23 apr 2024 | Pressmeddelande

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Större batteri, mer kraft, längre räckvidd

Hjärtat i båda laddhybriderna är en treliters sexcylindrig bensinmotor på 340 hk (250 kW), en kompakt elmotor (PSM) med maxeffekt på 130 kW, 460 Nm vridmoment och ett nytt, kraftfullt litiumbatteri placerat under bagageutrymmets golv. Batteriet har en maximal kapacitet på 25,9 kWh brutto (22 kWh netto) vid 370 volt. Den ökade kapaciteten ger en elektrisk räckvidd på upp till 83 km vid blandad körning enligt WLTP EAER-standarden.

I Sverige erbjuds enbart den mest kraftfulla versionen 60 TFSI e quattro till Audi Q7 TFSI e och Q8 TFSI e som levererar en systemeffekt på upp till 490 hk (360 kW) med upp till 700 Nm vridmoment. Båda modellerna gör 0 till 100 km/h på 5,0 sekunder och har en elektroniskt begränsad maxhastighet på 240 km/h och en eldriven maxhastighet på 135 km/h.

Batteriet laddar med upp till 7,4 kW och når 100 procent på cirka tre timmar och 45 minuter vid full laddning. Kunder som bokar Audis laddningstjänst har tillgång till laddningsstationer i 29 länder i Europa. Via laddtjänsten kan man bekvämt ladda med ett enda kort hos en mängd leverantörer.

Driftstrategi för maximal effektivitet

De uppdaterade laddhybriderna kan startas i eldriftsläge eller hybridläge, där det valda läget i MMI förblir aktivt tills det ändras manuellt. I det helt eldrivna läget är framdrivningen batteridriven även när gaspedalen är helt nedtryckt.

Hybriddriften har två driftlägen: auto och hold. I autoläget aktiveras den förutseende driftstrategin automatiskt när navigationen startas. Målet är att köra så långt som möjligt på el och att utnyttja hela den befintliga laddningen fram till destinationen. Accelerationen sker i första hand med hjälp av TFSI-motorn med stöd av elmotorn. Vid låga varvtal överbryggar eldriften den bråkdels sekund som turboaggregatet behöver för att bygga upp trycket, tack vare det ökade vridmomentet från produktuppgraderingen, så att drivsystemet reagerar spontant. I ”Hold”-läget bibehålls batteristatusen (SoC) på aktuell nivå, vilket uppnås genom att bromsenergi återvinns via regenerering. På så sätt kan kunderna efter en längre resa köra helt eldrivet och utsläppsfritt i stadstrafik.

Som en nyhet i produktuppgraderingen för Q7 TFSI e och Q8 TFSI e har ”Charge”-läget anpassats så att batteriet endast laddas i hastigheter över ca 65 km/h. Det maximerar effektiviteten och säkerställer en hög andel eldrift i stadstrafik och i start/stopp-trafik. Dessutom används 3,0 TFSI-motorn inte längre konstant för att ladda batteriet, i stället används regenerering för att fylla på batteriet. Laddningsläget avslutas när batteriet har laddats till 75 procent. Då uppnås den maximala verkningsgraden samtidigt som batteriet skonas och effektiviteten ökar.

Förutseende effektivitetsassistent bidrar till effektiv körning

Viktigt för effektiviteten i laddhybriderna är alla tillfällen då föraren tar foten från gaspedalen. Driftstrategin växlar då till den förutseende effektivitetsassistenten (PEA). Utöver navigationsdata används avståndet till framförvarande bil för att avgöra om bilen ska rulla fritt med avstängd TFSI-motor eller om rörelseenergin skall återvinnas och omvandlas till elektrisk energi. Under motorbromsfaserna kan Q7 och Q8 TFSI e återvinna upp till 25 kW som återförs till litiumjon-batteriet. Elmotorn fungerar som generator och utför alla lätta till måttliga inbromsningar på upp till 0,3 g, vilket motsvarar mer än 90 procent av alla retardationer i vardagen. De hydrauliska bromsarna behöver endast användas vid kraftig inbromsning. Laddhybriderna kan uppnå upp till 80 kW regenereringseffekt vid bromsning.

När den adaptiva körassistenten med radarfarthållare är aktiv hjälper PEA inte bara till med inbromsning utan också med bränslebesparande acceleration. Om den är avstängd visar Audi Virtual Cockpit eller head-up-displayen (tillval) när föraren ska ta foten från den högra pedalen. Detaljsymboler som korsningar, stadsskyltar eller framförvarande fordon visar orsaken till hastighetsminskningen.

Omfattande standardutrustning och nya tillval

Matrix LED-strålkastare är standard och som tillval erbjuds innovativa HD Matrix LED-strålkastare med Audi laser light som extra helljus för längre räckvidd, där en nyhet är den digitala varselljussignaturen. De ger Audi Q7 och Q8 ett karakteristiskt utseende och gör det möjligt för användaren att välja en av fyra individuella ljussignaturer via MMI. För första gången kan bilarna som tillval även utrustas med digitala OLED-baklyktor som också har digitala ljussignaturer. I kombination med körhjälpssystemen har de digitala OLED-baklyktorna dessutom avståndsindikering.

Liksom standardmodellerna har elektrifierade Q7 och Q8 en uppgraderad tillvalslista. Förutom kontrasterande färger på sätessömmarna kan kunderna välja mellan nio dekorinlägg och tre nya lackeringar. Nu erbjuds även populära appar från tredjepartsleverantörer (t.ex. Spotify) direkt i MMI-systemet. En butik med en marknadsspecifik apportfölj finns nu som tillval i den tredje generationen av det modulära infotainmentsystem (MIB 3).

I standardutrustningen ingår 20”-fälgar till Audi Q7 TFSI e och 21” till Audi Q8 TFSI e, dessutom en rad körassistanssystem, adaptiv sportluftfjädring, MMI Navigation plus, backkamera, parkeringssensorer, Mode 3-laddkabel samt komfortnyckel. 60 TFSI e quattro rullar även av bandet med S line exteriör och sportpaket samt Matrix LED-strålkastare som standard.

Fyrhjulsstyrning och elektromekaniska aktiva krängningshämmare

Audi har en grundläggande syn på vilka köregenskaper som definierar en Audi, dvs Audis DNA. Bilarna skall kännas balanserade, stabila, kontrollerade, precisa och lätthanterliga, vilket även gäller laddhybriderna. Chassi, styrning, drivning, bromsar och styrsystem spelar alla en viktig roll för att skapa en tillförlitlig, säker och bekväm körupplevelse.

Kunder som köper en Q7 60 TFSI e eller Q8 60 TFSI e får en elektroniskt styrd adaptiv sportluftfjädring som standardutrustning. För första gången till laddhybriderna erbjuds även fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. I låga hastigheter vrids bakhjulen upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen, vilket minskar vändradien med upp till en meter och ökar manövrerbarheten. Samtidigt ökar komforten och stabilitet vid högre hastigheter eftersom bakhjulen styr i samma riktning som framhjulen.

För ännu mer dynamiska köregenskaper kan de båda laddhybriderna förses med elektromekaniska aktiva krängningshämmare (eAWS). Båda axlarna är utrustade med en kompakt elmotor som är kopplad till en växellåda. Den delar krängningshämmaren i två halvor och gör att de vid körning rakt fram kan arbeta i stort sett oberoende av varandra, vilket minskar karossrörelserna på ojämna vägar. Vid sportig körning aktiveras elmotorerna så att de båda halvorna arbetar tillsammans som en enhet. På så sätt lutar bilen betydligt mindre in i kurvan och styrningen blir mer exakt. eAWS drivs av en 48-volts superkondensator. Den kompakta, lätta energilagringsenheten, som kan ta upp och avge höga strömmar på mycket kort tid, försörjer de båda elmotorerna med en maximal effekt på 1,5 kilowatt vardera.

Säljstart denna vecka

Redan i slutet av denna vecka öppnar Audi upp för beställning av de båda uppdaterade modellerna. Välutrustade Audi Q7 60 TFSI e quattro har ett ca-pris på 1 005 000 kr medan Q8 60 TFSI e quattro kan beställas för 1 035 700 kr. De första leveranserna beräknas ske under sommaren 2024.

För mer information om uppdaterade Audi Q7 och uppdaterade Audi Q8

*Bränsleförbrukning för Q7 (viktad blandad körning): 1,4-1,2 l/100 km; Strömförbrukning (viktad blandad körning): 29,1-27,8 kWh/100 km; CO2-utsläpp (viktad blandad körning): 33-28 g/km; CO2-klass (viktad blandad körning): B; Bränsleförbrukning vid urladdat batteri (blandad körning): 10,5-9,8 l/100 km; CO2-klass vid urladdat batteri: G;

Bränsleförbrukning för Q8 (viktad blandad körning): 1,6-1,2 l/100 km; Strömförbrukning (viktad blandad körning): 30,4-27,7 kWh/100 km; CO2-utsläpp (viktat blandad körning): 37-27 g/km; CO2-klass (viktad blandad körning): B; Bränsleförbrukning vid urladdat batteri (blandad körning): 10,9-8,9 l/100 km; CO2-klass vid urladdat batteri:  G)