15 okt 2024 | Pressmeddelande

Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.

Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.

Efter att Audi under våren presenterade omfattande uppgraderingar för Audi A3, följer nu A3 Sportback TFSI e med laddhybriden som är kraftfullare och effektivare än tidigare.

Ny turbobensinmotor och optimerad elmotor som kraftfull duo

Den nya turboladdade bensinmotorn och elmotorn med ökad effekttäthet utgör hjärtat i drivsystemet. 1,5 TFSI evo2 ersätter den tidigare 1,4 TFSI-motorn med en mängd högteknologiska funktioner. Symbiosen mellan turboaggregatet med variabel turbingeometri (VTG) och Miller-cykeln samt den tidiga stängningen av inloppsventilerna ger ett högre kompressionsförhållande utöver optimerad kylning av förbränningskammaren. Utväxlingen är nu 11,5:1 (jämfört med 10:1 i 1,4 TFSI). Den höga verkningsgraden sänker bränsleförbrukningen och utsläppen. Insprutningen sker med ett tryck på upp till 350 bar. Jämförelsevis uppnådde 1,4 TFSI maximalt 200 bar. Plasmabelagda cylinderfoder minskar den inre friktionen i den nya motorn och kolvar med ingjutna kylkanaler optimerar förbränningen.

Eldriften sker via en permanentmagnetiserad synkronmotor som nu levererar 85 kW och 330 Nm vridmoment. Precis som föregångaren är den integrerad i huset till den sexväxlade S tronic-växellådan, som nu är utrustad med ett robustare växellådslager för att klara den högre systemeffekten. Den överför vridmomentet från de båda motorerna till framaxeln. Dubbelkopplingsväxellådan har en elektrisk oljepump som säkerställer växling och oljeförsörjning även när TFSI tillfälligt är avstängd.

Batterikapaciteten och energiinnehållet fördubblat

Högvoltsbatteriets bruttokapacitet är nu 25,7 kWh och har därmed nästan fördubblats, trots nära identiska mått jämfört med föregångaren. Nettokapaciteten är 19,7 kWh. De 96 prismatiska cellerna, som är uppdelade i fyra moduler, lagrar nästan 50 procent mer energi än tidigare. Tack vare optimerad cellkemi och paketering är modulernas laddningsmängd nu 73 istället för 37 amperetimmar. Utvecklarna har därmed ökat räckvidden med eldrift till upp till 143 kilometer enligt WLTP-cykeln. En särskild kylkrets ser till att batteritemperaturen hålls inom optimalt intervall.

Mer prestanda för sportiga A3 Sportback 45 TFSI e

Audi erbjuder A3 Sportback TFSI e i två prestandanivåer: 40 TFSI och 45 TFSI e. I den starkare versionen levererar bensinmotorn 177 hk (130 kW), vilket är 27 hk (20 kW) mer än tidigare. Det maximala vridmomentet uppgår till 250 Nm och är tillgängligt mellan 1 500 och 4 000 varv per minut. I kombination med elmotorn har A3 Sportback 45 TFSI e en systemeffekt på 272 hk (200 kW) och ett systemvridmoment på 400 Nm. Det gör det möjligt att uppnå starka prestandasiffror, som 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder och en topphastighet på 237 km/h.

I 40 TFSI e har förbränningsmotorn en effekt på 150 hk (110 kW) och ett vridmoment på 250 Nm. Nya 1,5 TFSI evo2 och elmotorn har tillsammans en systemeffekt på 204 hk (150 kW). När de arbetar tillsammans med maximal boost är systemvridmomentet 350 Nm. A3 Sportback 40 TFSI e accelererar från 0 till 100 km/h på 7,4 sekunder och upp till en topphastighet på 225 km/h. Topphastigheten med ren eldrift för båda modellerna är 140 km/h.

Intelligent drivningsstyrning för maximal effektivitet

Laddhybriden är optimerad för hög effektivitet. Starten sker elektriskt, ner till -28 °C. Föraren kan prioritera eldriften med EV-knappen eller genom att välja den i MMI, vilket gör att bilen kan köras som en helt eldriven modell. I läget ”Auto Hybrid” fördelar förbränningsmotorn och elmotorn arbetet på ett intelligent sätt – ren eldrift i låga hastigheter och TFSI-motorn i högre hastigheter, ofta samverkar de. Beroende på situationen kan A3 Sportback TFSI e frirulla, regenerera, både vid motorbromsning och bromsning, eller boosta med elmotorn och TFSI tillsammans. Dessutom håller hybridstyrningssystemet batteriets laddningsnivå konstant för att spara tillräckligt med elektrisk energi för senare användning, till exempel i en miljözon.

Regenerering via rattpaddlarna

När du tar foten från gaspedalen frirullar A3 Sportback TFSI e med avstängda motorer alternativt regenererar elmotorn vid motorbromsning. Detta beror på körsituationen. Vid inbromsning tar elmotorn över retardationen ensam upp till ca 0,3 G och klarar därmed de allra flesta inbromsningar i vardagen. De hydrauliska hjulbromsarna aktiveras först när du trampar hårdare på bromspedalen. Övergången är nästan omärkbar och regenereringen förblir aktiv. Vid bromsning kan elmotorn återvinna upp till 43 kW. För första gången kan regenereringsgraden nu styras med rattpaddlarna.

Mer kraft vid boost

I växellådans S-läge visar A3 Sportback TFSI e sin sportiga potential. I läget ”Auto Hybrid” tar drivningen fram hela systemeffekten och frigör boost-effekten vid kickdown. I A3 Sportback 40 TFSI e är detta upp till 40 kW och tillgängligt i upp till 15 sekunder eller till och med upp till 18 sekunder under optimala förhållanden. I A3 Sportback 45 TFSI e ger det 70 kW i upp till åtta sekunder, eftersom elmotorn måste leverera mer effekt för att utnyttja systemets fulla potential. I eldriftsläget kopplas även förbränningsmotorn in vid kickdown och boost-effekten aktiveras.

DC-snabbladdningsfunktion med upp till 50 kW**

För första gången erbjuder Audi DC-laddning på snabbladdningsstationer för en laddhybridmodell. A3 Sportback TFSI e använder likströmsladdning med upp till 50 kW** och möjliggör därmed bekväm körning med eldrift. Det innebär att ett batteri som är urladdat till 10 procent kan laddas till 80 procent** på mindre än en halvtimme.

Dessutom kan du AC-ladda med trefasladdning med upp till 11 kW. Laddningen tar 2,5 timmar och Mode 3-kabel ingår som standard. Audis egen laddningstjänst Audi charging ger vid anslutning tillgång till cirka 630 000 laddningsstationer i 29 europeiska länder, inklusive Audis egna laddningsstationer i Berlin, München, Frankfurt, Nürnberg, Zürich och Salzburg (ytterligare platser följer). Där och hos många andra operatörer kan du enkelt ladda bilen med ett enda kort.

Specialavstämt chassi

Jämfört med den konventionellt drivna A3 är axellastfördelningen i laddhybriden något tyngre baktill med 55 procent på framaxeln och 45 procent på bakaxeln. Detta beror på litiumjonbatteriet som är placerat under baksätet. Chassit och stötdämparna är därför särskilt anpassade. Kombinationen av en något hårdare fjädring och en något sportigare dämpning ger en hög åkkomfort och dynamik i lika hög grad. Den elektromekaniska styrningen arbetar känsligt och ger stöd beroende på hastigheten. Den ger en exakt styrkänsla i höga hastigheter, och känns väldigt lätt när du parkerar A3 Sportback TFSI e. Progressiv styrning finns som tillval med variabel utväxling för en ännu smidigare körupplevelse.

Nya funktioner och sportig utrustning för 45 TFSI e

De båda laddhybriderna drar nytta av de innovationer som infördes på A3 i början av året: sportigare utseende, nya designelement och digitala erbjudanden. Utökad standardutrustning ökar komforten, varselljussignaturen kan väljas till och flexibla tillägg av funktioner ger en hög grad av individualisering.

Båda laddhybridmodellerna är som standard utrustade med 17-tums lättmetallfälgar, kördynamiksystemet Audi drive select och parkeringsklimatanläggning. Instrumenten ger också mer information om drivlinan. Den grafiskt omarbetade effektmätaren i Audi virtual cockpit visar aktuell effekt, körläge, batteriladdningsnivå och räckvidd. MMI-displayen visar även energiflödena.

A3 Sportback 45 TFSI e levereras som standard med S line exteriör, som omfattar en S-specifik kylargrill och en S-formad takspoiler. Stylingpaketet optik framhäver Audi Singleframe, dekorlisterna på sidorutorna och stötfångarna. Även ytterbackspegelkåporna glänser i svart medan Audi-ringarna är antracitgrå. Den sportiga exteriören fulländas av röda bromsok och tonade bakrutor som standard. I interiören återspeglar sportstolar, inlägg i aluminiumoptik och instegslister med aluminiuminlägg den sportiga karaktären hos A3 Sportback 45 TFSI e.

Beställbara i oktober. Pris från 498.000 kr

Priserna för A3 Sportback 40 TFSI e börjar vid 498.000 kr i Proline-versionen medan den kraftfullare och sportigare 45 TFSI e S line kostar från 535.000 kr. Båda modellerna kan beställas fr.o.m. denna vecka.

Bränsleförbrukning/strömförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller

Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Bränsleförbrukning (viktad, blandad körning): 0,4-0,3 l/100 km;
Strömförbrukning (viktad, blandad körning): 16,2-14,6 kWh/100 km;
CO2 -utsläpp (viktat, blandad körning): 8-6 g/km;
Bränsleförbrukning vid urladdat batteri (blandad körning): 5,4-4,9 l/100 km

Audi A3 Sportback 45 TFSI e
Bränsleförbrukning (viktad, blandad körning): 0,4-0,3 l/100 km
Strömförbrukning (viktad, blandad körning): 16,6-15,6 kWh/100 km;
CO2 -utsläpp (viktat, blandad körning): 9-7 g/km
Bränsleförbrukning vid urladdat batteri (blandad körning): 5,4-5,0 l/100 km

**Värdet för laddningen beräknat enligt DIN 70 080 är 40 kW. En maximal laddeffekt på upp till 50 kW är möjlig. På DC-laddningsstationer kan detta variera beroende på en rad olika faktorer, bland annat omgivnings- och batteritemperatur, användning av andra landsspecifika stickkontakter, användning av förklimatiseringsfunktionen (t.ex. fjärrstyrd klimatanläggning av fordonet), tillgänglig kapacitet på laddningsstationen, laddningsnivå och batteriets åldrande. Laddeffekten minskar med stigande laddningsnivå. Laddningsförluster beaktas.
Batteriets laddningstid har beräknats i enlighet med DIN 70 080 och kan variera beroende på en rad olika faktorer, bland annat omgivnings- och batteritemperatur, användning av andra landsspecifika stickkontakter, användning av förklimatiseringsfunktionen (t.ex. fordonets fjärrstyrda klimatanläggning), tillgänglig kapacitet på laddningsstationen, laddningsnivå och batteriets åldrande. Laddeffekten minskar med stigande laddningsnivå. Laddningsförluster beaktas.