Stark i design, komfort och teknik. Uppdaterade Audi Q7.
Audi har förnyat sin stora familjesuv med tydlig design och förbättrad teknik. Exteriören med nya front- och bakpartipartier förstärker den kraftfulla karaktären hos den sjusitsiga familjesuven. Nu erbjuds även valbar design för det digitala dagsljuset i kombination med HD Matrix LED-strålkastare med laser. Även bakpartiet kan individualiseras med digitala OLED-bakljus med fyra valbara utseenden. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar ger ännu fler valmöjligheter när det gäller Q-familjens mest mångsidiga SUV. Nya Audi Q7 har säljstart i början av februari.
Från studie till framgångsrik produktionsmodell
Audi Q7:s framgångsresa började 2003 som konceptbilen Audi Pikes Peak quattro på den nordamerikanska internationella bilsalongen. Audi Q7, som var märkets första SUV, presenterades sedan på bilsalongen i Frankfurt (IAA) 2005 i samband med 25-årsjubileet av quattro permanent fyrhjulsdrift och var försedd med Torsen mittdifferential (40:60). Från produktionsstarten 2006 till produktionsslutet 2015 valde över 550 000 kunder den första generationen av Audi Q7. 18 år senare är modellen fortfarande trogen sitt ursprung när det gäller design, teknik och funktion.
Kraftfull, rymlig, elegant exteriör
2015 lanserades den andra generationen med fyrhjulsstyrning och många innovativa nyheter inom bland annat förarassistanssystem. Efter en första produktuppgradering 2019 presenterar Audi nu ännu en omfattande uppgradering anpassad till Audis moderna designspråk. Med reducerade former, rena ytor och stor volym står Q7 fortfarande för flexibilitet i alla situationer.
Överhäng och axelavstånd har kraftfulla proportioner som framhävs av distinkta exteriörfärger och fälgar. Singleframe-grillen med oktagon-design har nu vertikala inlägg i form av ett L i S line-versionen och SQ7 TFSI. Det gör det tydligt att det är en toppmodell från Audi och särskiljer den från A-modellerna. Dessutom ger de högre placerade strålkastarna en helt ny frontdesign som breddar och framhäver det kraftfulla utseendet som understryks av de nya framträdande luftintagen.
Audi har dessutom minskat antalet dekorelement för att ge bilen ett ännu tydligare och renare utseende. På den svenska marknaden erbjuds S line-versionen som standard till Audi Q7, vilket ger ett ännu sportigare utseende i likhet med Audi SQ7. Som tillval finns även svart optikpaket.
Digitala strålkastare med valbar design och varnande OLED-bakljus
Adaptiva Matrix LED-strålkastare lyser upp vägen i Q7 som standard. Därutöver erbjuds även HD Matrix LED-strålkastare med Audi laser light. De arbetar med 24 lysdioder och en högeffektslaserdiod vardera och känns igen på det blå ljuset som integrerats i strålkastarna och symboliserar laserteknikens precision. Laserljuset aktiveras i hastigheter över 70 km/h och ökar räckvidden för helljuset avsevärt. En nyhet till dessa är den digitala dagsljussignaturen där användaren kan välja mellan fyra olika ljussignaturer via MMI.
För första gången i Audi Q7 erbjuds även digitaliserade OLED-baklyktor (OLED = Organic Light Emitting Diode) som tillval, med fyra valbara digitala ljussignaturer. Precis som i Audi A8, Q8 och Q5 har de digitala OLED-bakljusen dessutom en närhetsdetektering i kombination med assistanssystemen. När andra trafikanter närmar sig den stillastående Q7 inom två meter aktiverar styrenheterna automatiskt alla digitala OLED-segment för att varna den bakomvarande bilen. Ytterligare funktioner inkluderar dynamiska blinkers samt olika Coming/Leaving-Home-sekvenser som matchar varje digital ljussignatur.
Nya dekorer, färger och fälgar
Med den senaste produktuppgraderingen har Audi ytterligare förfinat utrustningsutbudet för Q7. Sömmarna på sätesklädseln i grundmodellen går i en kontrasterande grå färg som standard. Det finns även flera dekorinlägg med bland annat matt kolfiberdesign och mattborstad aluminium. Tre nya lacker erbjuds med Sakhirguld, Ascariblå och Chiliröd metallic samt flera nya fälgar i dimensionerna 20" till 22".
Audi Application Store i MMI-systemet
I samband med faceliften utökar Audi även utbudet av appar. För första gången erbjuds populära appar från tredjepartsleverantörer (t.ex. Spotify) direkt i MMI-systemet. Regelbundna programvaruuppdateringar och ett ständigt växande utbud av appar gör infotainmentsystemet ännu mer personligt. En butik med en marknadsspecifik apportfölj finns nu som tillval i den tredje generationen av det modulära infotainmentsystem (MIB 3).
När det gäller det omfattande utbudet av körassistanssystem uppgraderas framför allt omgivningsdisplayen. Bland annat visar Audi virtual cockpit filbytesvarning, andra trafikanter (lastbilar, bilar och motorcyklar), avståndsvarning, vägkorsningsassistent och trafikljusinformation online i full HD-kvalitet.
Säker på alla underlag: Chassi med Audis DNA
Audi har en grundläggande syn på vilka köregenskaper som definierar en Audi, dvs Audis DNA. Bilarna skall kännas balanserade, stabila, kontrollerade, precisa och lätthanterliga. Chassi, styrning, drivning, bromsar och styrsystem spelar alla en viktig roll för att skapa en tillförlitlig, säker och bekväm körupplevelse.
Elektroniskt reglerad luftfjädring med kontinuerligt adaptivt dämpningssystem, adaptiv luftfjädring sport, är standard i både Audi Q7 och SQ7 TFSI. Beroende på förarens preferenser och körsituation anpassar chassit markfrigången med upp till 90 millimeter och erbjuder dessutom nivåreglering. På motorväg sänks chassit automatiskt med upp till 15 mm beroende på hastigheten. Vid körning på sämre vägar och i snö kan ”Lift”-funktionen i Audi drive select användas för att öka markfrigången med upp till 60 mm i låga hastigheter.
Dessutom ger fyrhjulsstyrningen (tillval Q7, std i SQ7 TFSI) ökad säkerhet och komfort. I låga hastigheter vrids bakhjulen upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen. Det minskar vändradien med upp till en meter och ökar manövrerbarheten. Samtidigt upplever föraren mer komfort och stabilitet i högre hastigheter eftersom bakhjulen roterar i samma riktning som framhjulen. Det avancerade chassipaketet med elektromekanisk aktiv krängningshämning och fyrhjulsstyrning finns även som tillval för V6 TDI. För att förbättra köregenskaperna i vardagen vid manövrering på parkeringsplatser, i parkeringshus och i garaget hemma har styrsystemet optimerats för att göra det ännu enklare.
En annan praktisk funktion är den fjärrstyrda parkeringsassistenten Plus: Den använder kameran i kombination med radar- och ultraljudssensorer för att enkelt manövrera Audi Q7 in i trånga parkeringsfickor. Kunden kan styra parkeringen med hjälp av myAudi-appen i sin smartphone. När de är redo att köra ut från parkeringsplatsen kan kunderna starta motorn i myAudi-appen och sedan manövrera ut bilen så att de bekvämt kan stiga in.
Effektiva och kraftfulla 50 TDI quattro
På den svenska marknaden erbjuds Audi Q7 50 TDI quattro med 286 hk och 600 Nm vridmoment. Det innebär att den stora SUV:en accelererar från noll till 100 km/h på 6,1 sekunder och når en topphastighet på 241 km/h. Dragkapaciteten på upp till 3,5 ton är tillräckligt för att dra husvagnar och hästsläp. Framdrivningen sker via en åttaväxlad tiptronic-växellåda, quattro permanent fyrhjulsdrift och mildhybridsystemet, som kan sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,5 liter per 100 kilometer i vardagen. De viktigaste komponenterna är ett litiumjonbatteri och en remstartgenerator (BAS) som förser SUV:ens 48 V-elsystem med ström. Mellan 55 och 160 km/h kan Q7 rulla med motorn avstängd i upp till 40 sekunder när föraren tar foten från gaspedalen. Efter inbromsningen startar BAS snabbt och smidigt den 6-cylindriga motorn igen. Start/stopp-intervallet börjar redan vid 22 km/h.
Audi SQ7 med V8 TFSI-motor
Sportigheten är djupt rotad i generna hos nya SQ7 TFSI som känns igen på en nydesignad frontspoiler och markerad diffusor med ovala ändrör. Singleframe-grillen utmärker sig med vertikala L-formade inlägg och de större luftintagen har bikakeformade galler över hela ytan. Typiskt för Audi är den sportiga aluminiumlooken på ytterbackspegelkåporna, inläggen i Singleframe och kanterna på luftintagen på sidorna samt inlägget i sidotrösklarna. Svart optikpaket och svart optikpaket plus kan även beställas till SQ7 TFSI.
Framdrivningen i SQ7 TFSI sker via den beprövade 4,0 TFSI-motorn med 507 hk och 770 Nm vridmoment med snabbväxlande 8-stegad tiptronic och quattro permanent fyrhjulsdrift. 0 till 100 km/h går på 4,1 sekunder, med en elektroniskt reglerad topphastighet på 250 km/h. Tändföljden på 1-3-7-2-6-5-4-8 ger 4,0 TFSI ett utpräglat sportigt och kraftfullt ljud.
Vid låg till medelhög belastning – från 160 till 250 Nm – och motorvarvtal mellan 950 och 2 500 v/min med ett maximalt vridmoment på 145 Nm avaktiverar cylinder on demand-systemet cylindrarna 2, 3, 5 och 8 på de övre växlarna genom att stänga av insprutningen och tändningen samt in- och utloppsventilerna. Växlingsprocessen tar bara millisekunder och föraren märker den nästan inte. I fyrcylindrigt läge växlar de aktiva cylindrarnas driftpunkter till högre belastning, vilket ökar den termiska verkningsgraden, medan de avaktiverade cylindrarna arbetar i princip utan förluster. När föraren trampar på gaspedalen aktiveras samtliga cylindrarna omedelbart igen. För att uppnå det sportiga ljudet finns en avgasventil i de båda yttre avgasrören som modulerar ljudet beroende på belastning och motorvarvtal.
Sportdiff och elektromekaniska aktiva krängningshämmare
För en optimal körupplevelse krävs det inte bara förstklassiga motorer utan även optimerad fjädring. Med det avancerade chassipaketet (tillval) kan kunderna även uppleva fördelarna med sportdifferentialen. Vid kurvtagning i hög hastighet använder den två lamellkopplingar för att överföra vridmomentet mellan bakhjulen, vilket ger hjulet på utsidan av kurvan som har bättre grepp, ett större moment, dvs Torque Vectoring, vilket gör köregenskaperna ännu smidigare och mer exakta. När man svänger eller accelererar i en kurva pressas den stora sportsuven bokstavligen in i kurvan, vilket minimerar tendensen till understyrning.
Den andra komponenten i paketet är elektromekaniska aktiva krängningshämmare (eAWS). Här är båda axlarna utrustade med en kompakt elmotor som är kopplad till en växellåda. Den delar stabilisatorn i två halvor. Vid körning rakt fram kan de arbeta i stort sett oberoende av varandra, vilket minskar karossrörelserna på ojämna vägar. Vid sportig körning får elmotorn de två halvorna att rotera i motsatt riktning, vilket gör att de fungerar som en enhet. Det innebär att bilen lutar betydligt mindre i kurvan och att styrresponsen blir mer exakt. eAWS drivs av en 48-volts superkondensator. Den kompakta och lätta energiackumulatorn, som kan absorbera och frigöra hög ström på mycket kort tid, försörjer de båda elmotorerna med en maximal effekt på 1,5 kW vardera.
Audi SQ7 TFSI rullar som standard av bandet med 22-tumsfälgar. Bromsskivorna på framaxeln har en diameter på 400 millimeter; På bakaxeln mäter de 350 millimeter. De svarta bromsoken, som kan fås i rött som tillval, och på framaxeln pryds de av S-logotypen som definierar Audis utseende.
Flexibel och rymlig interiör med sju sittplatser
Audi Q7 TDI och SQ7 TFSI är sjusitsig som standard på den svenska marknaden. Med sin generösa längd, takhöjd och armbågsutrymme både fram och bak erbjuder båda bilarna en förstklassig, luftigt rymlig atmosfär. Beroende på baksätesryggstödens läge rymmer bagageutrymmet 780 respektive 1 908 liter (ryggstöd nedfällda). Bakluckan drivs elektriskt i grundutförandet och kan som tillval aktiveras med en fotrörelse. I Audi Q7 ingår även baksäte plus där längden och lutningen på alla tre sätena kan ställas in individuellt, så att det alltid finns plats för tre barnstolar och en tredje sätesrad med två elektriskt fällbara säten.
Säljstart i februari
Marknadslanseringen av Audi Q7 med ny design, innovativ belysningsteknik och utökat utrustningsutbud sker under första kvartalet 2024. Priset för Audi Q7 50 TDI quattro startar på 855 900 kr och SQ7 TFSI på 1 071 500 kr där båda modellerna är välutrustade från start med bland annat navigationssystem, sportstolar, S line, Matrix LED-strålkastare och en rad förarassistanssystem. Säljstarten sker i början av februari.
Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp*:
Audi Q7 SUV 50 TDI quattro
Bränsleförbrukning blandad körning 7,8 - 8,4 l/100 km. CO2-utsläpp blandad körning: 204-220 g/km
Audi SQ7 TFSI SUV quattro
Bränsleförbrukning blandad körning: 12,0 -12,7 l/100 km. CO2-utsläpp blandad körning: 272-290 g/km