18 okt 2024 | Pressmeddelande

Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX

Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.

Södertälje 2024-10-17. ID. Buzz växer med ännu ett derivat – Nu är det säljstart för ID. Buzz GTX i två valbara längder. Gemensamt för båda versionerna av GTX är effekten (250 kW/340 hk), fyrhjulsdriften och de särskiljande interiöra och exteriöra designelementen. Som standard kommer GTX med IQ. Light LED-Matrix strålkastare, 21 tums Townsville lättmetallfälgar och den GTX-unika färgen körsbärsröd. På insidan kännetecknas GTX med sin mörka inredning med kontraströda sömmar och komfortstolar. Värmepump är en annan nyhet till hela ID. Buzz-programmet och på GTX ingår den i standardutrustningen (tillval på övriga ID. Buzz-modeller).

ID. Buzz GTX (normalt axelavstånd) – Pris från 749.900 kr
Med normalt axelavstånd är ID. Buzz GTX 471 cm lång, 5-sitsig som standard och erbjuder en generös lastvolym på hela 1 121 liter. Som tillval går det att få bilen med en 6-sitsig konfiguration (2+2+2). Batteriet är på 79 kWh (netto) och det kan snabbladdas med upp till 185 kW (10–80% på 25 minuter). Blandad körning enligt WLTP ger en räckvidd på 41,5 mil och dragvikten är hela 1 800 kg. Acceleration från 0–100 km/h beräknas gå på 6,1 sekunder. Toppfarten är begränsad till 160 km/h.

ID. Buzz GTX (långt axelavstånd) – Pris från 799.900 kr
Med långt axelavstånd är ID. Buzz GTX 496 cm lång och 7-sitsig som standard (2+3+2). För den som önskar går den även att beställa som 6- eller 5-sitsig. Lastvolymen (utan de två bakersta stolarna) är 1 340 liter och med fällt säte på andra raden hela 2 469 liter. Batteriet är på 86 kWh (netto) och det kan snabbladdas med upp till 200 kW (10–80% på 26 minuter). Blandad körning enligt WLTP ger en räckvidd på 45,5 mil och dragvikten är 1 600 kg. Acceleration från 0–100 km/h beräknas gå på 6,4 sekunder.

Även om utrustningslistan är omfattande från start så finns det intressant tillval som GTX-beställaren kan göra. Ett generöst panoramaglastak, head-up-display, Harman Kardon ljudsystem och skjutdörrar med soft close funktion eller med fullt elektrisk öppning/stängning, kan adderas för den som önskar.