22 feb 2023 | Pressmeddelande

SEAT S.A. kickar igång sin elektrifieringsresa med 30-årsfirandet av fabriken i Martorell

År 2025 kommer SEAT S.A.s att producera elbilar för olika märken inom Volkswagen koncernen, bland annat CUPRA UrbanRebel.

• En total investering på 3 miljarder euro startar företagets viktigaste transformation någonsin: att gå från förbränning till elektrifiering
  • SEAT S.A. leder utvecklingen av Small BEV-familjen för Volkswagen-koncernen och kommer att börja tillverka helt eldrivna fordon 2025 för flera olika märken
  • Under de senaste 30 åren har Martorells anläggning byggt mer än 12 miljoner enheter av 45 bilmodeller

Idag för trettio år sedan invigdes SEAT S.A.s produktionsanläggning i Martorell. Jubileet sammanfaller med början av företagets största transformation någonsin, med en total investering på 3 miljarder euro. Denna övergång från förbränning till elektrifiering kommer att involvera alla områden: forskning och utveckling, produktion och logistik, handel och organisation.

SEAT S.A.s huvudfabrik kommer att börja producera helelektriska fordon 2025 för olika märken inom koncernen. För att uppnå detta har företaget utformat en strategisk plan med fem huvudpelare: människor och organisation, elektrifiering och produkt, produktion, digitalisering och hållbarhet.

Ett av nyckelprojekten i denna transformation är produktionen av Small BEV för Volkswagen Group som SEAT S.A. leder, familjen av bilar som kommer att demokratisera hållbar mobilitet i stadsmiljö för olika märken. Martorell kommer att bli en av koncernens produktionsnav för dessa elbilar och en avgörande del i värdekedjan av elfordon i Spanien.

VD för SEAT och CUPRA Wayne Griffiths sa: "Under de senaste 30 åren har SEAT S.A. skapat sysselsättning och ökat industriell tillväxt i vårt land och det finns ännu mer planerat för framtiden. Vår ambition är att producera elfordon tillverkade i Spanien från 2025 och som en del av denna transformation kommer Martorell även tillverka CUPRA UrbanRebel. Tack vare detta projekt, det viktigaste för vårt företag under de kommande åren, kommer våra anställda och fabriken att börja en ny era”.

Transformationen av företaget är i linje med SEAT S.A.s och Volkswagen Groups tydliga åtagande för elektrifieringen av Spanien med projektet Future: Fast Forward. Tillsammans med sina partners omfattar planen elektrifiering av Martorell- och Pamplonafabrikerna, byggandet av en ny gigafabrik för batterier i Sagunto (Valencia) och skapandet av ett komplett leverantörekosystem. Det uppskattas att det landsomfattande projektet kommer att ha en positiv inverkan på den spanska ekonomin på mer än 21 000 miljoner euro.

Införandet av elbilen kräver också en kulturell förändring bland de anställda och införlivandet av ny teknik. Företaget har aktiverat en ambitiös utbildningsplan, i syfte att uppnå en effektivare organisation och hjälpa varje team genom dessa förändringar. Parallellt kommer SEAT S.A. att investera i sina produktionsanläggningar för att omvandla Martorell till en smart fabrik. För att göra detta kommer man att implementera verktyg för data och business intellegence, VR (virtuell verklighet) och användningen av big data för att förbättra produktionsprocesser och realtidsövervakning.

Markus Haupt, Executive Vice-President for Production and Logistics på SEAT S.A., tillade: "Eftersom fokus för denna transformation ligger i våra produktionsanläggningar har vi en stor utmaning framför oss: att förändra våra produktionsprocesser för att göra elektrifieringen till verklighet. För att uppnå detta kommer vi att integrera ny teknik i Martorells anläggning och utbilda vår personal för att säkerställa att de har nödvändiga faciliteter och färdigheter för att hantera elektrifieringen av SEAT S.A.”.

Produktion i Martorell: en drivkraft för tillväxt och utveckling
Idag arbetar cirka 12 000 personer i produktionen och på Martorells huvudkontor. Anläggningen har en total yta på 2,8 miljoner kvadratmeter, vilket motsvarar 400 fotbollsplaner.

Fabriken, som invigdes 1993 efter 34 månaders byggnadsarbete, startade produktionen efter en investering på 1,47 miljarder euro. SEAT S.A. flyttade produktionen från sina gamla Zona Franca-anläggningar i Barcelona, där märket byggt bilar sedan 1953, till Martorell, bara 30 kilometer bort. Sedan dess har SEAT S.A. producerat mer än 12 miljoner fordon av totalt 45 modeller i anläggningen och exporterat till mer än 70 olika länder runt om i världen. Förra året exporterades 83% av fordonen som rullade ut från produktionslinan.

De första modellerna som kom från Martorells löpande band var den andra generationen av SEAT Ibiza och den första av Cordoba, med en hastighet av 1 500 bilar per dag. Under de senaste 30 åren har de mest tillverkade modellerna vid Martorell-fabriken varit SEAT Ibiza (4,7 miljoner enheter), Leon-familjen (2,5 miljoner) och SEAT Cordoba (mer än 1 miljon), medan den mest tillverkade bilen idag är CUPRA Formentor. Som en del av Volkswagen-koncernens globala produktionssystem har Martorell-fabriken även producerat Audi Q3 och tillverkar för närvarande Audi A1.