Säljstart för nya Volkswagen Tayron
Nya Tayron är nu möjlig att beställa på den svenska marknaden, inklusive laddhybriderna med upp till cirka 11-12 mils räckvidd på el. Den stora SUV:en med fem eller sju (tillval) sittplatser är storleksmässigt placerad mellan Touareg och Tiguan. Den nya modellen har en kraftfull SUV-design, hög komfort- och säkerhetsnivå, förstklassig interiör och erbjuder generöst med utrymme för både passagerare och bagage.
- Ny SUV för den europeiska marknaden: Tayron är Volkswagens näst största SUV i Europa efter Touareg.
- Sofistikerad allroundbil: Generöst passagerar- och bagageutrymme, fem eller sju säten (tillval) och en hög släpvagnsvikt på upp till 2,5 ton.
- Innovativa laddhybrider: Tayron eHybrid erbjuder kraftfull laddhybriddrift och blir en elbil vid vardagskörning med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 11-12 mil (WLTP) beroende på version och utrustning.
- Nu beställningsbar: Flera motoralternativ, inklusive laddhybriderna, är nu möjliga att beställa. De går också att konfigurera på hemsidan. Tayron kostar från 417 900 kronor.
2024 är ett händelserikt Volkswagen-år med lanseringar av flera populära modeller, såsom helt nya generationer av Tiguan och Passat, uppdatering av Golf samt den nya elkombin ID.7 Tourer. Dessutom öppnas nu möjligheten att beställa den nya SUV:en Tayron, som lanseras under det första kvartalet 2025.
– Vi startar nu försäljningen av ännu en modell som passar väldigt bra för den svenska marknaden och för svenska förhållanden: En rymlig, förstklassig familje-SUV med fem eller sju sittplatser och med fyrhjulsdrivna alternativ. Vi tror särskilt mycket på laddhybriderna som möjliggör upp till 11-12 mils räckvidd på el, vilket gör Tayron till en elbil för många i den vardagliga körningen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
I Tayron kan fem passagerare njuta av upp till 885 liter bagageutrymme. Totalt kommer sex effektiva drivlinor att finnas tillgängliga på den svenska marknaden. I utbudet ingår två laddhybrider av nya generationen (eHybrid). De kan nå en elektrisk räckvidd på upp till cirka 11-12 mil (WLTP, beroende på version och utrustning) och köra långa sträckor på upp till 850 km mellan två tankningar. Med en dragkapacitet på upp till 2,5 ton (beroende på version och utrustning) är Tayron dessutom en utmärkt dragbil för släpvagnar av alla former och storlekar.
Motoralternativ och priser på den svenska marknaden
Förhandsförsäljningen av nya Tayron har nu startat i utrustningsnivåerna Life och R-Line. Utrustningsnivån Elegance kommer att erbjudas preliminärt från och med vecka 51. Detsamma gäller de två fyrhjulsdrivna bensinversionerna. Det svenska motorprogrammet och rekommenderade cirkapriser:
Mildhybrid (bensin, eTSI)
- Tayron Life 1,5 eTSI 150 hk: från 417 900 kronor
(7-växlad DSG, framhjulsdrift)
Laddhybrid (bensin + el, eHybrid)
- Tayron Life eHybrid 204 hk: från 539 900 kronor
(6-växlad DSG, framhjulsdrift) - Tayron Elegance eHybrid 204 hk: säljstart v. 51
(6-växlad DSG, framhjulsdrift) - Tayron R-Line eHybrid 272 hk: från 644 900 kronor
(6-växlad DSG, framhjulsdrift)
Diesel (TDI)
- Tayron Elegance 2,0 TDI 4MOTION 193 hk: säljstart v. 51
(7-växlad DSG, fyrhjulsdrift) - Tayron R-Line 2,0 TDI 4MOTION 193 hk: från 525 900 kronor
(7-växlad DSG, fyrhjulsdrift)
Bensin (TSI)
- Tayron Life 2,0 TSI 4MOTION 204 hk: säljstart v. 51
(7-växlad DSG, fyrhjulsdrift) - Tayron R-Line 2,0 TSI 4MOTION 265 hk: säljstart v. 51
(7-växlad DSG, fyrhjulsdrift)
Attraktiva Edition-versioner
I enlighet med flera andra Volkswagen-modeller erbjuds även nya Tayron i attraktiva Edition-versioner.
- Tayron Life Edition 1,5 eTSI 150 hk: 420 200 kronor
- Tayron Life Edition eHybrid 204 hk: 542 200 kronor
- Tayron R-Line eHybrid 272 hk: från 656 500 kronor
- Tayron R-Line 2,0 TDI 4MOTION 193 hk: från 537 500 kronor
I Life Edition ingår nedan utrustning, som innebär ett kundvärde på 55 200 kronor jämfört med om samma utrustning hade valts till som enskilda tillval.
- Metallic
- Akustikrutor och silvereloxerade rails
- Keyless, Easy Open, larm och Park Assist med minnesfunktion
- LED Plus-paket
I R-Line Edition ingår följande utrustning till ett kundvärde på 34 200 kronor:
- Metallic
- Lättmetallfälgar, 20 tum "Leeds"
- Panoramatak, öppningsbart
- Elbaklucka inkl. Easy Open, Keyless, larm och Park Assist med minnesfunktion
Kraftfull exteriördesign och premiumkänsla ombord
Med en längd på cirka 4,8 m kännetecknas Tayron av en tydlig och markant SUV-design. Framtill skapar LED-strålkastare och den belysta Volkswagen-loggan som standard en omisskännlig ljussignatur när det blir mörkt. Detsamma gäller bakpartiet med sin tvärgående LED-ljusramp och belysta Volkswagen-logga.
De skarpa linjerna framhäver premiumkänslan hos Tayron och dess långsträckta silhuett. Detta synsätt återspeglas även i interiören: Här domineras designen av behagliga ytor och beroende på utrustningsversion eleganta material som ArtVelours Eco (mikrofiber) och äkta trä med öppna porer samt belysta paneler.
Tayron Life – omfattande standardutrustning
Tayron erbjuds i utrustningsversionerna Life, Elegance (släpps preliminärt vecka 51) och R-Line. Som instegsversion erbjuder Life redan ett brett utbud av standardutrustning. Här ingår nio krockkuddar, en automatisk klimatanläggning med tre zoner, bakgrundsbelysning i 10 färger, en multifunktionell körprofilsväljare som styr körprofilerna (inklusive fyrhjulsdriftsprofiler för 4MOTION-versionerna), ljudvolym och aktivering av Atmospheres som förprogrammerade ljus- och ljudstämningar.
Annan standardutrustning är ett infotainmentsystem (skärmen är 32 cm/12,9 tum på diagonalen) med navigationsfunktion som kan aktiveras senare och App-Connect Wireless (för Apple CarPlay och Android Auto), digitala instrument, LED-strålkastare inklusive automatisk helljusreglering (Light Assist), belyst Volkswagen-logga fram och bak, 3D-baklyktor, solskydd i bakdörrarna samt 17-tums lättmetallfälgar.
Tayron Elegance och R-Line – två toppversioner
Ovanför Life finns två toppversioner, Elegance och R-Line, som är likvärdiga vad gäller utrustning men med ett individuellt fokus. Eleganta Tayron Elegance har utrustning som äkta trä med öppna porer i interiören, ljuddämpande laminerat säkerhetsglas i sidorutorna, en elektriskt manövrerad bagagelucka, Park Assist Pro med minnes- och fjärrfunktioner, säten i ArtVelours Eco (mikrofiber), nyckellöst lås- och startsystem och 18-tums lättmetallfälgar.
Tayron R-Line har en mer sportig inriktning och kännetecknas av detaljer som sportkomfortstolar i ArtVelours Eco med integrerade nackskydd, omfattande användning av ArtVelours Eco på instrumentpanelen och dörrarna, dekorlister i aluminiumoptik, individuella stötfångare i R-Line-design och 19-tums lättmetallfälgar.
Elegance och R-Line är dessutom utrustade med LED Plus-strålkastare (inklusive dynamiskt kurvljus), programmerbara 3D LED-bakljus och 30-färgad bakgrundsbelysning inklusive belysta interiörapplikationer i instrumentpanelen och dörrpanelerna.
Stort utbud av assistanssystem
Standardmonterade förarassistanssystem i Tayron omfattar adaptiv farthållare (ACC), bromsfunktion för mötande fordon vid svängning, filbytesassistent (Side Assist), filhållningsassistent (Lane Assist), automatiskt nödbromssystem inklusive fotgängar- och cyklistövervakning (Front Assist), Park Assist Plus, backkamerasystem, dynamisk vägmärkesvisning och det nya urstigningsvarningssystemet. Som en utökning av filbytesassistenten kan urstigningssystemet – inom systemets gränser – varna när en dörr öppnas om en annan trafikant närmar sig bakifrån.
Attraktiva utrustningsalternativ
Som tillval finns system som den adaptiva chassiregleringen DCC Pro, IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastare med interaktiva belysningsfunktioner och Travel Assist för assisterad längs- och sidostyrning.
Exempel på tillgängliga tillval: röstassistenten IDA med Chat GPT-integration (i kombination med tillvalet Discover infotainmentpaket), ett uppfällbart och skjutbart panoramasoltak, ett ljudsystem på 700 watt från Harman-Kardon, läderklädsel med elektriskt inställbara säten inklusive massage- och ventilationsfunktion samt en elektriskt aktiverad barnsäkring för baksätet. Andra tillval är parkeringsvärmare, head-up-display och dragpaket. Tillvalet med sju sittplatser (finns ej till eHybrid-versionerna) kostar 12 000 kronor.
Mildhybrid, laddhybrid, bensin eller diesel
Det svenska motorprogrammet innefattar en mildhybrid (eTSI), två laddhybrider (eHybrid), två turboladdade bensinmotorer (TSI) och en turboladdad dieselmotor (TDI). Alla drivlinor är kopplade till en automatisk dubbelkopplingsväxellåda (DSG).
Även instegsmotorn eTSI med en effekt på 150 hk (110 kW) är en högteknologisk drivlina (mildhybrid med 48 V-teknik). Fördelarna med el- och bensindrift kombineras dock i de båda innovativa laddhybriderna. De har en systemeffekt på 204 hk (150 kW) respektive 272 hk (200 kW).
Tack vare batteriet på 19,7 kWh (netto) kan eHybrid-versionerna nå en elektrisk räckvidd på upp till cirka 11-12 mil (WLTP) beroende på version och utrustning. Batterierna kan laddas med upp till 11 kW i en väggmonterad AC-laddbox eller AC-laddningsstation och med upp till 50 kW* på DC-snabbladdningsstationer.
TDI-motorn med 193 hk (142 kW) är också mycket effektiv och är som standard utrustad med fyrhjulsdriften 4MOTION. Alla 4MOTION-versioner med tillvalet sju sittplatser är konstruerade för en maximal släpvagnsvikt på 2 500 kg (bromsad, 12 procents lutning). Tack vare släpvagnsassistenten Trailer Assist, som ingår i grundutförandet i kombination med den fällbara dragkroken, är även stora hästsläp eller båttrailers lätta att manövrera.
Den näst största Volkswagen-SUV:en i Europa
Nya Tayron är 4 770 mm lång och har ett axelavstånd på 2 791 mm. Det gör Tayron till den näst största Volkswagen-SUV:en i Europa, mellan 4 539 mm långa Tiguan (axelavstånd 2 677 mm) och 4 902 mm långa Touareg (axelavstånd 2 904 mm). Tayron är 1 660 mm hög och, exklusive ytterbackspeglarna, 1 852 mm bred.
Andra och tredje sätesraden med mångsidiga tillval
Sätena i den andra sätesraden kan fällas i förhållandet 1/3 till 2/3 och är justerbara i ryggstödets lutning och längsriktning. Baksätespassagerarna njuter av generöst benutrymme.
Om mittsätet är ledigt kan ett mittarmstöd fällas ut där och två dryckeshållare kan dras ut ur armstödet. Denna hållare kan svängas åt vänster och höger och har även ett stöd framtill där en surfplatta eller smartphone kan ställas på plats.
Om Tayron har konfigurerats som sjusitsig version (erbjuds inte i kombination med eHybrid-versionerna) kan den andra sätesraden fällas framåt med bekväm instigningsfunktion för att ge åtkomst till den tredje sätesraden. Här finns två enkelsäten för mindre passagerare. När de två sätena i den tredje sätesraden inte används kan de fällas ned till ett lastgolv.
Ett bagageutrymme som förvandlas till ett lastutrymme
Nya Tayron utnyttjar utrymmet optimalt, vilket en titt in i bagageutrymmet visar. Bagageutrymmet i de femsitsiga versionerna av Tayron eTSI, TSI och TDI erbjuder en volym på upp till 885 liter (lastat upp till ryggstödshöjden i den andra sätesraden). Om Tayron lastas bakom ryggstöden på den första sätesraden ökar lastvolymen till upp till 2 090 liter. I själva bagageutrymmet finns väskkrokar och ett 12 V-uttag som standard. Som tillval kan utrustningen utökas med ett 230 V-uttag och ett praktiskt bagagenät.
En översikt över den maximala bagageutrymmesvolymen i nya Tayron:
Tayron 5-sits
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den första sätesraden: 2 090 liter
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den andra sätesraden: 885 liter
Tayron eHybrid, endast 5-sits
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den första sätesraden: 1 915 liter
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den andra sätesraden: 705 liter
Tayron 7-sits
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den första sätesraden: 1 905 liter
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den andra sätesraden: 850 liter
Volym upp till ryggstödshöjden bakom den tredje sätesraden: 345 liter
Mer information
Mer detaljerad information om nya Tayron finns i bifogat PDF-dokument. För tekniska data och mer information om de olika motoralternativen, utrustningsversionerna, standardutrustning och tillval, se konfiguratorn "Bygg din bil" på volkswagen.se:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html/__app/31150.app
*Värdet för den kundrelevanta laddningsprocessen är 40 kW, bestämt i enlighet med DIN 70080. Laddningskapaciteter på upp till 50 kW kan dock uppnås under idealiska förhållanden (t. ex. mycket låg laddningsnivå eller höga batteritemperaturer)