Världspremiär för CUPRA Terramar under America's Cup i Barcelona
Under America's Cup i Barcelonas hamn, ett av världens mest prestigefyllda sportevenemang, presenterades CUPRA Terramar för första gången. Denna sportiga SUV markerar början på en ny era för CUPRA och förväntas ge märket en stark position i Europas snabbast växande bilsegment.
- Den nya sportiga SUV:en tar CUPRA till nya kunder och nya växande segment utan att förlora sin rebelliska och utmanande anda.
- CUPRA Terramar bär märkets nya designspråk med en djärv och självsäker look.
- Modellen kommer att erbjudas med olika drivlinor, bland annat den nya generationens laddhybridteknik (eHybrid) med en effekt på 200 kW (272 hk) och en räckvidd på över 100 km på el.
- I samarbete med America's Cup under mottot ”there's no second” lanserar CUPRA ”Terramar America's Cup” i begränsad upplaga.
- Nya CUPRA Terramar presenterades med en unik global kampanj i samarbete med filmregissören J.A. Bayona.
- Varumärket har också släppt den 100 % elektriska båten E23 Terramar i samarbete med De Antonio Yachts.
- CUPRA är ett av de snabbast växande märkena i branschen och har levererat cirka 700 000 bilar sedan lanseringen 2018.
Under America's Cup, ett av världens mest prestigefyllda sportevenemang, presenteras CUPRA Terramar för första gången. Den sportiga SUV:en stärker CUPRAs position i Europas snabbast växande bilsegment och blir en nyckelspelare i märkets största produktoffensiv hittills, efter lanseringarna av nya CUPRA Leon, Formentor, Born VZ och Tavascan.
"Med CUPRA Terramar kommer vi inte bara att utöka vår produktportfölj, utan samtidigt hjälpa vårt varumärke att ”växa” genom att ta CUPRA till nya kunder och nya växande segment, utan att förlora vår rebelliska och utmanande anda", säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. ”En bil som stärker CUPRA idag som ett märke som är mer moget, mer självsäkert i sin riktning och mer säkert i sin identitet än någonsin tidigare, utan att kompromissa med sin autenticitet.”
Hittills har CUPRA levererat cirka 700 000 bilar och märket har nyligen förlängt sin rekordresa och registrerat sitt historiskt bästa första halvår med 125 700 levererade bilar, en ökning med 17,2 % jämfört med samma period 2023 (107 300).
CUPRA Terramar: the new hero of a new era
CUPRA Terramar bär märkets nya designspråk med en djärv och självsäker look. Den nya sportiga SUV:en har också den nya ljussignaturen med tre trianglar ihop med CUPRA Matrix LED Ultra med High-Definition-teknik. Fronten uttrycker kraft och prestanda och kännetecknas av hajnosformen. Logon i fronten ramas in av två linjer som skulpterar och tillför dynamik till den långa motorhuvens ytor och framhäver bilens proportioner och prestandakarraktär.
Även CUPRA Terramars bakparti har ett kraftfullt uttryck med den integrerade och belysta CUPRA-logotypen placerad centralt mellan bakljusen tillsammans med modellens namnbeteckning som är belyst. Den bakre diffusorn kontrasterar mot de andra designelementen och bidrar den självsäkra karaktären hos modellen.
CUPRA Terramar kommer att finnas i nio exteriörfärger, inklusive två matta alternativ – Century Bronze Matt* och Enceladus Grey Matt. Paletten fulländas av Dark Void – inspirerad av plasmafärgen på CUPRA DarkRebel (showcar), Fjord Blue, Glacial White, Cosmos Blue, Timanfaya Grey, Midnight Black och Graphene Grey.
Interiören är sportig och förarfokuserad, vilket förstärks av den välgenomtänkta designen av mittkonsolen. Hållbarhet är också en central aspekt här, med skålade säten som antingen är klädda i textil tillverkad av 100 % återvunnet SEAQUAL® YARN, Dinamica® med minst 73 % återvunnet material, eller läder garvat med en växtbaserad process.
Digitaliseringen är av vikt i Terramar. Ett nytt och förfinat HMI, display- och manövreringskoncept, har implementerats i den digitala förarplatsen bakom ratten samt i det större 12,9”-infotainmentsystemet, med bakgrundsbelysta reglage. CUPRA fortsätter sitt samarbete med ljudexperterna på Sennheiser Mobility genom att integrera ett high fidelity ljudsystem med 12 högtalare som tar med lyssnaren in i Sennheisers unika ljudupplevelse.
CUPRA Terramar kommer att erbjudas med fem olika drivlinor med tre olika tekniker: TSI (bensin), eTSI (mild hybrid) och den nya generationens laddhybridmotorer (eHybrid) levererar upp till 272 hk (200 kW), med en räckvidd på över 100 km helt på el och är kompatibla med snabbladdning (upp till 50 kW DC).
Kördynamiken förbättras tack vare sportchassit och den progressiva styrningen som ingår i grundutförandet samt den nya adaptiva chassiregleringen och Akebono-bromsar.
Nya CUPRA Terramar är designad och utvecklad i Barcelona och kommer att tillverkas i Audis fabrik i Györ i Ungern.
Mer information om CUPRA Terramar och den limiterade utgåvan ”CUPRA Terramar America's Cup” hittar du i bifogat presskit.
Världspremiären - en orförglömlig upplevelse
Under mottot ”There is no second” presenterades CUPRA Terramar för världen i samband med Louis Vuitton 37:e America's Cup, världens mest prestigefyllda kappseglingar och det största sportevenemanget som besökt Barcelona efter OS 1992.
Bilen är den officiella bilen för kappseglingen och som en del i samarbetet lanserar CUPRA en begränsad upplaga av modellen; ”CUPRA Terramar America's Cup”. Den limiterade upplagan kommer att tillverkas i endast 1 337 enheter med en speciell design och stilinslag som speglar partnerskapet. inklusive exklusiva svarta fälgar och den unika färgen Enceladus Grey Matt.
CUPRA lanserade också den 100 % eldrivna yachten, E23 Terramar, och en ny klädkollektion som speglar kapptävlingens anda. Allt detta är en del av CUPRAs samarbete med America's Cup, som bygger på gemensamma värderingar som innovation, prestanda och att utmana gränser.
*Century Bronze Matt färg kommer att finnas tillgänglig i början av 2025