Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring
Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.
Porsche lanserar 911 GT3 på nytt. Den bankörningspreppade sportbilen gör sin jubileumsdebut med en utökad lättviktsstrategi, en 4.0-liters sugmotor i boxerkonfiguration på 510 hk och 450 Nm samt nya och kundorienterade tillval. Weissach-paketet, som för första gången går att välja till 911 GT3, erbjuder ännu fler individuella bankörningsrelaterade konfigurationsmöjligheter. Dessutom har modellen fått utökad grundutrustning och ytterligare tillval som ökar precisionen och sportigheten ytterligare.
911 GT3 med modern styling
De nya 911 GT3-modellerna har fått vässad design fram och bak samt anpassad aerodynamik. I båda varianterna ökas downforce och optimeras luftflödet av den nydesignade frontdiffusorn, den förbättrade frontspoilerläppen och de modifierade luftriktarfenorna undertill. De nydesignade Matrix LED-strålkastarna, som finns med vit accentring som tillval, kombinerar samtliga ljusfunktioner i två huvudenheter och eliminerar därmed behovet av extra lampor i frontspoilern. Det bereder plats för större luftintag och ger fronten ett tydligt strukturerat utseende. Baktill har diffusorn, luftintagen och bakluckan fått ny design. Bakvingen på 911 GT3 har nya vinklade sidoplåtar.
Porsche använder speciellt utvecklade, aerodynamiskt formade länkarmar med dropprofil på framaxelns dubbla länkarmar. De ökar downforce i hjulhuset vid höga hastigheter och förbättrar kylningen av bromsarna. För bibehållen balans mellan fram- och bakaxeln även vid inbromsning från höga hastigheter har chassiingenjörerna konstruerat ett mekaniskt ”Anti-Dive-system” genom att placera den nedre länkarmens främre kulled lägre, vilket minskar krängningsrörelserna i längsled. 911 GT3 har tagit över dessa modifieringar från nuvarande 911 GT3 RS. 911 GT3 levereras som standard med sportdäck 255/35 ZR 20 (fram) och 315/30 ZR 21 (bak) med förbättrat grepp vid väta; som tillval erbjuds mer banorienterade däck godkända för allmän väg
911 GT3 Touring
Med modellanseringen definierar Porsche de båda versionerna av 911 GT3 ännu tydligare. För första gången finns den populära Touring-versionen tillgänglig redan vid lanseringen. Beteckningen ”Touring” kommer från en utrustningsvariant av 1973 års 911 Carrera RS 2.7 och har varit en del av GT3-modellprogrammet sedan 2017. Modellens egenart är ännu mer utmärkande i nya 911 GT3 Touring, vilket återspeglas i den tydliga modelllogotypen på bakluckan. 911 GT3 Touring gör avkall på den fasta vingen och bevarar därmed den tidlöst eleganta linjeföringen hos 911. En utfällbar bakspoiler med en avslutande Gurney-kant och en anpassad fendesign undertill ger modellen en aerodynamisk balans. Interiören bjuder på en högkvalitativ läderklädsel och en klassiskt sportig atmosfär. För första gången finns ett baksätessystem som tillval till 911 GT3 Touring. På så sätt kan sportbilen anpassas ännu mer individuellt efter kundens önskemål för maximal körglädje på kurviga landsvägar. ”Särskilt på kurviga landsvägar märker man tydligt att styrningen är ännu bättre avstämd än hos föregångaren”, säger Porsches märkesambassadör Walter Röhrl. "Det ger bilen ännu större självförtroende eftersom den reagerar lugnare från mittpositionen utan att förlora något av dess direkthet. Den kortare utväxlingen ökar också körglädjen på landsvägar avsevärt."
Lättviktskonstruktion
Den låga totalvikten bidrar till de smidiga och direkta köregenskaperna hos 911 GT3. Nya 911 GT3 satsar stort på lättviktskonstruktion. En ny, silverfärgad lättmetallfälg minskar de ofjädrade massorna med mer än 1,5 kg jämfört med föregångaren. Som tillval finns magnesiumfälgar till Weissach-paketet eller Lättviktspaketet. De sparar nio kilo. Ett nytt 40 Ah litiumjon-lättviktsbatteri bidrar till det atletiska kroppsviktsindexet genom att skära bort ytterligare cirka fyra kilo. I den lättaste konfigurationen väger nya 911 GT3 endast 1 420 kilo.
Åtta procent kortare utväxling
Den 4.0 liter stora sugmotorn i nya 911 GT3 är konstruerad för dagens betydligt strängare avgasnormer och utrustad med två partikelfilter och fyra katalysatorer. Med detta extremt kraftfulla avgasreningssystem levererar Porsche även ett emotionellt ljudavtryck. Den 6-cylindriga boxermotorns motoreffekt har uppnåtts genom en rad optimeringsåtgärder. Cylinderhuvudena har omarbetats och de vassare kamaxlarna från 911 GT3 RS ger ännu mer dynamiska prestanda i det övre varvtalsområdet. Dessutom används flödesoptimerade individuella trottelventiler och optimerade oljekylare. Boxermotorn levererar fortsatt 375 kW (510 hk). Det innebär att varje kilowatt i den omarbetade högvarviga sugmotorn bara behöver flytta 3,8 kg (2,8kg/hk) i den lättaste fordonskonfigurationen. Dessutom har både den 7-stegade dubbelkopplingslådan (PDK) och den 6-stegade manuella GT-växellådan en slutväxelutväxling som är åtta procent kortare än hos föregångaren. Båda växellådsalternativen finns tillgängliga för både 911 GT3 och 911 GT3 Touring. Nya 911 GT3 accelererar upp till 100 km/h på 3,4 sekunder med PDK och når en topphastighet på 311 km/h (manuell växellåda: 3,9 s; 313km/h). ”På banan ger nya 911 GT3 ännu bättre kontroll eftersom den tack vare den optimerade dämparavstämningen håller sig ännu stabilare och klarar ojämnheter och kerbs bättre”, säger märkesambassadören Jörg Bergmeister. "Anti-Dive-systemet minskar märkbart krängningsrörelserna vid inbromsning. Resultatet är att bilens balans förblir betydligt jämnare under alla förhållanden."
Innovativa skalstolar i lättviktskonstruktion
Till nya 911 GT3 finns som tillval en ny skalstol med fällbart ryggstöd, tillverkad i lättviktsmaterialet CFRP. Stolen är utrustad med en integrerad bröstkorgskrockkudde, elektrisk höjdinställning och manuell längdinställning. Som tillval erbjuds stolsvärme i tre steg. En del av nackstödets stoppning kan tas bort, vilket förbättrar ergonomin för de flesta förare som använder hjälm vid bankörning. Ryggstödets nedfällningsfunktion, som aktiveras via en ögla, gör det möjligt att komma åt det valbara baksätet, som erbjuds för första gången till 911 GT3 Touring. Som alternativ går det att beställa adaptiva sportstolar med elektrisk 18-vägsinställning.
Den tvåsitsiga förarplatsen i nya 911 GT3 bygger på designen hos de aktuella 911-modellerna. Till skillnad från Carrera-modellerna startar dock inte 911 GT3 med en knapp, utan har fortsatt ett reglage för vridtändning. Som tillval erbjuds en burbåge som tydligt visar på modellens motorsportarv. Den digitala instrumentpanelen i mitten stöder föraren med ett tydligt strukturerat display- och manöverkoncept. Tack vare det kontrasterande färgschemat kan varvräknaren och stoppuret avläsas på nolltid. Visningsläget ”Track Screen” reducerar de digitala indikeringarna till vänster och höger om varvräknaren till nyckeldata om däck, olja, vatten och bränsle och informerar föraren om det optimala växlingsögonblicket med hjälp av en tydlig växlingsblinkning. Om så önskas kan varvräknarens display vridas så att varvtalsbegränsningen på 9 000 v/min ligger vid klockan 12-markeringen.
Individuella paket för 911 GT3 och 911 GT3 Touring
Porsche erbjuder olika utrustningspaket för nya 911 GT3. Med Weissach-paketet, som nu finns tillgängligt för första gången till modellen, kan 911 GT3 konfigureras ännu mer individuellt för körning på racerbanor. Krängningshämmare, kopplingsstänger och skyddsplåt på bakaxeln är tillverkade av CFRP, liksom taket, sidoplåtarna på bakvingen, den övre delen av ytterbackspeglarna, backspegeltriangeln och luftriktarbladen i fronten. Klädsel med inslag av läder och Race-Tex förhöjer interiörens utseende. För första gången är instrumentpanelens ovansida täckt med reflexdämpande Race-Tex. Dörrarna är viktoptimerade invändigt med hjälp av dörrhandtag i CFRP och förvaringsfack med nätsidor. Burbåge i CFRP och lätta smidda magnesiumfälgar finns som tillval.
Till 911 GT3 Touring erbjuder Porsche ett lättviktspaket. Här är taket lackerat i exteriörfärgen och krängningshämmaren, kopplingsstängerna och bakaxelns skyddsplåt är tillverkade i glasfiberförstärkt plast. Även lätta smidda magnesiumfälgar och lätta dörrpaneler ingår i paketet. I kombination med den 6-växlade GT-sportväxellådan som ingår som standard används den förkortade växelspaken från 911 S/T. Att bilen utrustats med det särskilt lätta paketet indikeras med en plakett med texten ”Leichtbau” framför växelspaken.
Till 911 GT3 med fast bakre vinge finns Clubsport-paketet för bankörning att välja utan extra kostnad. I paketet ingår en fastskruvad bakre burbåge i stål, 6-punktsbälte för föraren och en handbrandsläckare. En förutsättning för att kunna välja Clubsport-paketet är att bilen är utrustad med tillvalet skalstolar.
"Nya 911 GT3 har blivit ännu mer spännande och individuell. Vi har grävt i en mängd detaljer och gett den många funktioner som våra kunder ville ha. På så sätt kan GT3 anpassas ännu mer specifikt efter förarens syfte eller preferenser", säger Andreas Preuninger, chef för GT Cars.
Exklusiv kronograf är en ”sportbil för handleden”
Exklusivt för ägare av 911 GT3 och 911 GT3 Touring presenterar Porsche Design en exceptionell klocka som överför sportbilens design och prestanda till handleden. Kronograferna 911 GT3 och 911 GT3 Touring är utrustade med det exakta, COSC-certifierade urverket Porsche Design WERK 01,200 med flyback-funktion. Den ultralätta boetten i titan med svart titankarbidbeläggning (tillval) kombinerar sportbilsdesign med modern klocktillverkning. Urtavlan i GT3-design med gula accenter och sexkantig struktur påminner om bilens instrumentpanel, medan lindningsrotorn är baserad på GT3-fälgarnas design. Urtavlan finns i alla exteriörfärger hos 911 GT3 och 911 GT3 Touring samt i färgerna från Paint to Sample-programmet. Även armbandet, som är tillverkat av originalläder och originaltråd från Porsche, är anpassat till bilens aktuella konfiguration.
Nya Porsche 911 GT3 och Porsche 911 GT3 Touring kan beställas från och med slutet av året. Priserna börjar på 2 250 000 kronor inklusive moms.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
911 GT3 (WLTP): Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13,8 – 13,7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 312 – 310 g/km
911 GT3 Touring (WLTP): Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13,8 – 13,7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 312 – 310 g/km
Förbruknings- och utsläppsvärden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i utbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckstorlek etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.