Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO
Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.
Idén bakom Audi RS 6 Avant GT är hämtad från RS 6 GTO concept, en bil som blev resultatet av ett lärlingsprojekt från 2020. Under sex månader arbetade tolv lärlingar från kaross- och fordonsmekanik, mekatronik, billackering och verktygsmekanik på projektet med stöd av Audi Design. Mest inspiration gav den legendariska tävlingsbilen Audi 90 quattro IMSA GTO från 1989. Resultatet visar hur unga talanger kan bidra till företaget även under sin lärlingstid.
Unik design med inspiration från tradition
Nya Audi RS 6 Avant GT skiljer sig utseendemässigt från RS 6 Avant och RS 6 Avant performance, där den markerade fronten snarare är inspirerad av RS 6 GTO konceptet. Singleframe-grillen och luftintagen går helt i högblankt svart, vilket får bilen att verka ännu lägre och bredare. Vertikala stag i frontspoilern, ett nytt luftintagsgaller och en kraftfull frontsplitter integrerad i stötfångaren förstärker det vässade utseendet.
För första gången använder Audi Sport GmbH inte bara en helt nydesignad motorhuv utan tillverkar den även av kolfiber som ramas in av bilens karossfärg. Tack vare integrerade luftutsläpp bakom de stora 22-tumshjulen minskas lufttrycket i hjulhusen och förbättrar kylningen av bromsarna.
Sidoprofilen präglas av högblank kolfiber i sidotrösklar och backpegelkåpor samt 22-tumsfälgar i 6-ekersdesign exklusiva för RS 6 Avant GT. Bakpartiet definieras av en baklucka med en optiskt sänkt lastkant, en funktionell diffusor med en vertikalt centrerad reflektor, som gör att bilen ser ännu bredare ut, och en kraftfull dubbelvinge inspirerad av motorsporten. Det sistnämnda togs nästan 1:1 från lärlingarnas konceptbil. För första gången i RS 6 Avants historia har takrelingen tagits bort för en ännu lägre och sportigare silhuett.
På den svenska marknaden erbjuds enbart Heritage-versionen som inspirerats av IMSA GTO med traditionella Audi Sport-färgerna svart, grått och rött i kombination med Arkonavit lackering och högblanka vita fälgar.
RS 6 Avant GT rullar av bandet med RS designpaket plus som standard. Den svarta interiören förstärks av flera detaljer i den exklusiva färgkombinationen rött och koppar, till exempel sömmarna på ratten, mittkonsolens sidor, mittarmstödet och dörrarmstöden samt golvmattorna med ”RS 6 GT”-logo. Även de nya RS-skalstolarna i läder/Dinamica-klädsel med ”RS 6 GT” -logo har denna färgsättning. Sömmarna i bikake-design i sätets mittparti skimrar i Expressrött, medan den yttre sömmen på sätena är kopparfärgad. Armstöden, instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrkanterna längs fönstren, liksom dekorinläggen är klädda i svart mikrofiber DINAMICA. Som tillval finns även dekorinlägg i kolfibertwillstruktur. Säkerhetsbältena drar blickarna till sig med sin klarröda färg. En höjdpunkt är mittkonsolen med bilens serienummer i den begränsade upplagan av 660 bilar.
Prestanda på nästa nivå
Nya RS 6 Avant GT har en effekt på 630 hk och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. Det är en ökning med 30 hk och 50 Nm jämfört med RS 6 Avant. 0 till 100 km/h går på 3,3 sekunder, vilket är 0,3 sekunder snabbare än RS 6 Avant. RS 6 Avant GT accelererar från stillastående till 200 km/h på bara 11,5 sekunder, dvs 0,5 sekunder snabbare än RS 6 Avant. Topphastigheten är som standard 305 km/h, där inbromsningen sker med RS keramiska bromsar. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 12,2–12,7 l/100 km enligt WLTP med CO2 -utsläpp på 277-289 g/km vid blandad körning.
Kraften från 4,0 TFSI-motorn överförs till den permanenta fyrhjulsdriften quattro via den 8-stegade Tiptronic-växellådan med optimerade växlingstider. Precis som RS 6 Avant Performance använder RS 6 Avant GT den senaste versionen av den självspärrande mittdifferentialen. Den är lättare och mer kompakt och fördelar motorkraften till fram- och bakaxeln i förhållandet 40:60. Vid slirning överförs automatiskt mer drivmoment till axeln med bättre grepp – upp till 70 procent kan gå till framaxeln och upp till 85 procent till bakaxeln. Den omarbetade mittdifferentialen förbättrar kördynamiken, gör kurvtagningen märkbart mer exakt och minskar understyrningen i gränsområdet.
För att ytterligare särskilja specialmodellen har quattro sportdifferentialen på bakaxeln anpassats speciellt för RS 6 Avant GT. I körläget ”Dynamic” har fokus lagts på en ännu mer agil körkänsla med betoning på bakaxeln, där kunderna får sportiga, neutrala och mycket exakta köregenskaper. För första gången, och endast för RS 6 Avant GT, är det ställbara coilover-chassit standard. Det sänker markfrigången med tio millimeter jämfört med RS 6 Avant och bjuder på en perfekt kombination av dynamik och komfort. En högre fjädringsgrad, trippeljusterbara dämpare och styvare krängningshämmare (30 procent styvare fram och 80 procent bak) minskar krängningsrörelserna, vilket ökar körglädjen än mer. Nödvändiga verktyg och instruktioner för att göra individuella justeringar finns också ombord. Som alternativ kan kunden beställa RS sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC) eller RS adaptiv luftfjädring.
De nya högprestandadäcken Continental ”Sport Contact 7” 285/30 R22 ger det grepp som krävs för dynamisk körning. Däcken ger konsekvent bättre väggrepp både på torra och våta vägar och minskar understyrningen vid kurvtagning i hög hastighet, vilket ger mer exakta köregenskaper över hela hastighetsområdet. Dessutom förkortas bromssträckan med de nya däcken med upp till två meter vid inbromsning från 100 till 0 km/h.
Tillverkning av högsta kvalitet
Till skillnad från RS 6 Avant som tillverkas i Neckarsulm, görs slutmonteringen av RS 6 Avant GT i den mindre anläggningen Böllinger höfe, där Audi R8, Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT tillverkas i små serier. Efter karosseriarbeten och lackering i Neckarsulm går de 660 bilarna till den närbelägna anläggningen som är unik inom koncernen för sin flexibilitet. Slutmonteringen utförs av sju erfarna medarbetare vid tre specialutformade monteringsstationer. Under en dag monteras alla GT-specifika detaljer för hand. Arbetet omfattar då motorhuven, skärmarna, trösklarna, de dubbla vingarna, front- och bakspoilern och det inställbara chassit.
Produktionen vid Böllinger Höfe är nettokoldioxidneutral1. För att uppnå detta använder Audi grön el och värme från förnybara källor – en viktig milstolpe både för märket och för anläggningen i Neckarsulm. CO2 -utsläpp som Audi ännu inte kan undvika med hjälp av förnybara energikällor kompenseras med koldioxidkrediter från certifierade miljöprojekt. På så sätt bidrar företaget i hög grad till Mission:Zero – premiumtillverkarens miljöprogram för hållbar produktion.
Fler bilder och filmer finns här
Bränsleförbrukning och utsläppsvärden för RS 6 Avant GT*
Bränsleförbrukning blandad körning, l/100 km: 12,2-12,7
CO2 -utsläpp blandad körning i g/km: 277- 289