SEAT S.A. redovisar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro under de första nio månaderna av 2024
SEAT S.A. rapporterar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro för januari-september 2024, trots utmaningar för den globala fordonsindustrin, vilket visar företagets motståndskraft. Leveranserna ökade med 7,7 procent till totalt 422 100 fordon, drivet av den starka prestationen hos företagets varumärken CUPRA och SEAT.
- Företagets rörelseresultat minskade med 17,2 procent jämfört med de första nio månaderna 2023 på grund av utmaningar för den globala fordonsindustrin
- Försäljningsintäkterna uppgår till 10,5 miljarder euro, en minskning med 3,0 procent jämfört med samma period 2023, delvis på grund av en betydande investering i lanseringen av CUPRAs nya modeller
- Rörelsemarginalen når 3,9 procent (-0,7 p.p.)
- CUPRA summerar de bästa nio månaderna i sin historia med 179 100 levererade bilar, en ökning med +5,3 procent jämfört med perioden januari till september 2023
- SEAT fortsätter att växa med 242 900 leveranser, en ökning med 9,6 procent
- Totala leveranser från SEAT S.A. ökade med 7,7 procent till 422 100 enheter
- Efter ett år av nylanseringar kan SEAT S.A. nyttja den kompletta CUPRA-produktportföljen fullt ut
SEAT S.A. uppnådde ett rörelseresultat på 415 miljoner euro mellan januari och september 2024. Detta är 17,2 procent lägre än för samma period föregående år (501 miljoner euro), i en utmanande ekonomisk miljö som påverkar den globala fordonsindustrin. Dessutom har 2024 varit ett avgörande år för företaget, som har präglats av betydande investeringar för att stödja flera stora lanseringar av CUPRAs BEV- och PHEV-modeller i takt med att företaget driver sin omställning mot elektrifiering.
På grund av en komplex global miljö som präglas av ökad konkurrens nådde SEAT S.A.s försäljningsintäkter 10,5 miljarder euro, vilket motsvarar en minskning med 3 procent jämfört med de första nio månaderna föregående år (10,8 miljarder euro), medan rörelseresultatet minskade med 0,7 procentenheter till 3,9 procent.
Samtidigt ökade leveranserna till SEAT S.A. tack vare styrkan hos företagets varumärken CUPRA och SEAT. Under årets första nio månader nådde SEAT S.A. totalt 422 100 fordonsleveranser, en ökning med 7,7 procent jämfört med samma period 2023 (jan-sep: 391 800).
”2024 har varit ett utmanande år, då vi har gjort en betydande investering i märket CUPRA”, säger Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA. "Med nya CUPRA Born VZ, CUPRA Leon, CUPRA Formentor och våra nya hjältar – CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar – har vi nu ett komplett bilmärke som visar vårt engagemang för att erbjuda kunderna ett brett utbud av högkvalitativa BEV- och PHEV-modeller. Vi har gjort det nödvändiga arbetet och har vad som krävs för att visa vägen inom elektrifierad mobilitet", fortsätter Griffiths.
Griffiths påpekade att "vårt företag är fullständigt dedikerat till elektrifiering – det finns ingen plan B. Vi genomgår den största omställningen i vår historia, men vi kan inte göra det ensamma. Branschens framtid står på spel och det krävs brådskande åtgärder för att påskynda införandet av elbilar och säkra vår konkurrenskraft. Starkt stöd från regeringar och branschorganisationer är viktigt, eftersom investeringar, arbetstillfällen och framtiden för vår sektor är beroende av det."
Enligt Patrik Mayer, Finans- och IT-Direktör på SEAT S.A., "kommer omvärlden, i kombination med olika påverkande faktorer och den konkurrensutsatta marknaden 2024, att utgöra utmaningar. Men med ett tydligt fokus på våra strategiska prioriteringar och två starka, motståndskraftiga varumärken har vi åtagit oss att upprätthålla robusta rörelseresultat och avkastning på försäljning, vilket för oss mot en mer hållbar och lönsam framtid."
Fortsatt ökade leveranser
Under 2024 fortsätter CUPRA att slå rekord och redovisade sina bästa nio månader i historien med 179 100 levererade bilar. Detta är 5,3 procent mer än samma period 2023 (170 100 bilar) och leder till att det okonventionella utmanarmärket överträffar en milstolpe på 750 000 sålda bilar sedan starten 2018.
CUPRA Formentor är fortfarande SEAT S.A.s bästsäljare med 85 800 levererade enheter hittills 2024, följt av CUPRA Born, som redovisade 29 600 levererade enheter mellan januari och september och befäster märkets engagemang för elektrifieringen. CUPRA fortsätter att växa i Europa med Tyskland som sin största marknad med 59 200 levererade bilar (+11,1 procent), följt av Storbritannien med 22 900 (+22,5 procent) och Spanien med 16 400 leveranser (+3,1 procent).
Den stadiga tillväxten av bilmärket SEAT har varit en viktig drivkraft för företaget. Med 242 900 levererade bilar under de första nio månaderna är märket på väg mot en tvåsiffrig tillväxt med 9,6 procent (jan-sep 2023: 221 700).
SEAT Ibiza firar sitt 40-årsjubileum som märkets bästsäljande modell med 82 300 levererade bilar, följt av SEAT Arona med 72 600 leveranser.
Sverige
Under de första nio månaderna ökade volymerna för SEAT och CUPRA på den svenska marknaden med 30 procent, vilket motsvarar 5 716 nyregistrerade bilar. Marknadsandelen låg på 2,95 procent under perioden.
CUPRAs leveranser ökade med +43 procent under januari till september 2024 jämfört med samma period 2023. Våra storsäljare, CUPRA Ateca (+861 procent), CUPRA Born (+42 procent) och CUPRA Formentor (+9 procent), stod för majoriteten av ökningen och befäster ytterligare modellernas stabila position på den svenska marknaden.
Bästsäljaren SEAT Arona ökade med 37 procent under perioden januari till september 2023, medan SEAT Leon Sportstourer visade en imponerande ökning på hela 205 procent, då den populära modellen kombinerar ett attraktivt pris med körglädje och stora utrymmen.
I våras lanserades den eldrivna CUPRA Tavascan, följd av nästa generations laddhybrid, CUPRA Terramar, som introducerades under sensommaren. Båda modellerna förväntas bli starka spelare på tjänstebilsmarknaden. Under 2025 kommer CUPRA Raval, den mindre elbilen för staden.
Framtiden för SEAT S.A.
Utsikterna för nästa år förväntas innebära betydande utmaningar, med importtullar på CUPRA Tavascan som sannolikt kommer att påverka resultatet negativt. Trots den utmanande miljön förväntar sig SEAT S.A. fortsatt tillväxt för båda varumärkena under slutet av 2024 och in i 2025. Företaget kan nu fullt ut utnyttja sin kompletta CUPRA-produktportfölj för att öka leveranserna, samtidigt som SEAT kommer att behålla ett positivt momentum när märket närmar sig sitt 75-årsjubileum 2025