75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon
Volkswagen Transportbilar firar 75 år med Folkabussen, den transportbil (och minibuss och campervan) som har producerats längst i Europa. Den 8 mars 1950 lämnade den allra första transportbilen av generation T1 produktionsbandet i Wolfsburg. Sedan dess har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats. Det gör den till Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna och som utvecklats till en kultbil för flera generationer. Upptäck folkabussens första sex generationer, fram till dagens tre produktlinjer med Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
T1 - 1950-1967 Europa var tvunget att uppfinna sig själv på nytt 1950 och kanske framför allt Tysklands förbundsrepublik, som grundats ett år tidigare. Amerikanen Bing Crosby var då musikalisk superstjärna, Elvis Presley var fortfarande tonåring och Paul McCartney en skolpojke. Medan rockmusiken höll på att utvecklas hade Volkswagen redan under fem år tillverkat en småbil som snabbt blivit framgångsrik över hela världen - bubblan! Även känd som typ 1.
Den 8 mars 1950 startade Volkswagen serieproduktionen av sin andra produktlinje - folkabussen. Internt kallade den helt enkelt typ 2, eftersom det var den andra produkten efter bubblan. I Europa och i Tyskland - det växande ekonomiska miraklet - behövde företagen snabbt en prisvärd transportbil. Dessutom behövdes ett namn på Typ 2 och redan 1949 hade Volkswagen försökt att registrera namnet ”Bulli” för sin nya transportbil. Men det visade sig att ett annat företag tidigare hade säkrat rättigheterna till detta namn. Vi säger folkabuss i Sverige, men namnet Bulli har etsat sig fast hos fans i många delar av Europa.
Den första versionen av den 4,10 meter långa Transporter (T1) var en skåpbil utan fönster i lastutrymmet. Lastutrymmet hade en rejäl volym på 4,5 kubikmeter. Den tvådelade vindrutan fick smeknamnet "Splittie" i Storbritannien. Med den 18 kW (25 hk) starka fyrcylindriga luftkylda motorn från bubblan nådde T1 en topphastighet på 80 km/h. Senare ökades effekten till 32 kW (44 hk), med en maxhastighet på 105 km/h. Fler karossvarianter följde snabbt efter: Redan i april 1950 fanns det en kombiversion (med fönster bak), följt av en minibuss och en flakbil. Specialmodellen, som idag anses vara den mest legendariska av alla klassiska VW-bussar, debuterade i juni 1951: "Small Bus Special Version" - döpt till "Samba-buss" av fansen. Den hade plats för nio personer och levererades med upp till 23 rutor, tvåfärgslackering och en för tiden lyxig utrustning inklusive ett panoramasoltak. 1956 flyttade Volkswagen produktionen till den nya fabriken i Hannover. Redan den 2 oktober 1962 lämnade den miljonte T1:an monteringshallarna. I juli 1967 ersattes T1 av T2, efter mer än 1,8 miljoner byggda enheter. Det byggdes dock fortsatt T1 i Brasilien fram till 1975. Särskilt den första generationen är mycket populär bland samlare. Beroende på version och skick betalas idag upp till sexsiffriga eurobelopp.
T2 - 1967-1979 Tiotusentals unga flockades till Monterey Pop Festival i Kalifornien 1967. Beatles släppte Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, ett av de viktigaste albumen genom tiderna. Mitt i detta soundtrack från den tiden gjorde den andra generationen av folkabussen sin debut 1967, generation T2. Det är den generationen folkabuss som dagens babyboomers är uppvuxna i och i vilken de som barn upptäckte världen från baksätet. Det var också bilen med vilken Europas hantverkare, poliser och ambulanspersonal dagligen förflyttade sig i under sina arbetsdagar. Som campingbil skrev T2:an in sig i historieböckerna för alla globetrotters, precis på samma sätt som musiker som Jimi Hendrix och Joan Baez skrev historia i Woodstock. Och mitt i Woodstock-festivalen fanns VW-bussen. Tre dagar av fred och musik i Woodstock där den mest kända av alla Folkabuss-bilder togs: en bild av "flower power T1" - light bus - med ett par på taket. Den brände in sig i mänsklighetens kollektiva minne och gjorde VW-bussen till en ikon för fordonsfrihet. Denna T1 skapades och målades av konstnären Dr. Bob Hieronimus, som än idag är kopplad till VW-bussen med skapandet av en modern tolkning genom "Earth Buzz" 2023.
Den nya fronten var det mest distinkta kännetecknet för T2. Istället för den V-formade vertikala moduleringen mellan de runda strålkastarna framhävs nu Volkswagens bredd av en design med horisontella linjer. Det var just dessa detaljer som gjorde att T2 såg mer modern ut: De större sidorutorna och den kraftigt välvda vindrutan i ett stycke sticker ut mest. Dessutom hade T2 nu en skjutdörr som standard. Utvecklingsingenjörerna moderniserade tekniken märkbart. De mest uppenbara framstegen gjordes inom chassi och bromsar. Med oförändrat axelavstånd på 2,40 m och något större bredd och en 20 centimeter längre kaross, blev resultatet att T2 fick ännu mer utrymme. 1972 följde en stor ansiktslyftning som stärkte succén för världsbästsäljaren. 1978 lämnade den 4,5 miljonte folkabussen produktionshallarna. Ett år senare upphörde den tyska T2-produktionen. Vid den tidpunkten hade 2,2 miljoner exemplar av denna andra generation av VW-bussen tillverkats. Ett fullständigt produktionsstopp handlade det dock inte om, den fortsatte byggas ända fram till 1987 i mexikanska Puebla med den luftkylda motorn och sedan vidare fram till 1996 med en vattenkyld fyrcylindrig motor. Dessutom skulle ytterligare 355 000 T2(c) byggas på Volkswagen do Brasil fram till 2013, då strängare säkerhets- och utsläppsbestämmelser ledde till det slutgiltiga avskedet av denna evergreen. De sista 1 200 exemplaren av T2 lämnade fabriken som "56 Anos Kombi - Last Edition".
T3 - 1979-1992 I slutet av 70-talet formade nya band som Dire Straits och The Alan Parsons Project och gamla kultrockband i stil med Pink Floyd och Yes tidens unika sound. Särskilt Dire Straits med låtar som "Sultans of Swing" visade en oöverträffad klarhet och precision. T3 från Volkswagen, som presenterades 1979, hade lika tydliga konturer. Folkabussen i generation T3 är den kantigaste VW-bussen någonsin. Men T3 var förstås också den tekniskt mest avancerade bussen när den presenterades och på T3-plattformen skapades nya ikoner - som den första California och den första Multivan. Konceptuellt följde T3 de tidigare modellerna, men den överförde det tekniska DNA:t till nutiden tack vare ny och modern teknik. Volkswagen hade gjort stora framsteg inom området passiv säkerhet. Den bredare karossen gav också betydligt mer passagerar- och lastutrymme med måttligt ökad längd och höjd.
Vid lanseringen producerade de luftkylda T3-motorerna mellan 37 kW (50 hk) och 51 kW (70 hk) och fortsatt var de monterade bak i bilen. Från 1981 installerades för första gången en vattenkyld dieselmotor på 37 kW (50 hk). Ett år senare följde nya vattenkylda motorer, utvecklats speciellt för folkabussen, med effekterna 44 kW (60 hk) och 57 kW (78 hk). Med tiden skruvades effekten upp till maximalt 82 kW (112 hk). 1985 lanserade Volkswagen många andra innovationer när bensinmotorerna kunde utrustas med katalysator och den första turboladdade dieselmotorn introducerades. I och med introduktionen av den fyrhjulsdrivna modellen med viskokoppling 1985, som fick tilläggsnamnet "Syncro", firar Volkswagen Transportbilar också 40-årsjubileum för fyrhjulsdrift i år. Från och med 1988 byggdes också den första husbilen i egen regi. Den då nya T3 California blev genast en bästsäljare med 5 000 sålda enheter under de första tolv månaderna. När den sista T3 rullade ut från fabriken i Hannover hade ytterligare nya versioner som Caravelle och Multivan sedan länge etablerat sig som populära nya versioner av folkabussen. Specialutgåvor som Multivan White Star och Blue Start blev samtida ikoner. Syncroversionerna av T3 och 2 500 stycken av Multivan Limited Last Edition, är idag eftertraktade klassiker. Dom tillverkades exklusivt på Steyr-Daimler-Puch-fabriken i Graz under modellens sista levnadsår fram till 1992. T3 levde dock vidare i Sydafrika ända fram till 2002.
T4 - 1990-2003 Att sätta på bilradion 1990 utan att höra en låt av Phil Collins eller Madonna var praktiskt taget omöjligt i början av 90-talet. Detta var samtidigt som Volkswagen presenterade sin nya T4 i augusti 1990. Den fjärde generationen var en teknisk revolution. Efter 40 år med bakhjulsdrift och en bakmonterad motor förändrade Volkswagen sitt konceptet från grunden. Från och med nu var motorerna placerade framtill med drivning på framhjulen (undantaget förstås Syncro-modellen med fyrhjulsdrift). Denna övergång till framhjulsdrift förändrade allt: design, chassi, motorer och utrymme. Framför allt i bakpartiet fanns det nu mycket mer utrymme när motorn flyttat fram. Den nya snedlänkade bakaxeln och synkro-fyrhjulsdriften (tillval) tog lite plats, men därutöver skapades extra lastutrymme. Tack vare den nya drivlinan blir köregenskaperna ännu mer personbilsliknande.
Framtill har T4 blivit längre för att ge tillräckligt med utrymme för de tvärmonterade 4- och 5-cylindriga radmotorerna och för att skapa bättre kollisionsegenskaper. Vid lanseringen av T4 kunde köpare välja mellan tre vattenkylda bensinmotorer och två dieselmotorer (49 kW/61 hk till 81 kW/110 hk). Fans av fyrhjulsdrift kunde köpa en T4 syncro från 1993. Från 1995 blev och Volkswagen Transportbilar ett självständigt varumärke inom koncernen. Detta firades i januari 1996 med en omfattande uppdatering av T4. Under motorhuven gjordes särskilt många förändringar. En 2,5-liters femcylindrig motor introducerades i T4 som den första turbodieselmotorn med direktinsprutning (TDI) i en VW Transporter. Den längre fronten på personbilsversionerna gjorde det nu också möjligt att integrera VR6-bensinmotorn med en cylindervolym på 2,8 liter. Från 1998 utvecklade toppmodellen av TDI en imponerande effekt på 111 kW (151 hk), medan den sexcylindriga bensinmotorn utvecklade så mycket som 150 kW (204 hk). Volkswagen Transportbilar invigde slutet på T4-produktionen med en exklusiv specialmodell: Multivan Last Edition med extra generös grundutrustning. Efter 14 års produktion och cirka två miljoner byggda enheter ersattes den revolutionerande T4:an av T5 år 2003.
T5 - 2003-2015 Christina Aguilera, Dido och Nora Jones, Robbie Williams och Justin Timberlake formgav soundtracket för 2003. I den tysktalande världen kände alla snabbt till Grönemeyers låt ”Mensch”. Året då Volkswagen Transportbilar lanserade den femte generationen av folkabussen - T5. Den nya designen var rymligare och mer variabel än någon annan VW-buss tidigare. Transportbilen debuterade som kombi, skåpbil, flak, dubbelhytt och chassivariant för externa påbyggnationer. Dessutom omdefinierade Volkswagen Transportbilar folkabussen med de toppmoderna nya upplagorna av Caravelle, Multivan och California.
Designen på T5 baserades konsekvent på föregångarens DNA och stil, men såg ännu tydligare, kraftfullare och mer tidlös ut. Interiören har genomgående utformats enligt ergonomiska principer. Det märks särskilt tydligt på förarplatsen, som imponerar med egenskaper som en lättåtkomlig växelspak på mittkonsolen och en tydlig visuell axel där alla instrument, indikeringar och reglage är placerade. När T5 lanserades sköttes drivningen av turbodieselmotorer (TDI) som utvecklade mellan 63 kW (86 hk) och 128 kW (174 hk). Bensinmotorerna sträckte sig från 85 kW (115 hk) till en V6:a på 173 kW (235 hk). På grund av en nyutvecklad lamellkopplingsteknik ändrades namnet på de fyrhjulsdrivna versioner från Syncro till 4MOTION. I och med lanseringen av nya T5 California flyttade Volkswagen Transportbilar hem produktionen av den ikoniska campingbilen till Hannover. Bland höjdpunkterna i T5-modellutbudet fanns då California NoLimit, begränsad till 222 exemplar, den extremt lyxiga Multivan Business med individuella säten i Phaeton-stil och fyrhjulsdrivna Multivan PanAmericana. År 2007 fanns det anledning att fira: Volkswagen Transportbilar fick då äntligen en officiell namnrättighet till ”Bulli”. Två år senare ersattes TDI-motorerna av nya och tystare 4-cylindriga common rail-motorer med en effekt på upp till 132 kW (180 hk). Även bensinmotorerna ersattes av nya turbomotorer: De fyrcylindriga TSI-motorerna med direktinsprutning utvecklade 110 kW (150 hk) respektive 150 kW (204 hk). Produktionen av T5 fortsatte fram till 2015. Efter 13 år och cirka två miljoner enheter ersattes den sedan av den omfattande moderniserade T6:an.
T6 och T6.1 - 2015-2024 Adele sjöng ”Hello” för exakt tio år sedan - med över en miljard visningar på YouTube är musikvideon till låten en av de mest framgångsrika någonsin. Samma år katapulterade sig Taylor Swift till toppen med "Blank Space", och Ed Sheeran följde direkt efter henne med ”Thinking Out Loud”. Så låter det 2015 när Volkswagen lanserar sin senaste utvecklingsfas av folkabussen: T6. Nya motorer, ännu mer omfattande hjälpsystem och modernare infotainmentsystem präglade den nya generationen. Tack vare många detaljerade förbättringar representerade även den sjätte generationen av VW-bussen ett självständigt steg i modellhistorien och imponerade samtidigt med sin enorma kvalitet och mognad. Typserierna T6 delades in i nyttofordonsmodellerna skåpbil, flakbil, dubbelhytt, kombi och Caravelle samt den familjeorienterade Multivan och campingbilen California.
Utvändigt känns T6 igen framför allt på den nydesignade fronten. Dess design förenade eleganta linjer med ett mycket dynamiskt utseende. T6 fick även mer karisma, exklusivitet och dynamik tack vare den låga frontspoilern. Nya färger i tvåtonslack var en hyllning till de första folkabussgenerationerna. I motorutbudet fanns fyra nya TDI-motorer och två nya TSI-motorer, alla med en cylindervolym på två liter. Jämfört med föregångaren sparade de nya motorerna cirka en liter bränsle per 100 km. Alla drivsystem har start/stopp-funktion som standard. Effekten varierade från 62 kW (84 hk) till 150 kW (204 hk). Beroende på uteffekt var de kopplade till en 5- eller 6-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad DSG. Dessutom kan många varianter beställas med fyrhjulsdriften 4MOTION. Andra höjdpunkter var den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval). Dessutom tillförde T6 många nya assistans- och säkerhetssystem till produktlinjen.
Även den redan mogna sjätte generationen av folkabussen kunde finslipas ytterligare, som T6.1, vilket bevisades när den presenterade på hösten 2019. Här tar Volkswagen Transportbilar modellen in i digitaliseringens tidsålder. Den helt nydesignade instrumentpanelen i T6.1 kunde exempelvis för första gången erbjudas med helt digitala instrument. Infotainmentsystemen hade interaktiv uppkoppling via e-SIM och erbjöd onlinebaserade funktioner och tjänster likväl som röststyrning. 6.1-generationen tillverkad fram till 2024 kom också med en uppgradering av utrustningsnivåerna och en designuppdatering.
Dagens Multivan och California - från 2021 I november 2021 tände Volkswagen Transportbilar ett fyrverkeri av innovationer med den nya generationen Multivan. För första gången användes personbilsplattformen "MQB" som gav tillgång till helt ny chassiteknik och elektronik. Aldrig tidigare har en Multivan varit så flexibel, uppkopplad eller hållbar. Redan första året kunde den beställas som laddhybrid. År 2024 lanserade Volkswagen Transportbilar sin nya California som har den långa Multivan-versionen som sin bas. En campingbil genomtänkt in i minsta detalj. Sedan slutet av 2024 omfattar detta även en ny fyrhjulsdriven laddhybridsteknik som finns tillgänglig för både Multivan och California idag. Tack vare en elektrisk räckvidd på cirka 9 mil kan dessa bilar i praktiken köras som elbilar i vardagen. Både Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION har dessutom elektrisk parkeringsklimatanläggning. Den kan användas för att kyla, ventilera och värma VW-bussen när den står parkerad. Klimatanläggningen försörjs antingen med energi från högvoltsbatteriet eller med landström under laddningen för att säkerställa en behaglig kupétemperatur i bilen.
Dagens ID. Buzz och ID. Buzz Cargo - från 2022 Den 9 mars 2022 presenterade Volkswagen Transportbilar den nya elektriska ID. Buzz. Inledningsvis erbjöds den elektriska VW-bussen i två versioner: som femsitsig ID. Buzz Pro för familj, fritid och arbete samt som ID. Buzz Cargo för handel, företag och industri. Och så är det än idag. Men ID. Buzz-familjen har också utökats och förbättrats sedan dess. 2024 introducerades en helt ny högeffektiv drivmotor med en effekt på 210 kW (286 hk) och ett nytt batteri på 79 kWh (netto). Ett annat nytillskott under 2024 var ID. Buzz med förlängt axelavstånd, maximerat utrymme för upp till sju personer och ett batteri på 86 kWh (netto). Alla 210 kW-versioner har bakhjulsdrift, medan de kraftfullaste versionerna av ID. Buzz (GTX) och ID. Buzz Cargo 4MOTION har dubbla motorer som ger en effekt på 250 kW (340 hk) och fyrhjulsdrift.
Nya Transporter och Caravelle - från 2024 Nuvarande Transporter och Caravelle är de två senaste modellerna i Volkswagens Transportbilar folkabusserie. Transportbilen erbjuds som skåpbil i olika utföranden och som flak med dubbelhytt och - beroende på utförande – med två axelavstånd och två takhöjder. Parallellt med Transporter finns systermodellen Caravelle, som är konstruerad för professionell persontransport och finns även den med två hjulbaser. Den nya generationen av båda modellerna har förbättrats på alla områden - Transporter och Caravelle är multifunktionella fordon som erbjuder avsevärt mer utrymme, fler karosstyper, högre nyttolast och avsevärt optimerad effektivitet. Även assistans- och infotainmentsystemen når en ny nivå samtidigt som nybilsköparen drar nytta av ett av Europas största och bästa återförsäljarnätverk och serviceorganisation - avgörande för bilar i kommersiell drift. Dessutom erbjuder Volkswagen Transportbilar nya Transporter och Caravelle med 5 års garanti i Sverige. På drivningssidan kännetecknas produktlinjen av toppmoderna turbodiesel-, laddhybrid- och eldrivningssystem. Det vi kan säga med säkerhet är att Transporter och Caravelle, tillsammans med Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, utgör det största utbudet av folkabussar från Volkswagen Transportbilar någonsin. Mångsidigheten i familjen av folkabussar gör det imponerande tydligt att bilen kommer att förbli originalet för alla transportbilar även i framtiden - en ikonisk allroundbil för arbete, familj, fritid och äventyr.
Volkswagen Transportbilar runt om i världen, liksom i Sverige, planerar att uppmärksamma 75-årsjubileumet på olika sätt under året.
Grattis på födelsedagen folkabussen! Fortsätt som du alltid gjort.