21 mar 2024 | Pressmeddelande

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Hannover/Södertälje, mars 2024. Volkswagen Transportbilar fortsätter utveckla ID. Buzz-familjen. ID. Buzz Pro2 och ID. Buzz Cargo (150 kW/204 hk) följs nu av ID. Buzz GTX med en effekt på 250 kW (340 hk). ID. Buzz GTX är utrustad med elektriska drivmotorer på både fram- och bakaxeln och tillsammans bildar de fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION. ID. Buzz GTX kommer att lanseras i två versioner: med standardaxelavstånd och ett nytt 79 kWh-batteri (bruttoenergiinnehåll 84 kWh) och med förlängt axelavstånd i kombination med ett nytt 86 kWh-batteri (brutto 91 kWh). Båda GTX-versionerna är smidiga och kan accelerera från stillastående till 100 km/h på cirka 6,5 sekunder enligt prognoserna. Ytterligare en fördel med de nya ID. Buzz GTX-versionerna är utmärkt dragkraft tack vare den elektriska fyrhjulsdriften. Marknadslanseringen av båda ID. Buzz GTX-versionerna kommer ske kring slutet på året och försäljningen förväntas starta till sommaren.

Elektrisk dragbil. Tack vare det nya drivsystemet har även den maximala släpvagnsvikten ökat. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd får dra maximalt 1 800 kg (bromsad, åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten har därmed ökat med 800 kg respektive 600 kg. Det elektriska 4MOTION-systemet ger stora dragkraftsfördelar, särskilt vid körning med släpvagn på vått eller löst underlag.

GTX exteriör. ID. Buzz GTX kännetecknas av en unik frontdesign. Stötfångaren i GTX-design med svart luftintagsgaller i bikakemönster och nya luftstyrningselement på sidorna ger bilen ett dynamiskt och distinkt utseende. Det nydesignade varselljuset är integrerat på sidorna av stötfångaren med två LED-trianglar ovanpå varandra i form av ett pilhuvud. Alla karossdetaljer som det nya luftintagsgallret, luftstyrningselementen, GTX-inskriptionen och ytterbackspegelkåporna är svarta i högblankt utförande. Dessutom ingår den nya 19-tums lättmetallfälgen Venlo i ID. Buzz GTX standardutrustning. Utbudet av GTX-fälgar kompletteras av två nya 21-tums lättmetallfälgar med beteckningarna Caracas (svart) och Townsville (svart med diamantslipad yta) och erbjuds som tillval. ID. Buzz GTX levereras med IQ.LIGHT LED-matrix strålkastare som standard.

GTX-färger. 
Exklusivt för ID. Buzz GTX erbjuds en ny lack i färgen körsbärsröd. Den röda färgen kan som tillval konfigureras i tvåtonslackering tillsammans med Mono Silver metallic3. Dessutom kommer ytterligare sex andra heltäckande färger och fyra tvåtonskombinationer att finnas tillgängliga.

GTX interiör. Volkswagen Transportbilar har även anpassat interiören genom mörka färgtoner som framhäver den sportiga karaktären hos de mest kraftfulla ID. Buzz-versionerna. Till exempel båda ID. Buzz GTX-versionerna – med kort och lång hjulbas – är de enda versionerna i produktlinjen som är utrustade med svart takklädsel. Sätena har också GTX-specifik design. Fram används elektriskt inställbara komfortsäten med minnesfunktion. Sätena pryds av klädsel i svart mikrofleece ArtVelour Eco med nytt rombmönster samt röda kontrastsömmar. Röda korssömmar är också ett kännetecken på multifunktionsratten, tillsammans med röda detaljer på instrumentpanelen och en GTX-logotyp.

GTX passagerarutrymme. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd finns som 5-sitsig med 40:60-delad 3-sitsig soffa i andra raden (2/3) eller som 6-sitsig3 med två separata säten i både andra och tredje raden (2/2/2). Långa ID. Buzz GTX kan även den konfigureras som fem- och sexsitsig3, men finns dessutom i en sjusitsig version3. Den sjusitsiga versionen har 3-sitsig soffa på andra raden och två separata säten i den tredje raden (2/3/2). Sätena i den andra raden kan flyttas 15 cm i längsriktningen med standardaxelavstånd och 20 cm med långt axelavstånd. Passagerarsätet fram, yttersätena i den andra raden och sätena i den tredje raden är som standard utrustade med ISOFIX-barnstolsfästen.

Bagageutrymme GTX. ID Buzz GTX (som 5-sitsig med normalt axelavstånd) har en lastkapacitet på 1 121 liter när man lastat till baksätets övre kant. Hela 2 123 liter ryms när man fäller baksätet och lastar till framsätenas övre kant. Den långa versionen av ID. Buzz GTX är ännu rymligare: Vid lastning upp till den övre kanten på ryggstöden i den andra sätesraden är en volym på 1 340 liter tillgänglig. Om den långa versionen av ID. Buzz GTX lastas ända fram första sätesraden ökar volymen till hela 2 469 liter. Även med sju personer ombord finns det plats för 306 liter i bagageutrymmet bakom tredje sätesraden. Beroende på säteskonfigurationen kan båda ID. Buzz GTX-versionerna utrustas med en lång eller kort Multiflex-bräda3 (inklusive två hopfällbara lådor). Multiflex-brädan skapar ett upphöjt dubbelgolv i bagageutrymmet, vilket ger en helt plan lastyta när baksätena fälls.

Ny hård-och mjukvara plus ChatGPT. En större hård- och mjukvaruuppdatering kommer att införlivas i GTX-modellerna. Nyheter omfattar exempelvis head up-display med projicerad information i framrutan (tillval) och nästa generations infotainmentsystem (standard) med ny menynavigering och grafik samt snabb processorkraft. Systemets pekskärm är nu 12,9 tum i stället för 12,0 tum (33 cm diagonalt i stället för 30 cm). En annan nyhet är den belysta pekskärmen för temperatur- och volymreglering. Den nya röstassistenten IDA4 manövreras med naturliga röstkommandon. Via online-anslutningen till databaser som Wikipedia kan du inte bara styra ett stort antal funktioner i bilen, utan även få svar på allmänna kunskapsfrågor. Som en nyhet har IDA-röstassistenten även ChatGPT-integration (AI/artificiell intelligens). En annan nyhet är Wellness-appen som använder förkonfigurerade program och anpassar olika fordonsfunktioner för att öka välbefinnandet under körning eller laddning. I det nya utbudet av assistanssystem ingår den vidareutvecklade parkeringsassistenten Plus4 med en funktion för fjärrstyrd parkering via smartphone. En annan nyhet är urstigningsvarningen. Denna varnar för motorfordon och cyklar som närmar sig bakifrån när dörrar öppnas i ID. Buzz GTX.

En folkabuss för en ny era. ID. Buzz med långt axelavstånd finns nu som tillval med panoramasoltak med smart glas. Här är en flytande kristallfilm integrerad i flerskiktsglaset som kan växlas elektroniskt så att det är transparent eller ogenomskinligt (sekretessläge med ljus- och värmeskydd). Det största panoramasoltaket som någonsin använts i en Volkswagen återfinns nu på ID. Buzz Pro och ID. Buzz GTX och återkopplar till ur-folkabussens olika takfönsterlösningar.

De viktigaste punkterna
ID. Buzz GTX  - ny teknik i detalj

DET NYA DRIVSYSTEMET

250 kW systemeffekt. De nya ID. Buzz GTX är utrustad med två elektriska drivmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den elektriska drivmotorn fram aktiveras efter behov på bråkdelar av en sekund. De båda drivmotorerna bildar tillsammans en elektrisk fyrhjulsdrift (4MOTION) som kontrolleras via en styrenhet. Den kombinerade systemeffekten för de båda elektriska drivmotorerna uppgår till 250 kW (340 hk). Med en effekt på 210 kW (286 hk) och ett maximalt vridmoment på 560 Nm ger synkronmotorn med permanentmagnet (PSM) av typen APP550 kraftfull drivning på bakaxeln. PSM-systemet är extremt effektivt och utnyttjar hela sin prestandapotential redan från start. Den främre elektriska drivmotorn är en asynkronmotor (ASM) med beteckningen AKA150. Den har en maximal effekt på 80 kW (109 hk) och ett maximalt vridmoment på 134 Nm. I standby-läge förbrukar ASM-systemet nästan ingen energi – en speciell egenskap hos asynkronmotorer som gör dem idealiska för hjälpdrivning. När full toppeffekt begärs beräknas ID. Buzz GTX behöva 6,5 sekunder för att accelerera från stillastående till 100 km/h med både 79 kWh- och 86 kWh-batteriet (prognosvärden). Topphastigheten för de båda GTX-modellerna är elektroniskt begränsad till 160 km/h.

Höga maximala släpvagnsvikter. Tack vare den elektriska fyrhjulsdriften 4MOTION har den maximala släpvagnsvikten för de båda GTX-modellerna ökat avsevärt. ID. Buzz GTX med standardaxelavstånd når en maximal släpvagnsvikt på 1 800 kg (bromsad, med åtta procents lutning), medan ID. Buzz GTX med lång hjulbas har en maximal släpvikt på 1 600 kg. Den maximala släpvagnsvikten har därmed ökat med 800 kg respektive 600 kg. Siffran för den svenskt vidkommande relevanta redovisningen av släpvagnsvikt vid tolv procent lutning är ännu inte officiell. Sammantaget ger det elektriska 4MOTION-systemet stora dragkraftsfördelar, särskilt vid körning med släpvagn på vått eller löst underlag. De nya ID. Buzz GTX-modellerna är därför perfekta dragfordon, exempelvis för båtar eller hästsläp som ofta körs på hala underlag.

79 och 86 kWh, 185 kW4 och 200 kW4 laddeffekt. ID. Buzz GTX försörjs med energi från ett batteri på 79 kWh eller 86 kWh (nettoenergiinnehåll). Båda batterierna är nya i sortimentet. Batteriet på 79 kWh är kompakt och återfinns i ID. Buzz GTX med standardhjulbas. 86 kWh-batteriet har 13 istället för 12 cellmoduler och är därför längre och kräver mer utrymme. Det är därför det större batteriet är reserverat för ID. Buzz GTX med lång hjulbas. Båda batterisystemen är integrerade i underredet. I detalj består batterienheten av underredsskyddet, batterihusets ram, en grundplatta med eget integrerat kylsystem, batterimodulerna, ett batteristyrningssystem, en cellstyrningsstyrenhet, husets överdel samt ett nätverk av ledningar och kopplingar. Batteriet på 79 kWh kan snabbladdas (DC) med upp till 185 kW5. Under optimala förhållanden kan batteriet fyllas från 10 till 80 procent på 25 minuter. 86 kWh-batteriet har en maximal laddningskapacitet på 200 kW4 (DC). Det större batteriet med 200 kW4 kan också laddas från 10 till 80 procent på mindre än en halvtimme.

Optimerad laddning under långa körningar. En innovativ laddnings- och värmestyrningsfunktion förvärmer batteriet inför nästa laddningsstopp. Tack vare denna förkonditionering kan båda versionerna av nya ID. Buzz GTX förses med ny energi så snabbt som möjligt, särskilt på långa resor med ett eller flera laddstopp. Batteriet värms upp till optimal temperatur före laddningsstoppet så att det kan laddas med maximal effekt. På så sätt kan laddningstiden förkortas med flera minuter, särskilt på vintern. När navigationssystemets målstyrning med ruttplaneraren för elbilar är aktiv startas förvärmningen automatiskt på vägen till nästa snabbladdningsstation. Utan aktiv målstyrning kan funktionen även aktiveras manuellt via laddningsmenyn i infotainmentsystemet. Rutter med upp till 10 laddningsstopp och 10 delmål kan planeras på en smartphone eller i webbportalen och sedan överföras till ID. Buzz GTX infotainmentsystem.

NYA ASSISTANSSYSTEM

Enklare parkering. ID. Buzz GTX assistanssystem innefattar bland annat Park Assist Plus5 med en ny funktion för fjärrstyrd parkering via en smartphone-app. Park Assist Plus omfattar även en minnesfunktion5 som kan upprepa en parkeringsmanöver på 50 meter och erbjuder assisterad parkering i längs- och tvärgående parkeringsfickor och assisterad utkörning från längsgående parkeringsfickor. Systemet tar då över gas, broms och styrning. Tack vare den senaste programvaran är detta nu även möjligt utan föraren i bilen – till exempel i särskilt trånga parkeringsfickor. Föraren styr parkeringsförloppet från utsidan av bilen via en smartphone-app.

Säkrare urstigning, bekvämare körning. En nyutvecklad funktion på ID. Buzz GTX använder filbytessystemet Side Assist för att undvika att dörrar öppnas när bilen parkerat och det kommer en bil eller cykel farandes vid sidan av fordonet. Inom systemets gränser varnar den med ljud- och ljussignaler för att undvika en akut fara. Travel Assist 4 (inklusive Lane Assist, Adaptive Cruise Control ACC och Emergency Assist) med assisterad längs- och sidostyrning6 har förbättrats5 ytterligare. Den senaste versionen reagerar ännu smidigare och stöder assisterade filbyten på motorvägar.

NYTT INFORMATIONS- OCH UNDERHÅLLNINGSSYSTEM

Nästa generations infotainmentsystem. ID. Buzz modellår 2025 kommer att lanseras med ett nydesignat grafiskt gränssnitt och uppdaterad menynavigering för infotainmentsystemet. Manövreringen har blivit enklare, mer intuitiv och mer anpassningsbar. För detta ändamål har Volkswagen delat upp nya 12,9-tumsdisplayen i två permanent synliga sektioner. Till vänster i den övre raden på displayen finns en ny direktknapp som gör att huvudmenyn med en översikt över alla appar kan öppnas med ett enda klick. Bredvid finns en knapp för det nya Car Control Center som ger direkt åtkomst till de viktigaste fordonsfunktionerna och kan konfigureras individuellt. Huvudmenyn och Car Control Center är alltid tillgängliga utan att du behöver stänga den aktiva appen, vilket förenklar manövreringen avsevärt. Den nya startskärmen i mitten kombinerar innehållet i de viktigaste apparna på olika stora rutor. Förutom klassiskt innehåll som navigation och radio/media erbjuder panelerna nya funktioner som förslag från IDA-röstassistenten. Hemskärmen kan också konfigureras individuellt. Den nedre peklisten innehåller luftkonditionerings- och sätesfunktionerna och har en hemknapp som gör att föraren när som helst kan återgå till startläget.

Röstassistenten IDA5. Flera funktioner i ID. Buzz kan styras med hjälp av nya röstassistenten IDA4. Det gäller bland annat bakgrundsbelysning, val av körprofil, navigation och det nya panoramasoltaket med smart glas. Röstassistenten kan även tolka information: till exempel ID. Buzz svarar på förarens uttalande ”Jag är kall” genom att höja värmen med en grad. IDA gör det dock inte bara möjligt att styra fordonsfunktioner med naturligt språk. Den kan också användas för att begära fakta online – från väderprognoser till allmänna kunskapsämnen. Som en världsnyhet använder röstassistenten även ChatGPT (artificiell intelligens/AI).

ChatGPT. I framtiden kommer förare och passagerare på alla nya ID. Buzz-modeller att kunna använda röstassistenten för att få tillgång till den ständigt växande databasen med artificiell intelligens som chattbotten ChatGPT erbjuder för att uppläsning under körning. Integrationen av ChatGPT erbjuder en mängd nya möjligheter som sträcker sig långt bortom den tidigare röststyrningen. Inget förändras för personen vid ratten under användning – inget nytt konto behöver skapas eller en ny app installeras. Röstassistenten aktiveras med ”Hej IDA” och förfrågan vidarebefordras endast i anonymiserad form till AI om de tidigare systemen inte kan ge något svar. ChatGPT har ingen åtkomst till fordonsdata. Frågor och svar raderas också omedelbart för att säkerställa bästa möjliga dataskydd.

Ny head up-display
. För första gången är en head up-display5 tillgänglig i ID. Buzz. Den projicerar viktig information som hastighet eller navigationsanvisningar på vindrutan och i förarens synfält, så att föraren kan koncentrera sig på trafiksituationen.

Ny Wellness-app5. Wellness-appen5 (tillval) är ny i ID. Buzz. Med den kan olika fordonsfunktioner anpassas via förkonfigurerade program för att ändra atmosfären i bilen under körning eller pauser. Beroende på bilens utrustning använder appen funktioner som bakgrundsbelysning, ljud, klimatanläggning, panoramasoltak med smart glas samt sätesklimatisering och sätesmassage. Ljudkompositörer har utvecklat akustiska ljudkulisser speciellt för Wellness-appen. Den nya in-car-appen startas via infotainmentsystemet. Följande tre wellness-lägen kommer att finnas tillgängliga i appens lanseringsfas: Fresh Up, Calm Down och Power Break. Här är ett exempel på hur det fungerar: Fresh Up aktiverar ett stimulerande ljud, uppfriskande luftkonditionering, uppfriskande ryggmassage och blå bakgrundsbelysning med en fräsch effekt med bara ett klick. Om ID. Buzz står stilla, kompletterar stämningen genom att visa animationer på infotainmentsystemets skärm. Fresh Up och Calm Down avaktiveras automatiskt efter 10 minuter, Power Break efter 20 minuter.

DET NYA PANORASOLTAKET

Smart Glas. Panoramasoltaket med smart glas har fått en ny design. Med en glasyta på 1,5 m2 (1,54 x 0,93 m) är detta det största glastak som används i en Volkswagen-modell och sträcker sig helt över första och andra sätesraden. Det smarta glaset kan ställas om elektriskt från transparent till ogenomskinligt och vice versa med hjälp av pekreglaget eller röstassistenten. Omkopplingen sker via ett PDLC-skikt (Polymer Dispersed Liquid Crystal) som är integrerat i glaset. En spänning läggs på kristallerna i detta lager i det transparenta tillståndet. Om PDLC-skiktet är strömlöst arrangeras kristallerna på ett sådant sätt att en ogenomskinlig yta skapas. Ytterligare beläggningar i glaset reflekterar den högenergiska infraröda strålningen från solljuset och minskar därmed mängden värme som tränger in i bilen. Vid kallt väder däremot reflekterar glaset värmestrålningen inifrån tillbaka in i kupén för att spara energi och hålla temperaturen i huvudområdet på en behaglig nivå. Om ID. Buzz har det nya smarta glaset ökas takhöjden i kupén med 30 mm vid panoramataket.

Noteringar

  1. Konceptfordon nära serieproduktion
  2. ID. Buzz Pro 150kW: Elförbrukning i kWh/100 km: blandad körning 22,0-20,7 (WLTP); CO₂-utsläpp blandad körning i g/km: 0; Energiklass: A+++. WLTP-räckvidd (EAER): 416 km
  3. Tillvalsutrustning (Sverigestandard ej fastställd)
  4. Maximalt möjlig laddeffekt. Laddningsbeteendet hos olika laddningsstationer kan skilja sig åt, även om deras kW-kapacitet är densamma. Förutom laddningsstationens kW-effekt påverkas den maximala laddningsnivån även av faktorer som omgivningstemperaturen, batteritemperaturen och laddningsnivån i batteriet. Den angivna maximala laddeffekten har beräknats under WLTP-villkor vid en temperatur på ca 23 °C och en laddningsnivå från fem procent. Om dessa variabler ändras kan laddeffekten avvika från det angivna standardvärdet.
  5. Föraren måste alltid vara beredd att överstyra assistenten inom systemets gränser och befrias inte från sitt ansvar att köra försiktigt och uppmärksamt.