15 mar 2024 | Pressmeddelande

Škodas helelektriska instegs-SUV är officiell – nya Škoda Epiq

Idag, 15 mars, på Škoda Autos årliga presskonferens avslöjades Škoda kommande tredje helt eldrivna bilmodell, en mindre SUV crossover i form av en verklighetstrogen designstudie. Den nya modellen som lanseras efter den kompakta helelektriska SUV:en Škoda Elroq får namnet Škoda Epiq och är en 4,1 meter lång SUV med upp till 400 kilometers elektrisk räckvidd och 490 liters bagageutrymme. Nya Škoda Epiq kommer att täckas av under 2025, med en prisindikation kring 25 000 Euro. Epiq är den första modellen som är fullt ut utvecklad i enlighet med Škodas nya designkoncept Modern Solid. Ett formspråk som kombinerar en robust funktionalitet med en autentisk och tidlös design med hållbara material. Modellen kommer att kompletteras med en gedigen digital upplevelse med ny teknologi och nya funktioner.

Škoda Epiq förhandsvisades på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg i slutet av 2023 i form av en fysisk desginstudie i verklig storlek tillverkad av lera med namnet ”Small”. Nu är den 4,1 meter långa SUV:en officiell med namnet Škoda Epiq och blir den tredje eldrivna modellen ut, efter Škoda Elroq, i Škodas elbilsoffensiv fram till 2026. Škoda Epiq positioneras som en instegsmodell i Škodas eldrivna modellprogram och förväntas locka både företag och konsumenter som tidigare kört fossildrivna modeller. Den preliminära prisnivån inom EU har satts till ca 25.000 Euro. Med sina smarta funktioner och mångsidighet siktar Škoda Epiq på att fylla behoven hos såväl barnfamiljen som hos andra livsstilsorienterade kunder.

- Škoda Epiq kommer att erbjuda mycket bil till ett attraktivt pris, en rymlig interiör i en kompakt storlek. Våra kunder vill ha valmöjlighet, vilket är anledningen till att vi expanderar vår portfölj av eldrivna modeller, speciellt i detta segment. Jag hoppas att dessa första designfoton visar hur Epiq kommer att skina med sin moderna design, sin räckvidd och sin användarvänliga teknologi – där prisvärdhet står i centrum, säger Klaus Zellmer, VD på Škoda Auto.

Škoda Epiq har fått en robust och autentisk design utifrån det nya formspråket Modern Solid. Den autentiska designstudien av Škoda Epiq ger exempel på flera utmärkande drag och funktioner hos den kommande serietillverkade modellen. Bland annat en moderniserad Škoda-grill som tolkar den klassiska grillen på nytt och tydliga linjer som framhäver bilens axlar. Strålkastare har fått kubistiska inslag och erbjuder självklart LED-Matrix-funktionalitet. Modellen har optimerats för så bra aerodynamik som möjligt med bland annat ett sluttande tak som övergår i en takspoiler och fälgar anpassade för minskat luftmotstånd. Škoda Epiq bjuder också på flera exteriöra detaljer i det unika mörka kromet.

Interiört har Škoda Epiq en modern och stilren design i enlighet med Modern Solid-konceptet. Viktiga reglage och knappar har behållits för en säker manövrering under färd och fokus har lagts på slitstarka, praktiska och hållbara material. Bilen erbjuder även gott om utrymmen och fack för ännu fler förvaringsmöjligheter och ny smart teknik för en bättre användarupplevelse. Detta genom fysiska kontrollknappar och haptiska reglage för kontroll av huvudfunktioner vid körning. Och med ett fokus på ”mobile first” har man tittat på att göra den digitala upplevelsen ännu bättre, med bland annat förbättrad synkning till smarta enheter för att både styra huvudfunktioner liksom få senaste informationen om bilen. Škoda Epiq kommer också att ha stöd för dubbelriktad laddning, vilket gör bilen till en rullande energireserv som kan återinföra ström till kundens hus eller andra apparater.

Škoda Epiq markerar en milstolpe i Škodas historia, vilket framhävs av namnet. Epiq härstammar från grekiska ordet ”epos” som står för ”ord” eller ”vers” men även för ”dikt”. Namnet väcker också positiva associationer till andra ord som episk, extraordinär och enastående. Epiq startar på bokstaven E som symbol för ”electric” och ändelsen Q som symboliserar tillhörigheten till Škodas utbud av SUV:ar. Epiq kommer att produceras i Pamplona, Spanien som en del av ett samarbete inom utveckling och produktion för flera av Volkswagenkoncernens varumärken; Škoda, Volkswagen och Cupra. Škoda Auto fortsätter att investera flera miljarder euro i transformationen mot e-mobilitet kommande år.

Škoda Epiq kommer att ha sin världspremiär i början av 2025 och start av leveranser till kunder under senare delen av samma år. Näst på tur i Škodas kommande elbilssatsning är Škoda Elroq, en helt eldriven kompakt SUV som kompletterar storsäljaren Škoda Enyaq och riktar sig till kunder med höga krav på komfort, smidighet och räckvidd. Škoda Elroq har världspremiär under andra halvåret 2024 och lanseras i början av 2025.