24 maj 2023 | Pressmeddelande

Volkswagen presenterar nya Touareg – uppdateras med ny teknik och förfinad design

Touareg är en allroundbil i segmentet för stora SUV:ar – den perfekta kombinationen av bekväm långfärdsbil, suverän dragbil och autentisk terrängbil. Volkswagen presenterar nu nästa version av flaggskeppsmodellen Touareg.

Nya Touareg i korthet

• Touareg 2023: SUV i premiumklassen som stoltserar med nya högteknologiska funktioner
  • Interaktiv belysning: Första Volkswagen-modellen med IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare
  • Nykonfigurerat chassi: Stort spann mellan smidighet och komfort
  • Premium-look: Betydande designuppdatering för fronten och bakpartiet
  • Optimerad interiör: Idealisk för långa avstånd
  • Laddhybrid: Touareg R eHybrid med en systemeffekt på 462 hk är återigen toppversionen i produktlinjen
  • Snart säljstart: Förförsäljningen i Sverige startar preliminärt under juni

Flaggskeppet Touareg är den första Volkswagen-modellen som gör debut med nyutvecklade IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare. Det interaktiva belysningssystemet gör körningen på natten ännu bekvämare. Volkswagen har också uppgraderat den exklusiva interiören, och Innovision Cockpit har den senaste hårdvaran och mjukvaran. En ny taklastsensor och förbättrade chassisystem ökar spannet mellan optimal komfort och maximal prestanda. Med sina nya teknologier är Touareg mer mångfacetterad än någonsin tidigare.

Nydesignad front och nydesignat bakparti gör att uppdateringen omedelbart känns igen. Särskilt utmärkande är LED-ljusklustren baktill – dessa är nu utformade som en ljusramp. Nya Touareg är den första Volkswagen-modellen som produceras i Europa som har en belyst röd Volkswagen-logotyp där bak.

Populär premium-SUV

Fler än 1,13 miljoner exemplar av Touareg har sålts hittills, varav cirka 8 800 i Sverige.
– Nya Touareg imponerar med högsta kvalitet och enastående komfort. För denna modell har vi återigen systematiskt implementerat våra kunders önskemål – vässat designen, gjort driften ännu mer intuitiv och förstärkt de utmärkta köregenskaperna. Resultatet är en riktig allroundbil som kommer att entusiasmera på vanliga vägar, i terräng och naturligtvis också som en förstklassig dragbil, säger Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.

Pionjär inom innovation

Innovativ teknik har alltid gjort sin debut i Touareg – kunskap som även många mindre fordonsklasser har kunnat dra nytta av, och så är fallet även denna gång.
– Touareg har alltid varit en teknikpionjär för oss, vilket har gjort det möjligt för oss att överföra nya innovationer till andra modeller inom märket som en del av en top-down-strategi. Vi följer samma tillvägagångssätt med nya Touareg. Som första Volkswagen-modell lanseras den med de nyutvecklade HD LED Matrix-strålkastarna – ett av de bästa belysningssystemen i världen. Mer än 38 000 interaktiva lysdioder projicerar en precis ljusmatta på körfältet och lyser upp vägen mer exakt än någonsin tidigare. Vi kommer snart att överföra detta Matrix-system till andra SUV-modeller, säger Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling.

Tre versioner på den svenska marknaden

På den svenska marknaden kommer nya Touareg att lanseras i tre versioner. Två 3,0 liters V6 TDI (turboladdad dieselmotor) med 286 hk och laddhybriden R (bensinmotor + elmotor) som utvecklar en systemeffekt på 462 hk.

• Touareg 3,0 V6 TDI Elegance, 286 hk
  • Touareg 3,0 V6 TDI R-Line, 286 hk
  • Touareg R eHybrid, 462 hk

Alla motorer är som standard ihopkopplade med en åttastegad automatisk växellåda och 4MOTION permanent fyrhjulsdrift.

Säljstart inom kort

Förförsäljningen av nya Touareg 3,0 V6 TDI 286, både Elegance och R-Line, startar preliminärt under juni. Förförsäljningen av laddhybridversionen Touareg R eHybrid beräknas starta cirka fem veckor senare. I samband med säljstarten kommer mer information om priser och utrustning på den svenska marknaden samt tekniska data. Själva lanseringen planeras att ske till hösten.

Slående designuppdatering

Nya Touareg känns omedelbart igen på den nya designen fram och bak. Framtill har den kompletta enheten med kylargrill och strålkastare samt stötfångaren fått ett nytt utseende. Bilens bredd framhävs nu ännu mer.

Särskilt iögonfallande är IQ.Light HD LED Matrix-strålkastarna, som är standard i Sverige. Med tre LED-moduler och därmed tre ljuspunkter på varje sida skapar de en omisskännlig dag- och nattljusdesign. Den mittersta horisontella listen i kylargrillen till vänster och höger om VW-emblemet är också belyst för första gången på bilen.

När det gäller Touareg Elegance och Touareg R-Line har ribborna i grillen kromapplikationer, medan ribborna för Touareg R-Line med paketet "Black Style" och Touareg R eHybrid är i högblank svart. De nedre luftintagen har designats individuellt beroende på utrustningsversion och är betydligt större än tidigare. Detta parti har också högblank svart finish; "Elegance" och "R-Line" har ytterligare kromelement där.

Belyst Volkswagen-logotype baktill

En nyhet baktill är ljusrampen som nu sträcker sig över bakluckan. En tunn horisontell LED-list lyser upp i den övre delen av rampen när belysningen är aktiv. Denna list har en kontrasterande ljusfärg i dagsläge utan att huvudljuset är påslaget. Detsamma gäller de totalt sex L-formade lysdioderna i de nya bakljusklustren.

Som första Volkswagen som tillverkas i Europa (Bratislava/Slovakien) har nya Touareg en rödbelyst Volkswagen-logotyp i kombination med IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare (standard i Sverige). Den är integrerad med den nya horisontella LED-listen. Detta ger en unik signatur både på dagen och på natten.

Beroende på version fångar de nya fälgarna omedelbart ögat från sidan; i designerna Coventry (19-tum, standard för R-Line), Braga (20-tum, standard för R), Napoli (21-tum) och Leeds (21-tum).

Som en del av surroundljusfunktionen projiceras nu Volkswagens logotyp eller R-symbolen (Touareg R eHybrid) på vägen från ytterspegelhusen när Touareg öppnas och parkeras i mörker.

Intelligent belysning

IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare är en teknisk höjdpunkt i nya Touareg och används i en Volkswagen för första gången. HD står för high definition (hög upplösning) och syftar här på ett hav av extremt ljusstarka pixlar som genereras av 38 432 mikro-LED. De lyser upp vägen bättre än någonsin tidigare och optimerar därmed komfort och säkerhet för förare och passagerare. Det finns 19 216 mikrolysdioder till de nya trippelstrålkastarna fördelade på varje sida av bilen.

Bland annat kan Matrixsystemet valfritt projicera en interaktiv ljusmatta på körfältet – Lane Light. Detta gör körningen i mörker ännu bekvämare och gör det enkelt att köra genom smala motorvägsarbeten eftersom den starka ljusmattan följer körfältet med magnetliknande precision.

Det bländfria helljuset är ytterligare en fördel med de nya strålkastarna. Detta kontinuerliga helljus kan lämnas påslaget utanför tätorter eftersom de interaktiva lysdioderna ser till att maskeringsområdet för mötande trafik och framförvarande fordon är mer exakt än någonsin tidigare. Tillsammans med LED-bakljusklustren kan föraren också konfigurera tre olika animerade ”Coming and Leaving Home”-ljuseffekter.

Högteknologiska detaljer

De tre modulerna i varje strålkastare utför alla sina egna uppgifter. En bi-matrix-modul finns på utsidan med 16 LED-pixlar för omgivningsbelysningen och extra helljus. Själva HD-Matrixmodulen är placerad i mitten med 19 216 individuellt styrbara lysdioder som gör att olika nya ljusfunktioner kan realiseras. På insidan finns en reflektor för de statiska och dynamiska kurvljusfunktionerna och dåligt-väder-ljus.

Alla tre modulerna genererar en ljuspunkt vardera. Tillsammans med de tre L-formade LED-elementen för varselljuset och den horisontella LED-listen i kylargrillen som sträcker sig till under strålkastarna, resulterar detta i en unik ljusdesign.

Särskilt i kombination med Night Vision-systemet som upptäcker människor och djur med en värmekamera och visar dem i de digitala instrumenten (Digital Cockpit) och motsvarande varningssignaler i Head-up-Display (tillval), är HD-Matrixbelysningen ett av de bästa belysnings- och mörkerseendesystemen i världen.

Night Vision-systemet innehåller även en markeringslampa som kortvarigt lyser upp personer i det potentiella riskområdet med ett särskilt starkt ljus för att göra dem ännu mer synliga för föraren. Kombinationen av IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare och Night Vision kan hjälpa till att tidigare identifiera och lindra farliga situationer.

Fusion av tekniska system

Nya Touareg är utrustad med en ny taklastsensor som är tätt integrerad med chassisystemets elektronik, vilket ger ökad smidighet. Om en takbox är monterad upptäcker sensorn detta och skickar informationen vidare till system som den elektroniska stabilitetskontrollen. Detta system ingriper sedan i sin tur tidigare för att öka körstabiliteten. Systemen tillåter sportigare prestanda än tidigare om det inte finns någon taklast.

För Jochen Reichel, Head of Driving Dynamics, Steering and Control Systems, är denna interaktion mellan alla teknologier en utmärkande egenskap hos nya Touareg:

– Tack vare taklastsensorn har vi kunnat öka spannet mellan maximal komfort och optimal prestanda ytterligare. Som en del av detta säkerställer den förbättrade koordinationen av chassi- och styrsystem en större stabilitet och precision i både dynamiska och komfortorienterade körsituationer. Speciellt i kombination med chassisystem som aktiv krängningshämmare och fyrhjulsstyrning erbjuder bilen nu ännu bättre kördynamik.

Bilens innovativa assistanssystem inkluderar teknologier som Travel Assist* (assisterad körning upp till maximal hastighet), Area View (360-graders fågelperspektiv som visas på infotainmentsystemets display för att underlätta manövrering), Park Assist Plus* med fjärrparkeringsmöjlighet via app för automatisk körning in och ut från parkeringsplatser (föraren kan styra parkeringsproceduren från utsidan av bilen), Trailer Assist* (assisterad manövrering med släpvagn) och Night Vision (assistans vid körning i mörker).

Förbättrad interiör

Nya Touareg är som standard utrustad med Innovision Cockpit – en intuitiv kombination av digitala instrument (Digital Cockpit, displaydiagonal 30,5 cm, 1 920 x 720 pixlar) och det avancerade infotainmentsystemet Discover Pro Max med central pekskärm (displaydiagonal 38,1 cm, 1 920 x 1 020 pixlar). Som en "enskärmsdesign" bildar de två displayerna ett digitalt landskap på en visuell och operativ axel.

Innovision Cockpit erbjuder nu bland annat navigering på körfältsnivå och högupplöst kartdata i HD. Röststyrningssystemet i bilen har också utvecklats. Appintegration via smartphone och App Connect (Apple CarPlay, Android Auto) kan nu även ske trådlöst.

Knapparna och tumhjulet för volymkontrollen i mittkonsolen har uppgraderats – de är nu i svart högglans finish. Volkswagen har dessutom gjort om de bakgrundsbelysta panelerna på instrumentpanelen och lagt till "Touareg"-namnet som pricken över i:et.

Högre laddningskapacitet för bärbara datorer och annan utrustning

Nya USB-C-anslutningar med en laddningskapacitet på 45 watt (tidigare 15 watt) möjliggör snabb laddning av elektroniska enheter som smartphones, surfplattor eller bärbara datorer.

Bland tillvalen finns ett kraftfullt 730-watts Dynaudio-ljudsystem och en Head-up-Display (virtuell skärmstorlek: 217 x 88 mm).

Idealisk för långa avstånd

Nya Touareg är designad för hög körkomfort. Dess höga kvalitetsstandard har höjts på basis av kundfeedback och ett antal detaljer har justerats. De inre dörrpanelerna är förfinade med dubbla dekorativa sömmar. Mittkonsolens sidopaneler är nu också gjorda av ett förbättrat skummaterial och har dubbla sömmar. Kontaktytorna för knäna är därför mjukare.

Ny generation chassisystem

Bilens chassisystem har utvecklats, bland annat används nu en taklastsensor som är sammankopplad med chassielektroniken. Detta gör det möjligt att, i samverkan med styrsystemen och chassits hårdvara, överföra högre sidokrafter och därmed öka smidigheten på vägen.

Både stålfjäderchassit och luftfjäderchassit (standard för R-versionen och tillval till Elegance och R-Line) har modifierats tekniskt. Tack vare användningen av nya chassikomponenter och en förnyad konfigurering av styrsystemen har komforten och smidigheten höjts till en ny nivå.

Som tillval ger nya 21-tums prestandadäck ännu bättre köregenskaper och bromsegenskaper.

Flera körprofiler

Genom att använda knappen för val av körprofil i mittkonsolen kan föraren välja ett brett utbud av ”on-road”- och ”off-road”-profiler och individuellt styra parametrarna för den automatiska växellådan, den automatiska luftkonditioneringen, styrningen, luftfjädringen, motorns reaktionsförmåga och många assistanssystem.

Beroende på version finns bilen återigen tillgänglig med innovativa chassisystem som aktiv krängningshämmare (adaptivt chassi) och fyrhjulsstyrning. Som tidigare är dragvikten hela 3,5 ton.

Rikt utrustad från start – Elegance och R-Line

Följande är exempel på svensk standardutrustning för versionerna Elegance och R-Line:

• Air Care Climatronic (automatisk luftkonditionering med två zoner)
  • 30-färgs bakgrundsbelysning (Ambiente), färginställningar möjliga i tre zoner (nyhet: inklusive fotutrymme och belysning för dryckeshållare)
  • Digital Innovision Cockpit
  • Elektriskt bagagerumsskydd
  • Elmanövrerad baklucka
  • IQ.Light HD LED Matrix-strålkastare (nyhet)
  • IQ.Light LED-bakljuskluster med dynamisk broms- och blinkersfunktion samt rödbelyst Volkswagen-logotyp (nyhet)
  • Multifunktionskamera
  • Multifunktionsratt i läder
  • Discover Pro Max, navigationssystem
  • Keyless Go, nyckellöst startsystem
  • Lädersäten, elektriskt justerbara
  • Inredningsdetaljer i specifik design (uppdaterad)
  • Kylargrill i specifik design (nyhet)
  • Aluminiumfälgar i specifik design (uppdaterad)
  • Stötfångare i specifik design (nyhet)
  • Volkswagen-logoprojicering via ytterspegelhus som surroundbelysning (nyhet)

Olika assistanssystem finns också ombord som standard, till exempel:

• ACC*, adaptiv farthållare
  • Front Assist*, automatisk nödbromsning
  • Park Assist*, parkeringshjälp
  • Backkamera
  • Lane Assist*, filhållningssystem
  • Dynamisk vägskyltdisplay*

Touareg R eHybrid

Laddhybriden Touareg R eHybrid är toppversionen med den kraftfullaste drivlinan (max. systemeffekt: 462 hk; max. systemvridmoment: 700 Nm; 0-100 km/h: 5,1 s; topphastighet: 250 km/h).

Den nya versionen fortsätter en lång tradition av Volkswagen R-modeller med högteknologiska funktioner och skräddarsydd utrustning. De har alla utvecklats av Volkswagen R.

Förutom många funktioner från Elegance- och R-Line-versionerna, erbjuder Touareg R eHybrid även följande exempel på utrustning:

• Bromsok i målad blå finish, med silver R-logotyp (nyhet)
  • R-logoprojicering via ytterspegelhus som surroundbelysning (nyhet)
  • Blå kontrastsömmar i interiören
  • Lädersäten i Wien-design (tillval: Puglia)
  • 20-tums Braga lättmetallfälgar (nyhet)
  • Tröskelpanellister med belyst R-logotyp
  • Bilnyckel med läderklätt lock och R-logotyp
  • R-logotyp i navigationssystemets startskärm
  • Tilt- och skjutbart panoramasoltak
  • 4-zons automatisk luftkonditionering

Ny färg, 22-tums fälgar

Som lack ‘by Volkswagen R’ finns den nya färgen Silicon Grey Matt exklusivt för Touareg R eHybrid och Touareg R-Line. Lapiz Blue metallic är också en traditionell R-färg.

Touareg R kan som tillval utrustas med 22-tums lättmetallfälgar i Estoril-design. Möjligheten att personalisera sin bil utökas för alla Touareg-versioner med fyra nya lättmetallfälgar i 19-, 20- och 21-tums storlekar samt den nya lackfärgen Chilli Red metallic.

DE FÖRSTA 21 ÅREN

2002 – första Touareg

2002 var Touareg den första SUV:en från Volkswagen. Med drivkraften från den nya toppmodellen utvecklades varumärket Volkswagen till en av de ledande globala fullsortimentsleverantörerna. Bilen blev också pionjären för en extremt framgångsrik fordonstyp som idag erbjuds av Volkswagen i alla segment. Alla SUV:ar från Volkswagen bär spår av bilens DNA i sin design.

Men strängt taget började bilens historia i januari 2000 med världspremiären av designstudien för AAC-pickuper/SUV i Detroit. Denna designstudie hade redan den distinkta nya SUV-fronten, som sedan började serietillverkas hösten 2002 med första Touareg. Karakteristiska stilegenskaper inkluderar motorhuven upphöjd i en v-form i mitten, stora horisontella ribbor i kylargrillen och flera strålkastare, som alltid bildade en visuell enhet med de nedre yttre ytorna på motorhuven – som beskrivet, detta design-DNA gör fortfarande varje bil omedelbart igenkännlig.

En Boeing 747 på bogsering

Volkswagen gjorde ett stort intryck med bilens motorer redan från början. Dessa inkluderade kraftkällor som V10 TDI med 313 hk och ett vridmoment på 750 Nm. 2006 bogserade en Touareg V10 TDI bekvämt en 155-tons Boeing 747 till dess startposition istället för den tillåtna 3,5-tons maximala släpvagnsvikten som en del av ett experiment.

I den första R-modellen i produktlinjen – Touareg R50 – ökade effekten av den 10-cylindriga motorn till 350 hk. Det fanns till och med en 12-cylindrig bil i en begränsad upplaga på 500 exemplar. Effekten för denna W12-motor var 450 hk. De mest framgångsrika modellerna när det gäller försäljningsvolym var Touareg-versionerna med fem-, sex- och åttacylindriga motorer. Vid sidan av vridmomentet lade Volkswagen alltid stor vikt vid hög verkningsgrad. Inom nio år valde totalt 450 000 kunder första generationens Touareg.

2010 – andra Touareg

Med debuten av den andra generationen 2010 blev bilen ännu bekvämare, utan att försumma de autentiska SUV-egenskaperna. Parallellt med detta satte Volkswagen ett ännu större fokus på effektivitet: den första SUV:en från Volkswagen med ett extra elektriskt drivsystem lanserades med Touareg Hybrid. Det permanenta fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION var återigen ombord som standard. Detta drivsystem säkerställde ökad säkerhet, högklassig terrängprestanda och optimal lämplighet som dragbil.

Den här bilen kändes också hemma när den drog släp lastade med båtar, cyklar, klassiska bilar eller hästar – oavsett terräng, och igen upp till en maximal dragvikt på 3,5 ton. Ungefär 479 000 enheter av andra generationen såldes under en period av nio år.

2018 – tredje Touareg

Med den tredje generationen av Touareg gjorde den första laddhybriden i denna produktlinje sin debut. Funktionen som teknikpionjär återspeglades återigen i denna laddhybriddrift och den helt nyutvecklade Innovision Cockpit.

Detsamma gällde för det breda utbudet av nya assistans- och system, såsom fjärrparkering med smartphone, fyrhjulsstyrning eller aktiv krängningskompensation med elektromekaniska krängningshämmare. Som en högkvalitativ kombination av långdistans-, drag- och terrängbil, tjänade den tredje bilen också sin egen, praktiskt sinnade kundkrets.

År 2022 firade Volkswagen 20-årsjubileet för denna premium-SUV – med den exklusiva specialutgåvan modellen Touareg EDITION 20. I slutet av 2022 – på bara fyra år hade mer än 200 000 kunder valt denna generation av Touareg.

* Inom systemets gränser: föraren måste alltid vara redo att åsidosätta assistanssystemet och är inte befriad från ansvaret att framföra fordonet med vederbörlig försiktighet och uppmärksamhet.

Touareg 3,0 V6 TDI 4MOTION med 286 hk, diesel: Bränsleförbrukning, blandad körning (WLTP): 8,0 l/100 km; CO2-utsläpp, blandad körning: 209 g/km.

Touareg R eHybrid 4MOTION med 462 hk, bensin 95 RON: Bränsleförbrukning, blandad körning (WLTP): 2,1-2,4 l/100 km; Elförbrukning, blandad körning: 23,7-24,2 kWh/100 km. CO2-utsläpp, blandad körning: 49-54 g/km.