29 maj 2024 | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Audi Q6 e-tron är starten på en ny generation eldrivna bilar från Audi. Vid världspremiär i mars i år presenterade märket med de fyra ringarna två varianter av den nya modellen: Audi Q6 e-tron quattro med en systemeffekt på 285 kW och sportiga SQ6 e-tron med en systemeffekt inklusive launch control på 380 kW.

Effektiv bakhjulsdrift för extra räckvidd i Q6 e-tron-portföljen
Nu finns ytterligare en variant att beställa: Audi Q6 e-tron performance är konfigurerad med effektiv bakhjulsdrift. En kompakt och kraftfull permanentmagnetsynkronmotor (PSM) ger en systemeffekt på 240 kW när extrafunktionen är aktiverad och accelererar från 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder. Det gör Audi Q6 e-tron performance till ett attraktivt val för kunder som inte bara vill ha en utökad elektrisk räckvidd, dynamiska prestanda och användbarhet i vardagen, utan även korta laddningsstopp. Med upp till 639 kilometers räckvidd enligt WLTP är Audi Q6 e-tron performance en av modellerna med längst räckvidd i sitt segment. Vid en snabbladdare med tillräcklig kapacitet kan upp till 260 kilometer laddas på 10 minuter för extra hög komfort även på längre resor.

Insteg i Audi Q6 e-tron-familjen
Den nya bakhjulsdrivna versionen kompletterar de nuvarande fyrhjulsdrivna versionerna och erbjuder ett insteg i Q6-familjen även prismässigt. Q6 e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr i den välutrustade Proline-versionen. Leveranserna av den bakhjulsdrivna versionen planeras till tredje kvartalet i år, medan de första quattro-drivna versionerna beräknas kunna levereras i augusti.

Audi mediacenter finns mer information, texter, bilder, videor, tekniska animationer och illustrationer om modellserien Audi Q6 e-tron.

Förbrukning och utsläppsvärden för nämnda modeller:

Audi Q6 e-tron quattro
Blandad förbrukning kWh/100 km: 19.6–17.0 (WLTP);