Snabbare, smidigare, effektivare: Rivian och Volkswagen Group tillkännager lanseringen av sitt joint venture
Nytt joint venture (JV) med en total transaktionsstorlek på upp till 5,8 miljarder dollar kombinerar styrkan hos båda partnerna för att skapa banbrytande mjukvaru- och elektronikarkitekturer och skala upp elfordonsplattformar och arkitekturer.
- Ingenjörer ansluter sig till samriskföretaget för att skapa elektronikarkitektur och programvara för nästa generations Software Defined Vehicles (SDV).
- Samriskföretaget kommer att ledas av Wassym Bensaid (Rivian) och Carsten Helbing (Volkswagen Group).
- Oliver Blume, Koncernchef för Volkswagen Group: "Partnerskapet med Rivian är nästa logiska steg för att stärka vår globala konkurrenskraftiga och tekniska position."
- Rivians VD RJ Scaringe: "Vi är glada över att se vår teknik integreras i fordon utanför Rivian – detta är en viktig möjliggörare för att påskynda användningen av elbilar."
Irvine, Kalifornien och Wolfsburg, Tyskland, 12 november 2024: Rivian Automotive (NASDAQ: RIVN) och Volkswagen Group (XETRA: VOW / VOW3) har ingått ett transaktionsavtal för att skapa sitt nya joint venture (JV) – "Rivian and VW Group Technology, LLC", känt som Rivian and Volkswagen Group Technologies – med en total transaktionsstorlek på upp till 5,8 miljarder dollar, som förväntas starta den 13 november. Genom detta joint venture planerar företagen att ta fram nästa generations elektronikarkitektur och förstklassig mjukvaruteknik för båda företagens framtida elbilar, som täcker alla relevanta fordonssegment, inklusive bilar i de mindre segmenten. Det är ett starkt komplement som återspeglar Rivians branschledande mjukvaru- och elektriska hårdvaruteknik samt Volkswagen-koncernens betydande globala omfattning och branschledande kompetens inom fordonsplattformar.
Samriskföretaget kommer att ledas av Wassym Bensaid (Rivian) och Carsten Helbing (Volkswagen Group). Utvecklare och mjukvaruingenjörer från båda företagen kommer att ansluta sig till joint venture-företaget. Teamen kommer initialt att vara baserade i Palo Alto, Kalifornien, och tre andra anläggningar är under utveckling i Nordamerika och Europa. Genom att kombinera sin kompletterande expertis planerar de två företagen att minska utvecklingskostnaderna och skala upp ny teknik snabbare. Målet är att så tidigt som möjligt kunna erbjuda kunderna den bästa tekniska lösningen.
Oliver Blume, VD för Volkswagen Group, säger: "Partnerskapet med Rivian är nästa logiska steg i vår mjukvarustrategi. Genom att genomföra den kommer vi att stärka vår globala konkurrenskraft och tekniska position. Lanseringen av samriskföretaget visar den potential vi vill utnyttja tillsammans under de kommande åren. Vi har en tydlig plan för att erbjuda våra kunder de bästa produkterna och digitala upplevelserna till attraktiva priser genom toppmoderna utvecklingsprocesser, innovativa tekniska tillvägagångssätt och en konkurrenskraftig kostnadsbas som drivs av synergier."
RJ Scaringe, grundare och VD för Rivian, säger: "Dagens slutförande av vårt samriskföretag med Volkswagen Group markerar ett viktigt steg framåt för att hjälpa till att ställa om världen till ebilar. Vi är glada över att se vår teknik integreras i bilar utanför Rivian, och vi är förväntansfulla inför framtiden. Rivian kommer att fortsätta att fokusera på att skapa förstklassiga produkter och tjänster som gynnar våra kunder och hjälper till att driva på elbilsanvändningen."
Samriskföretaget kommer att sträva efter att använda Rivians befintliga elektronikarkitektur och mjukvaruteknikstack, vilket möjliggör lanseringen av Rivians R2 under första halvåret 2026 och stödjer den förväntade lanseringen av de första modellerna från Volkswagen-koncernen redan 2027.
Samriskföretaget kommer att utveckla denna modulära och flexibla, toppmoderna elektronikarkitektur. Det kommer att skala upp tekniken över ett brett spektrum av prisklasser och internationella marknader, vilket banar väg för nya generationer av bilar i volymsegmentet som är fullt kapabla till avancerade automatiserade körfunktioner och kan integrera trådlösa uppdateringar (OTA) och uppgraderingar. Kunderna kommer regelbundet att få nya mjukvaruuppdateringar, vilket ökar mervärdet under fordonets hela livscykel.
Team från Rivian och Volkswagen Group har redan framgångsrikt visat potentialen i sitt samarbete. På bara tolv veckor utvecklade teamet en första körbar demonstratorbil. En bil från Volkswagen-koncernen har eftermonterats för att köras på Rivians på marknaden beprövade zonindelade hårdvarudesign och integrerade teknikplattform. Den körbara demonstratorbilen framhäver inte bara skalbarheten och integrationsmöjligheterna hos båda företagen, utan bevisar också ytterligare konceptet för det gemensamma företaget.
Carsten Helbing, utsedd till framtida co-CEO för samriskföretaget, säger: "Vi har fått en framgångsrik start. Under de senaste månaderna har vi skapat ett ramverk för att sammanföra JV-teamen och slå samman våra resurser. Vi är mycket glada över de snabba framsteg vi har gjort i den förberedande fasen. Detta har lagt grunden för våra framtida framgångar."
Wassym Bensaid, co-CEO för joint venture-bolaget, säger: "Vi är glada över att ha gått in i detta samriskföretag och välkomnar kollegor från både Rivian och Volkswagen Group till vårt nya företag. Syftet med samriskföretaget är att påskynda innovationen, öka skalan och sänka kostnaderna för att äga en elbil för miljontals människor runt om i världen. Jag är enormt imponerad av det arbete som redan gjorts. Även om demonstratorfordonet bara skrapar på ytan av vad som är möjligt, är det otroligt spännande att se vad som är möjligt när en ny OEM och en äldre biltillverkare arbetar nära varandra."
Volkswagen-koncernen planerar att investera upp till 5,8 miljarder dollar i Rivian och samriskföretaget fram till 2027. En initial investering på 1 miljard dollar i form av en konvertibel har redan gjorts. Vid slutförandet av samriskföretaget kommer Volkswagen-koncernen att investera cirka 1,3 miljarder dollar som vederlag för bakomliggande immateriella rättigheter och en 50-procentig ägarandel i samriskföretaget. Dessa investeringar balanserar också en del av de lägre framtida kostnader som identifierats under de tekniska genomförbarhetstesterna och kostnadsdelningen för inkluderingen av utvalda Volkswagen MEB-modeller. Den återstående investeringen på upp till 3,5 miljarder dollar förväntas komma i form av eget kapital, en konvertibel och skuld vid framtida datum och på grundval av tydligt definierade milstolpar. Ytterligare investeringar är knutna till tydliga operativa, tekniska och finansiella milstolpar. Det gemensamma företaget kommer att fungera som ett självständigt företag.
Genom partnerskapet strävar Volkswagen-koncernen efter att stärka konsumentfördelarna kring innovation, skalbar plattform och kostnadsbesparingspotential för båda sidor, samt att förbättra sin FoU-kostnadseffektivitet och därmed minska de totala utgifterna inom detta område på ett hållbart sätt.