24 apr 2024 | Pressmeddelande

Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina

Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.

• Konsekvent inriktad på den kinesiska marknaden: Konceptbilen ID. CODE visar det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina
  • Förstärkt varumärkesupplevelse: Med det helelektriska undermärket ID.UX vill Volkswagen nå nya kundgrupper i Kina
  • Brett produktutbud: Fler än 30 nya Volkswagen-modeller med alla drivningstyper och i alla segment för kinesiska kunder lanseras fram till år 2030
  • I Kina, för Kina: Stark lokal teknikutveckling och partnerskap för kortare utvecklingscykler

Volkswagen fortsätter att driva sin strategi ”I Kina, för Kina” framåt. Syftet är att tillgodose kundernas specifika behov på världens största bilmarknad ännu mer och ge dem ett övertygande produkterbjudande inom alla relevanta segment.

Konceptbilen ID. CODE bjuder på en helt ny estetik och visar hur anpassningen till de kinesiska kundbehoven kan se ut. ID. CODE är en stor eldriven SUV-modell som är utvecklad för helautomatisk körning enligt nivå 4.

Det nya progressiva undermärket ID.UX spelar också en nyckelroll i Volkswagens profilering på den kinesiska marknaden. Med helt eldrivna, livsstilsorienterade modeller vänder den sig framför allt till yngre kunder.

– Vi fortsätter den 40-åriga framgångshistorien för märket Volkswagen i Kina även i den nya mobilitetsåldern och bekräftar därmed förtroendet hos våra kinesiska kunder, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen.

Den skärpta strategin i Kina bygger på tre pelare: en omfattande produktportfölj med påskyndad elektrifiering av modellerna, ett varumärkes- och designspråk som utvecklats speciellt för den kinesiska marknaden samt lokal teknisk utveckling med starka partners på plats för att öka innovationshastigheten.

– ID. CODE ger en första inblick i Volkswagens framtid i Kina: med ny design, ny teknikstandard och en heltäckande varumärkesupplevelse – särskilt inriktad på våra kinesiska kunders behov och önskemål. Tillsammans med våra kinesiska partners inleder vi en ny era av mobilitet i Kina, säger Thomas Schäfer.

Konceptbilen ID. CODE debuterar på Auto China 2024

Med världspremiären av ID. CODE på Auto China 2024 ger Volkswagen en första inblick i det nya designspråket för framtida modeller och inleder samtidigt en ny teknikera. Konceptbilen har utvecklats specifikt för kunder i Kina. Med sina kraftfulla, distinkta och svepande ytor påminner konceptbilen om en Gran Turismo. Exteriören fungerar också som en projektionsyta för nästa generations AI-stödda ljus- och displaysystem.

Till detta passar det nydesignade kupéutrymmet ombord på ID. CODE, där den verkliga och virtuella världen förenas till en ny mobilitetsupplevelse. Den eldrivna konceptbilen kan köras både konventionellt och autonomt på nivå 4.

Brett produktutbud för kinesiska kunder fram till 2030 tillkännages

ID.-familjen i Kina kommer att utökas till totalt 16 modeller fram till år 2030. Bland dessa finns fem elbilar av det nya undermärket ID.UX som kommer att lanseras fram till 2027. Dessutom elektrifierar Volkswagen stegvis sina modeller med förbränningsmotor och utökar sin kinesiska portfölj med nya, högeffektiva laddhybrider med en elektrisk räckvidd på över 100 kilometer. Fram till 2030 kommer tolv nya förbrännings- och sex laddhybridmodeller att lanseras.

Volkswagen kompletterar dessutom de beprövade plattformarna MQB och MEB med lokala plattformar i Kina – även genom partnerskap, till exempel med XPENG. Dessutom utvecklar Volkswagen China Technology Company (VCTC) med säte i Hefei koncernens första Kina-specifika elbilsplattform. På China Main Platform (CMP) ska minst fyra ytterligare modeller för det elektriska instegssegmentet tas fram från år 2026. De olika plattformarna gör det möjligt för Volkswagen att erbjuda sina kunder rätt erbjudande inom alla relevanta segment och för alla behov.

ID.UX – Nytt helelektriskt undermärke utökar utbudet

Med ID.UX utökar Volkswagen sitt elbilsutbud för nya kundgrupper i Kina. ID.UX kombinerar beprövade Volkswagen-egenskaper med livsstilsorienterat design-DNA. Till de märkesspecifika egenskaperna hör en progressiv exteriördesign och en förarcentrerad interiör med ett helt nytt display- och manövreringskoncept (HMI) för unga kunder. Första ID.UX-modellen är ID.UNYX, som ska lanseras på marknaden senare under 2024.

Ökad lokal utveckling för ökad innovationskraft

Volkswagen stärker sitt ekosystem av produktion, utveckling, inköp och batteriproduktion i Kina. Bara på FoU-anläggningen i Anhui kommer antalet anställda att öka till 3 000 experter vid årets slut. För betydligt kortare utvecklingscykler satsar märket dessutom på mer lokalisering. Kinesiska partners som XPENG, Horizon Robotics och Thundersoft involveras tidigt i utvecklingsprocessen.

Tillsammans med XPENG skapas två nya bilar för mellanklassen som planeras från år 2026. Medarbetarna i joint venture-företagen CARIZON med Horizon Robotics och CARThunder med Thundersoft utvecklar innovativa system för autonom körning, infotainment och uppkoppling.

ID. CODE är en konceptbil och erbjuds inte till försäljning.