11 mar 2024 | Pressmeddelande

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Den är ännu inte lanserad men innehar redan flera rekord: Taycan Turbo GT Weissach Package erövrade titeln som snabbaste serietillverkade elbil på Weathertech Raceway Laguna Seca i Kalifornien den 23 februari 2024. Med en tid på 1:27,87 minuter körde Porsches utvecklingsförare Lars Kern då ett varv snabbare än någon annan förare gjort tidigare med elbil som är godkänd för körning på allmän väg.   

Strax innan dess satte en förserieversion av samma modell ett nytt rekord på Nürburgring. Kern satt bakom ratten även vid det tillfället och klockades då för en varvtid på 7:07,55 minuter på Nordschleife. Den officiella varvtiden är hela 26 sekunder snabbare än Kerns tidigare rekordvarv i en Taycan Turbo S sportsedan utrustad med Performance-paket i augusti 2022. Den nya tiden är också det aktuella rekordet för serietillverkade elbilar och gör Taycan Turbo GT till den snabbaste fyrdörrarsbilen oavsett drivlina på Nürburgring.

”De två rekorden på Laguna Seca och Nordschleife visar vilken stor banpotential som finns i Taycan”, säger Kevin Giek, Vice President för Taycan. ”Det räcker inte att bara ha så mycket kraft som möjligt för att bevisa vad man går för på bana. Helhetspaketet av acceleration och bromsning, kurvgrepp, aerodynamik, stabilitet och finjustering måste vara rätt. Med Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package i synnerhet har våra ingenjörer uppnått detta på ett helt fantastiskt sätt. De har redan gjort ett fantastiskt jobb med de uppdaterade Taycan-modellerna som visades nyligen. Men våra nya GT-bilar höjer än en gång ribban för vad som är möjligt kördynamiskt.”

”Banan på Laguna Seca pressar Taycan Turbo GT till gränsen. Det är helhetspaketet som gör skillnaden”, säger utvecklingsföraren Lars Kern. ”Turbo GT Weissach Package sätter nya standarder för nästan alla mätetal. Dessa inkluderar acceleration och inbromsning, ett Attack Mode som är intuitivt att använda och en drivlina utformad för maximalt fäste och prestanda. Lika imponerande är väggreppet i kurvor. Manövrerbarheten och känslan av lätthet är otrolig. Däcken fungerar väldigt bra och du har rätt balans i alla körsituationer. Det är otroligt roligt att köra den här bilen runt den böljande banan på Laguna Seca.”

Vid aktivering med en knapptryckning står upp till 120 kW extra effekt till förfogande i 10 sekunder. Attack Mode bygger på push-to-pass-funktionen som lanserades nyligen till de andra Taycan-modellerna. Systemet är optimerat för körning på bana och fungerar på ett liknande sätt som i de 99X-racerbilar Porsche använder i världsmästerskapet för eldrivna formelbilar, Electric ABB FIA Formula  E. Den tillfälliga extra effekten visas med en nedräkningstimer på kombiinstrumentet och visas dynamiskt med animerade ringar på hastighetsmätaren.

Jämfört med push-to-pass-funktionen i de andra Taycan-modellerna erbjuder Attack Mode 50 kW mer effekt som används och tillhandahålls på olika sätt:  som ett alternativ till att trycka på den rattmonterade körlägesomställaren kan Attack Mode även aktiveras och avaktiveras med den högra paddeln bakom ratten. Detta gör funktionen enklare att använda på banan. ”Du kan aktivera den tillfälliga extraeffekten med handskar på och utan att ta handen från ratten”, förklarar Kern. ”Med den här enkla, säkra och snabba manövreringen är Taycan Turbo GT-modellerna skräddarsydda efter en racerförares behov.” Med vänster rattväxlingspaddel går det att ställa in och anpassa rekuperationsnivån efter körsituationen.

Ny effektelektronik i drivlinan

Porsche har nyligen gjort en omfattande uppdatering av modellserien Taycan och generellt ökat bilarnas totala systemeffekt. Bland annat möjliggör den vidareutvecklade drivlinan med ny bakaxelmotor ännu mer dynamiska prestanda jämfört med föregångarmodellerna. Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package är de nya sportiga flaggskeppsmodellerna som tar Taycans prestanda till nästa nivå. Båda bilarna är utrustade med en kraftfullare pulsomvandlare och har i utgångsläget 580 kW. Med Launch Control ökar den siffran tillfälligt upp till 760 kW, eller upp till 815 kW under två sekunder, enligt mätmetoden för toppeffekt, GTR21. Det tar bara 2,3 sekunder för Taycan Turbo GT att accelerera från noll till 100 km/h, eller 2,2 sekunder med Weissach Package. Det gör modellen mellan en och två tiondels sekunder snabbare än Taycan Turbo S. Skillnaden i acceleration från stillastående till 200 km/h är ännu större: 6,6 respektive 6,4 sekunder för Taycan Turbo GT utan/med Weissach Package, vilket är upp till 1,3 sekunder snabbare än Taycan Turbo S.

Pulsomvandlaren är den viktigaste komponenten för att styra elmotorn. I båda Taycan Turbo GT-modellerna används på bakaxeln en pulsomvandlare med en maximal strömstyrka på 900 ampere. Dessa levererar ännu mer effekt och vridmoment än 600-ampere-pulsomvandlaren i Taycan Turbo S. För bättre effektivitet används även kiselkarbid som halvledarmaterial i pulsomvandlaren. Detta minskar switchförlusterna i växelriktaren avsevärt och möjliggör högre switchfrekvenser. Växellådans utväxlingsförhållande och robusthet har också förbättrats, vilket möjliggör högre vridmoment. Det maximala vridmomentet i båda versionerna är upp till 1 340 Newtonmeter. Taycan Turbo GT-modellernas räckvidd är upp till 555 km enligt WLTP-mätningar.

Kolfiberdetaljer och Porsche Active Ride

Tack vare intelligenta lättviktskonstruktioner har Porsche minskat vikten på Taycan Turbo GT med upp till 75 kg jämfört med Taycan Turbo S. Ett flertal kolfiberdelar bidrar till detta. Kolfiber används bland annat för inklädnaderna av B-stolparna, ytterbackspeglarnas övre höljen och sidokjolarnas inlägg. Skalstolar i CFRP, bagageutrymme i lättviktskonstruktion och bortfallet av den elektriska bakluckan sparar också vikt.

Taycan Turbo GT är som standard utrustad med dynamikpaketet. Här ingår Porsche Active Ride-chassit med GT-specifik avstämning. I dynamiska körsituationer ger detta chassi en nästan perfekt kontakt med vägbanan tack vare en balanserad fördelning av trycket på varje hjul. I utrustningspaketet ingår dessutom speciella prestandadäck som är monterade på 21” smidda lättmetallfälgar. De exklusiva Turbo GT-fälgarna har ekrar som frästs ur på ett sätt som sparar vikt samtidigt som det ventilerar bromsarna mer effektivt.

Taycan Turbo GT är som standard utrustad med keramiska bromsar i lättviktskonstruktion. Bromssystemet är baserat på Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) och har optimerats ur ett viktperspektiv. Konstruktionsändringar på bromsskivenavet och bromsoket sparar mer än två kilo. Detta har en positiv inverkan både på kördynamiken och prestandan: minskningen av de ofjädrade och roterande massorna förbättrar prestandan. Bromsoken är exklusivt lackerade i Victory Gold.

Bakspoiler med Gurney flap och exklusiva färger

Porsche har utvecklat en frontspoiler med aeroblades speciellt för Taycan Turbo GT. Bakifrån domineras bilen av en adaptiv spoiler med en Gurney flap i högblank kolfiber.

Matrix LED-strålkastare ingår som standard. De kan uppgraderas till HD Matrix LED-strålkastare på Taycan Turbo GT utan extra kostnad. Från sidan syns tydligt ett antal komponenter av kolfiber. Sidofönsterlisterna är lackerade i högglanssvart.

Medan Taycan Turbo och Taycan Turbo S med Turbonite skiljer sig från de andra modellerna i serien har Taycan Turbo GT mer av en racingkänsla. Båda modellerna pryds av Porsche-emblemet i färg både på motorhuven och på lättmetallfälgarnas navkapslar. Logotypen ”Turbo GT” på bakluckan är lackerad i mattsvart.

Totalt finns sex exteriörfärger att välja mellan, inklusive de nya lackalternativen Pale Blue Metallic och Purple Sky Metallic. Dessa är exklusivt reserverade för Taycan Turbo GT i ett år. Det omfattande Paint to Sample-programmet från Porsche Exclusive Manufaktur erbjuder ytterligare möjligheter till individualisering. Dessutom finns ett dekalset tillgängligt med Taycan-logotyp på den nedre delen av dörrarna och på motorhuven, antingen i Volt Blue, mattsvart eller högglanssvart.

Standardmonterade skalstolar och sportig känsla

De sportiga Race-Tex-detaljerna har svarta läderinlägg som standard. I grundutrustningen ingår även lätta skalstolar i kolfiber med synlig kolfiberväv i högblank finish. Adaptiva Sportstolar Plus (med elektrisk 18-vägsinställning och minnespaket) kan beställas som tillval utan extra kostnad. En broderad Turbo GT-logotyp sitter på de främre nackstöden. Dessutom finns ett emblem med modellogotypen under klimatkontrollpanelen. Som tillval finns exklusiv interiörutrustning med kontrastfärger i Volt Blue eller GT Silver.

GT-sportratten är klädd med svart Race-Tex och har en klockan-12-markering. Taycan Turbo GT har Sport Chrono-paketet från Taycan Turbo S.

Konstruerad för bankörning: Taycan Turbo GT med Weissach Package

Taycan Turbo GT Weissach Package är ännu vassare i sin positionering. Med ytterligare aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder är denna modell ännu mer prestandaorienterad. Taycan Turbo GT Weissach Package accelererar från noll till 100 km/h på 2,2 sekunder, vilket gör den tvåsitsiga modellen en tiondels sekund snabbare än den lika kraftfulla Taycan Turbo GT. Topphastigheten är 305 km/h istället för 290 km/h.

Ytterligare aerodynamiska åtgärder omfattar luftriktarelement på underredet och en ny frontdiffusor. Baktill har modellen en fast monterad bakvinge i kolfiber med synlig kolfiberväv i högglansfinish. Total downforce bak är upp till 220 kg. Logotypen för Weissach Package finns på båda sidor av bakvingen. På begäran finns ett dekorpaket med ränder i Volt Blue, Black eller Black (matt) som förstärker bilens motorsportkaraktär ytterligare. Den randiga designen kan kombineras med det svarta dekalsetet.

Genom att ta bort all utrustning som inte är nödvändig för bankörning har man sparat in ytterligare cirka 70 kg jämfört med Taycan Turbo GT utan Weissach Package. I stället för de vanliga baksätena finns en skräddarsydd lättviktsklädsel i kolfiber med ett förvaringsfack bakom vardera framsäte. Den analoga klockan från Sport Chrono-paketet, som normalt finns på instrumentpanelen, utgår också liksom golv- och bagagerumsmattorna. Likaså används mindre mängd isoleringsmaterial. Taycan Turbo GT Weissach Package har endast en laddningslucka på passagerarsidan som manövreras manuellt istället för elektriskt. Dessutom minskas vikten av att modellen har speciella ljud- och värmedämpande glas samt Sound Package Plus, som i det här fallet inte har några bakre högtalare, och som ersätter det standardmonterade BOSE® Surround Sound-systemet.

GT-interiörpaket med Race-Tex-detaljer i svart ingår som standard. På passagerarsidan finns ett emblem med logotypen för Weissach Package. Interiörpaketen i Volt Blue och GT Silver finns även för Taycan Turbo GT Weissach Package. Kontrasterande sömmar i respektive färg avrundar utrustningen.

Priserna för Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package börjar på 2 770 000 kronor.

 

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

 

Taycan Turbo GT
Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,6 – 20,7 kWh/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning: 0 g/km

Taycan Turbo GT Weissach Package
Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,3 – 20,6 kWh/100 km (WLTP); CO2 -utsläpp blandad körning: 0 g/km