomatiserad och autonom körning i Kina tillsammans med Horizon Robotics och i övriga länder med Bosch: de första funktionerna från samarbetet mellan Bosch och Cariad planeras till 2023
- När det gäller självkörande bilar som tjänst (MaaS/TaaS), stärker Volkswagen sina utvecklingssamarbeten
- Koncernen investerar inte längre i Argo AI, Volkswagen Transportbilar utökar samarbetet med andra partners
- Volkswagen Transportbilars mål för självkörande bilar kvarstår: Kunderna väntas kunna boka självkörande ID.Buzz i Hamburg med MOIA 2025
Oliver Blume, VD för Volkswagen AG: "Fokus och snabbhet är det som räknas, särskilt när det gäller att utveckla framtidens teknik. Vårt mål är att erbjuda våra kunder så kraftfulla funktioner som möjligt så tidigt som möjligt och att driva vår utveckling så kostnadseffektivt som möjligt."
Utvecklingen av självkörande bilar är en central komponent i Volkswagens strategi NEW AUTO. Inom koncernen ansvarar Volkswagen Transportbilar för implementeringen av denna utveckling specifikt för områdena Mobility and Transportation as a Service (MaaS/TaaS), medan teknikföretaget Cariad ansvarar för att utveckla delvis och starkt automatiserade körfunktioner (upp till SAE-nivå 4) för koncernens personbilsmärken. Tillsammans med utvecklingspartners fortsätter de två företagen att driva utvecklingen av teknik för autonom körning framåt.
Volkswagen Transportbilar utökar samarbetet ytterligare
Volkswagen Transportbilar (VWN) utökar samarbetet ytterligare för att utveckla teknik för sina fordonsflottor för självkörande bilar tillsammans med en partner. Detta kommer att meddelas inom kort. Prototyper av ID. Buzz är redan på väg med denna partner i ett testprogram.
Volkswagen Transportbilars mål för självkörande bilar kvarstår: 2025 förväntas kunderna kunna använda MOIA för att boka självkörande ID. Buzz i Hamburg.
Christian Senger, i koncernledningen för Volkswagen Transportbilar med ansvar för MaaS/TaaS och AD (Mobility and Transport as a Service; Autonomous Driving), förklarar: ”Under samarbetet med en annan partner kommer också samarbeten inom koncernen att stärkas för att utveckla högautomatiserad och autonom körning.”
Cariad fortsätter att driva utvecklingen av körfunktioner nivå 3 för koncernens personbilsmärken tillsammans med partners
Cariad kommer att fortsätta att driva utvecklingen av automatiserad körning för individuell mobilitet i Automated Driving Alliance med Bosch. Företagen strävar efter att göra delvis och högautomatiserad körning anpssad för massanvändning och tillgänglig för alla.
Syftet är att tillhandahålla funktioner för fordon inom Volkswagen-koncernens varumärkesgrupper som gör det möjligt för föraren att ibland uttryckligen ta händerna från ratten. Detta är avancerade förarassistanssystem, så kallade nivå 2-system, för stads-, landsvägs- och motorvägstrafik där föraren stöds av fordonet och ett system där fordonet tar över hela köruppgiften på motorväg (SAE nivå 3). De första funktionerna ska implementeras 2023.
För den kinesiska marknaden planerar Cariad dessutom att samarbeta med Horizon Robotics för att driva utvecklingen av automatiserad körning på regional basis på en av världens viktigaste tillväxtmarknader. Inom hårdvaruområdet har koncernen även inlett ett samarbete med Qualcomm för högprestandachips för automatiserad körning.
Fortsatt anställning för Argo AI-anställda
Volkswagen samarbetar med Argo AI för att ge medarbetarna fortsatt anställning och för att vidareutveckla de mest lovande projekten inom området självkörande bilar.
Alla andra samarbeten med Ford förblir oförändrade.