Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
Utbudet av Taycan-modeller har aldrig varit större. Med tre karossvarianter, fyrhjuls- och bakhjulsdrift och olika effektnivåer för Porsche E-Performance-motorerna från 408 hk till 1 034 hk (300 kW till 760 kW) finns det nu totalt 16 versioner att välja mellan, varav toppmodellen Taycan Turbo GT dessutom finns i två olika utföranden.
Helt nya i produktportföljen är sportsedanen Taycan 4, som finns tillgänglig från 1 280 000 kr, och två nya GTS-versioner, där sportsedanen Taycan GTS erbjuds från 1 730 000 kr och Taycan GTS Sport Turismo från 1 740 000 kr. De tre nya versionerna kan beställas redan nu och beräknas finnas tillgängliga hos återförsäljarna i början av nästa år. Samtidigt med säljstarten av de nya modellerna lanseras nya exteriörfärger för samtliga Taycan-modeller. I kategorin Legends kompletteras sortimentet av Slate Grey Neo och Pale Blue Metallic, medan Purple Sky Metallic har lagts till i kategorin Dreams.
"Med det extremt breda utbudet av Taycan tillgodoser vi många olika kundönskemål och mobilitetsbehov. Våra tre senaste innovationer är ett exempel på denna exceptionella bredd", säger Kevin Giek, Vice President Model Line. "Redan den första generationen av Taycan GTS var den sportiga karaktären i modellserien, positionerad mellan Taycan 4S och Taycan Turbo. Och den nya versionen är inget undantag. I andra änden av modellutbudet kombinerar Taycan 4 den höga effektiviteten hos den bakhjulsdrivna syskonmodellen med de suveräna köregenskaper som fyrhjulsdrift erbjuder."
De tre nya modellerna har naturligtvis alla de många förbättringar när det gäller design, teknik och utrustning som Porsche uppdaterade Taycan med i början av året. Den elektriska sportbilen överträffar sin föregångare i nästan alla discipliner. De nya modellerna har mer kraft, längre räckvidd, snabbare acceleration och laddning på kortare tid med större stabilitet. Alla Taycan-versioner har en ännu mer omfattande standardutrustning och den senaste generationen av Porsche Driver Experience.
Den samtidiga förbättringen av prestanda och effektivitet beror på ett antal faktorer: en vidareutvecklad drivlina med en ny bakaxelmotor med upp till 80 kW mer effekt än föregångaren i alla modeller, en modifierad pulsomvandlare med optimerad programvara, kraftfullare batterier, omarbetad värmestyrning, en värmepump av nästa generation samt en modifierad regenererings- och fyrhjulsdriftsstrategi. Samtliga Taycan-modeller med Performance Battery Plus kan till exempel laddas med upp till 320 kW vid 800 volts DC-laddstationer. Den maximala regenereringseffekten vid inbromsning från höga hastigheter har ökats till upp till 400 kW.
Nya Taycan GTS: sportig allrounder
GTS står för Gran Turismo Sport. Alltsedan introduktionen av Porsche 904 Carrera GTS 1963 har dessa tre bokstäver haft ett nästan mytomspunnet rykte bland Porsche-fans. Nu finns även en variant med denna legendariska bokstavskombination i Taycan-serien. Eller med andra ord: Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo.
Som sportig allroundbil imponerar Taycan GTS med upp till 515 kW (700 hk) overboost-effekt med Launch Control – 75 kW mer än föregångaren. Med den nya push-to-pass-funktionen i Sport Chrono-paketet (standardutrustning) kan du med en knapptryckning få en boost på upp till 70 kW i 10 sekunder. I Taycan GTS har push-to-pass också en särskilt sportig karaktär, eftersom vridmomentet höjs till Launch Control-nivåer redan vid låga hastigheter. Precis som i Taycan Turbo GT visas boosten med en nedräkningstimer på kombiinstrumentet och dynamiskt med animerade ringar på hastighetsmätaren.
Taycan GTS och Taycan GTS Sport Turismo når 100 km/h från stillastående på bara 3,3 sekunder – 0,4 sekunder snabbare än sina föregångare. Sportsedanen klarar accelerationen från 0 till 200 km/h på bara 10,4 sekunder – 1,6 sekunder mindre än tidigare. Även räckvidden har förbättrats med över 120 kilometer och är för närvarande upp till 628 kilometer enligt WLTP-körcykeln.
För att göra den spännande karaktären hos GTS rättvisa har modellen också fått en mer distinkt ljudprofil, analogt med Taycan Turbo S. Denna ljudegenskap särskiljer den från andra Taycan-modeller.
Exteriören och interiören är lika distinkta. De många exteriördetaljerna i färgerna Black eller Anthracite Grey är typiska för GTS. Nytt för Taycan GTS jämfört med föregångaren är frontspoilern och bakkjolen i sportdesign med inlägg lackerade i högglanssvart. Samma högglanssvarta nyans används även på infästningen till ytterbackspegeln. Såväl standardfälgarna Taycan Turbo S Aero Design i 20”-storlek som tillvalsfälgarna RS Spyder Design i 21”-storlek är exklusivt lackerade i Anthracite Grey på GTS.
Många av materialen i interiören har hämtats från Taycan Turbo GT-modellerna. Till exempel har Taycan GTS-modellerna som standard utökad omfattning av sportigt Race-Tex i kombination med detaljer i svart läder. Dessutom ingår Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk 18-vägsinställning, GT-multifunktionssportratt med Mode Switch och rattvärme samt Sport Chrono-paket inklusive push-to-pass-funktion och Track Mode. GT-multifunktionssportratt i svart Race-Tex och med samma utformning/funktioner som i Taycan Turbo GT-modellerna finns som tillval, vilket innebär att den levereras med två Mode Switch-omkopplare och paddlar för push-to-pass respektive rekuperation. Nytt är att GTS interiörpaketet även finns i kontrastfärgen Slate Grey Neo, utöver den klassiska GTS-färgen Carmine Red. En Taycan GTS-logotyp pryder kombiinstrumentet, effektmätaren och startgrafiken. BOSE® Surround Sound System är standard.
Det GTS-specifika chassit och bakaxelstyrningen (tillval) ger modellen en extra sportig framtoning. Den adaptiva luftfjädringen inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM) kombineras som standard med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Som tillval finns chassiregleringen Porsche Active Ride med GTS-specifik avstämning. I dynamiska körsituationer ger det en nästan perfekt kontakt med vägbanan tack vare optimal, individuell hjullastfördelning. Dessutom erbjuder Porsche Active Ride ökad åkkomfort i vardagliga körsituationer.
Nya Taycan 4: effektiv fyrhjulsdriven räckviddsmästare
Kunder som vill kombinera den höga effektiviteten hos den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan med fyrhjulsdrift har tidigare hittat det de letar efter i Taycan Cross Turismo. Nu erbjuder Porsche även en sådan variant som sportsedan. När det gäller prestanda motsvarar den nya Taycan 4 den bakhjulsdrivna versionen av Taycan: Beroende på om bilen är utrustad med det standardmonterade batteriet Performance Battery eller tillvalet Performance Battery Plus levererar modellen en boosteffekt på upp till 300 kW eller 320 kW vid användning av Launch Control.
Räckvidden beror också på batteritypen. Med ett Performance Battery är räckvidden upp till 559 kilometer. Med Performance Battery Plus kan Taycan 4 köra upp till 643 km enligt WLTP-körcykeln. Detta gör att de båda versionerna ligger endast cirka 35 kilometer under räckviddsvärdena för motsvarande bakhjulsdrivna Taycan-modeller.
Med en elmotor vardera på fram- och bakaxeln erbjuder Taycan 4 högre körstabilitet och bättre traktion än den bakhjulsdrivna Taycan. Detta återspeglas i accelerationsvärdena: från 0 till 100 km/h tar det exakt 4,6 sekunder för Taycan 4. Trots drivlinans extra 80 kilogram är modellen därmed två tiondelar snabbare än sin bakhjulsdrivna motsvarighet.
Under modellen livscykel har Porsche redan förbättrat fyrhjulsdriftsstrategin. Självklart drar även nya Taycan 4 nytta av dessa optimeringar till förmån för högre effektivitet. Det innebär att den främre elmotorn kopplas bort elektriskt när traktion, kördynamik och körstabilitet tillåter det. Den slås sedan på igen inom millisekunder vid behov, till exempel vid acceleration eller regenerering.
Till den omfattande standardutrustningen hör 19”-fälgar i Taycan Aero-design och svarta bromsok samt matrix-LED-strålkastare. Dessutom är Porsche Traction Management (PTM) och adaptiv luftfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM) standard.
Komfortstolar fram med elektrisk 8-vägsinställning, svart delläderklädsel, accentpaket i Dark Silver, multifunktionssportratt i läder, instegslister i borstad silverfärgad aluminium och Sound Package Plus ingår som standard i interiören. Delläderklädseln finns även i Slate Grey samt i tvåfärgat Black/Chalk Beige.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.se
Taycan 4 (WLTP)
Strömförbrukning blandad körning: 20,6 – 17,6 kWh/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km
Taycan 4 med Performance Battery Plus (WLTP)
Strömförbrukning blandad körning: 20,7 – 17,7 kWh/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km
Taycan GTS (WLTP)
Strömförbrukning blandad körning: 20,7 – 18,1 kWh/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km
Taycan GTS Sport Turismo (WLTP)
Strömförbrukning blandad körning: 21,6 – 19,0 kWh/100 km; CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km
Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Tillvalsutrustning och tillbehör kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.