12 maj 2023 | Pressmeddelande

SEAT S.A.: det förflutna, nuet och framtiden för mobiliteten i Spanien

Det förflutna, nuet och framför allt framtiden för SEAT S.A. möttes på bilmässan Automobile Barcelona. Under evenemanget gick företaget igenom sin mer än 70-åriga historia och firade 30 år i Martorell. Dessutom presenterades CUPRA Tavascan och den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel. Företaget meddelade också att dess nya urbana elbil kommer att tillverkas i Martorell och får namnet CUPRA Raval.

• Företaget, som satte hjul på Spanien med SEAT 600, har varit nyckeln för mobiliteten och industrialiseringen av landet
  • SEAT S.A. tillkännagav sitt bästa första kvartal någonsin med ett rörelseresultat på 144 miljoner euro
  • CUPRA är ett av de snabbast växande varumärkena i Europa och SEAT är inriktat på en framtid med nya former av mobilitet för unga

"SEAT satte hjul på Spanien med SEAT 600 och la grunden för att Spanien skulle bli vad det är idag: den näst största fordonstillverkaren i Europa och den nionde i världen. Nu är det dags att sätta elektriska hjul på Spanien” kommenterade Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA.

SEAT S.A. i bättre form än någonsin

På bilmässan Automobile Barcelona tillkännagav företaget sitt bästa resultat för första kvartalet någonsin. Mellan januari och mars noterade SEAT S.A. ett rekordstort rörelseresultat på 144 miljoner euro, en förbättring med 139 miljoner euro jämfört med första kvartalet föregående år, och en omsättning på 3,6 miljarder euro, vilket motsvarar en ökning med 48% jämfört med de första tre månaderna av 2022. Dessa historiska siffror är tack vare CUPRA, som driver tillväxten av företagets finansiella resultat, samt den positiva trenden för varumärket SEAT.

Sedan lanseringen 2018 har CUPRA sålt mer än 300.000 bilar, vilket överträffar alla förväntningar. År 2022 nådde varumärket 4,4 miljarder euro i omsättning, 40% av företagets totala omsättning, och blev ett av de snabbast växande varumärkena i Europa och Spanien. Årets siffror är också positiva med 46.600 sålda enheter under första kvartalet 2023, det är 83% fler än under samma period 2022.

Varumärket SEAT har för närvarande en mycket hög orderbank och nu när halvledarsituationen har börjat lätta har försäljningen ökat med nästan 20% under första kvartalet i år, samtidigt som den dagliga produktionsvolymen har återgått till nivåerna före pandemi.

"Dessa resultat återspeglar framgången med vår elektrifieringsstrategi och vårt engagemang för elektrisk mobilitet. Idag, med SEAT och CUPRA, har vi det bästa av två världar för att genomföra den omställning krävs för en helt elektrisk framtid”, sa Griffiths.

SEAT S.A.: en ljus framtid

1993 invigde SEAT S.A. fabriken i Martorell efter att ha investerat 244,5 miljarder pesetas (cirka 1,5 miljarder euro), vilket var den största investeringen som någonsin gjorts av ett bilmärke i Spanien. Nu, med projektet Future: Fast Forward, vill SEAT S.A. göra Spanien till ett Europeiskt nav för elektrisk mobilitet. Företaget elektrifierar Martorell med en investering på 3 miljarder euro för att producera elbilar för Volkswagen-koncernen från 2025.

Parallellt arbetar företaget med omvandlingen av Zona Franca-anläggningarna för att göra dem till ett nav för cirkulär ekonomi. Precis som mobiltelefonbatterier återvinns kommer SEAT S.A. att återvinna reservdelar och batterier från sina begagnade bilar för att ge dem ett andra liv. Ett initiativ som gynnar miljön och som även säkerställer en industriell plan för företagets första fabrik.

SEAT S.A. utvecklar också framtiden för varumärket SEAT. Man arbetar för närvarande med att uppgradera modellerna Ibiza, Arona och Leon för att fortsätta erbjuda plug-in hybrider och effektiva förbränningsmotorer fram till slutet av detta decennium. Dessutom förbereder företaget elektrifieringen av SEAT, som istället kommer att fokusera på nya former av mobilitet som unga behöver, möjlighet till delning, abonnemangslösningar och mikromobilitet. Varumärket har redan mycket erfarenhet inom detta område med SEAT MÓ, en av de viktigaste delningstjänsterna i Barcelona, som under de senaste två åren har sålt 10.000 elmotorcyklar på 15 marknader.

CUPRA, som befinner sig i en fas av exponentiell tillväxt, avslöjade under bilmässan namnet på sin framtida urbana elbil för en ny generation, CUPRA Raval. Dessutom var det publik premiär för CUPRA Tavascan tillsammans med den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel, en tolkning av CUPRAs framtida design med vilken varumärket vill bevisa att framtidens elbilar kan vara sexiga och provocerande.