Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Sedan 1977 har namnet Avant stått för sportig och elegant design, överlägsen funktionalitet och enastående kördynamik. Fyrtioåtta år efter debuten av Audi 100 Avant inleder A6 Avant en ny era.
Audis VD Gernot Döllner: "Vi skriver nästa kapitel i vår Avant-historia: Nya Audi A6 förenar en elegant och dynamisk design med exceptionell aerodynamik. Effektiva men ändå högpresterande drivlinor och avancerad chassiteknik kombinerar sportighet med en hög komfortnivå, vilket gör resan i A6 till en förstklassig upplevelse." Med denna modell fortsätter företaget också den stora produktoffensiven som inleddes 2024. Moderniseringen och föryngringen av produktportföljen är en del av Audi Agenda, med vilken Audi positionerar sig för framtiden i den hårdnande konkurrensen. "Med A6 förnyar vi nu en viktig modellserie", säger Döllner.
Precis som nya Audi Q5 och A5 är även nya A6 Avant baserad på Premium Platform Combustion (PPC). Elektronikarkitekturen E³ 1.2 säkerställer dessutom modern uppkoppling, uppdateringar och digitaliseringsfunktioner i alla nya modeller.
Elegant och dynamisk exteriör
Nya Audi A6 Avant bjuder på perfekta proportioner med sin långa hjulbas, stora hjul och skulpterade kaross. Samspelet mellan rena ytor och dynamiska linjer ger den ett uttryck för elegans och sportighet. Kombinationen av bred spårvidd, kraftfulla skuldror och en lång huv bidrar till detta. Modellens reducerade formspråk förmedlar en funktionell och tidlös karaktär.
Fronten kännetecknas av den lågt placerade Singleframe-grillen som sträcker sig till den nedre kanten av frontspoilern. Tillsammans med de eleganta strålkastarna och Audi-ringarna ger den A6 Avant ett fokuserat och distingerat uttryck. Tredimensionella luftintag under strålkastarna ger stötfångaren ett kraftfullt och sportigt utseende.
Sidopartiet har en dynamisk karaktär genom tre svepande linjer där två av dem bildar de muskulära partierna som representerar quattro fyrhjulsdrift. De markerade hjulhusen är en central del av Audis design-DNA och en homage till Audi urquattro . "Att synliggöra tekniken" är en central designprincip för varumärket. En tredje linje löper över tröskelpartiet och förbinder fronten visuellt med bakpartiet och ger A6 en känsla av rörelse även vid stillastående. Den kraftfulla taklinjen ansluter till en markerad takspoiler som sträcker sig över den svagt sluttande bakrutan. D-stolparna, som också lutar kraftigt, understryker sportigheten hos A6 Avant.
Det skulpterade bakpartiet med framträdande Audi-ringar signalerar prestige där de två eleganta bakljusen med sin exakta grafik och den genomgående ljuslisten understryker fordonets bredd, liksom det vertikala bromsljuset som flankerar bakpartiet. Den stora diffusorn med vertikala stag integrerar slutrören.
Digital och personlig ljusteknik
Avancerad ljusteknik bidrar i hög grad till ökad trafiksäkerhet och är en viktig del av Audis DNA. Nya A6 Avant spelar också en roll som föregångare i sin klass. Designen av strålkastare och bakljus är digitaliserade, vilket ger föraren möjlighet att anpassa utseendet på sin A6 Avant efter egna preferenser. Samtidigt ger den digitala belysningstekniken möjlighet till innovativa funktioner som förbättrar kommunikationen med andra trafikanter.
A6 Avant har digitala LED-varselljus som består av 48 individuella LED-segment per strålkastare. De adaptiva Matrix LED-strålkastarna är standard på den svenska marknaden och har en ny design som ger strålkastarna ett ännu mer distinkt utseende.
Med totalt sju digitala ljussignaturer fram och bak, varav flera är utformade som aktiva signaturer där enskilda segment på ett intelligent sätt lyser upp och dimmas ned, erbjuder nya A6 Avant stor potential för personlig anpassning.
OLED-bakljus som varnar andra trafikanter
Till bakpartiet erbjuds som tillval andra generationens digitala OLED-bakljus som kombinerar ljusdesign och innovativ teknik på ett unikt sätt. Tack vare de totalt åtta digitala OLED-panelerna skapar de ett starkt igenkänningsvärde och ökar samtidigt säkerheten på vägen. Varje bakljus har 198 OLED-segment som skapar de digitala signaturerna, varav några är aktiva som gör att lamporna ser levande ut genom sin ständiga rörelse. Den specialutvecklade algoritmen skapar en ny bild från de 396 OLED-segmenten flera gånger per sekund, där de enskilda segmenten samverkar så att den totala ljusintensiteten inte varierar.
Närhetsdetektering och kommunikationsljuset i digitala OLED 2.0 är viktiga komponenter för att ytterligare öka trafiksäkerheten med hjälp av ljus. Andra trafikanter får till exempel en varning om det sker en olycka eller ett haveri längre fram. I kritiska kör- eller trafiksituationer projicerar kommunikationsljuset i de digitala OLED-bakljusen en specifik bakljussignatur med åtta varningstrianglar över hela bilens bredd för att varna bakomvarande förare.
Typiskt för Audi är även estetiken med dynamiska ljuseffekter när bilen låses upp eller låses. Med intervaller på bara några millisekunder aktiveras enskilda LED- eller OLED-segment efter varandra, vilket skapar en ny och futuristisk ljussekvens även när bilen står stilla.
Många valmöjligheter: två exteriörer, elva färger, progressiva fälgar
Till skillnad från standardutförandet, där A6 Avant medvetet visar mycket karossfärg och aluminium för att framhäva sin elegans, framhäver S-line exteriör dess sportighet. Området runt de främre luftintagen, som är större och tvådelat, är designat i matt antracit kromoptik, liksom de bredare tröskellisterna och diffusorn med sin sportigare design. Den svarta Singleframe-grillen har också en större struktur, och den vertikal inramningen accentuerar sidoluftintagen för att optimera luftflödet. Vart och ett av dessa element understryker den dynamiska karaktären hos A6 Avant S-line.
Det svarta exteriörpaketet kan adderas till S line-exteriör som tillval. Här är Audi-ringarna fram och bak lackerade i antracitgrått. Singelframe-grillen, diffusorlisten, sidotrösklarna, dörrhandtagen, fönsterlisterna, spegelhusen och takrelingen på A6 Avant har då en svart finish, liksom ändrören i mörk krom.
Elva lackeringar finns att välja bland, inklusive solida Arkonavit. I metalliclack erbjuds Glaciärvit, Mytsvart och Chronosgrå liksom Grenadinröd, Florettsilver, Firmamentblå och Madeirabrun där Midnattsgrön är en helt ny kulör. Dessutom erbjuds Ascariblå och Daytonagrå lackering för bilar med S-linje exteriör. "Edition one" är en sportig, ettårig limiterad specialmodell i Madeirabrunt, kombinerad med det svarta exteriörpaketet och 21-tumsfälgar.
När det gäller fälgar erbjuder Audi ett brett urval från 19 till 21 tumsfälgar för A6 Avant. Två av de fem 20-tumsfälgarna och samtliga 21-tumsfälgar kommer från Audi Sport, bland annat en 21-tumsfälg i en multiekerdesign i svart metallic. Det finns också en smidd 21-tumsfälg som är den enda i programmet med trefärgad design.
Dessutom kommer det att finnas olika Audi exclusive-alternativ som möjliggör ännu mer anpassning i A6 Avant. Förutom exklusiva exteriörfärger inkluderar dessa även nya interiör- och läderfärger.
Aerodynamik: bästa cW-värdet för en Audi Avant med förbränningsmotor
Den sportiga designen hos nya Audi A6 Avant bidrar till den enastående aerodynamiken och ger en luftmotståndskoefficient (cw-värde) på 0,25. Det är det bästa värdet för en Avant med förbränningsmotor i Audis historia. För att optimera luftflödet runt framhjulen och längs sidorna används sk air curtains som integrerats i den nya designen av A6 Avant. Två separat styrbara kalluftsintag bakom Singleframe-grillen är dessutom en del av det aerodynamiska konceptet som säkerställer ett optimerat luftflöde runt motorrummet. För att utnyttja den fulla potentialen har Audi även optimerat tätningen mellan stötfångaren och kylaggregatet, vilket minskar luftflödesförlusterna i området med upp till 70 procent. Baktill ger aerodynamiska paneler ett definierat flöde med hjälp av takspoilern. Ett viktigt bidrag till det låga cw-värdet ger även den breda och aerodynamiskt optimerade diffusorn som skapar den perfekta balansen mellan lyftkraft på bakaxeln och luftmotstånd.
Ytterligare ett bidrag ger de aerodynamiskt optimerade 19-tumsfälgarna i diamantskuren aluminium. Den synliga designen på fälgen är blank, medan de slutna sektionerna, som är utformade för att optimera aerodynamiken, är svarta och smälter diskret in i skuggorna.
Optimerad ljudisolering för ännu bättre akustik
Aero- och den totala fordonsakustiken hos nya A6 Avant är också förstklassig. Till exempel har ljudisoleringen i fordonet förbättrats med upp till 30 procent jämfört med den tidigare modellen – och materialens vikt är nästan densamma. Mer täta fönster och optimerade dörrtätningar säkerställer en behagligare akustik i interiören, vilket ökar trivseln ombord. Som tillval finns nu akustiskt glas för de bakre dörrfönstren och de främre sidorutorna. Nyutvecklade motor- och transmissionsbussningar ger en mjukare och tystare körning. Formen på växellådans kuggar har också optimerats, vilket även gynnar akustiken i S tronic. Dessutom har alla däck som är 19 tum eller större ljudabsorbenter. Det är skumringar på insidan av däcket som minskar luftvibrationerna och därmed har en positiv effekt på ljudnivån.
Rymd med transparent panoramaglastak och rymlig interiör
Med en totallängd på 4,99 meter är Audi A6 Avant 60 millimeter längre än den tidigare modellen. Hjulbasen på 2 927 millimeter ger en bekvämare körning på längre resor och bidrar till det stora utrymmet i kupén. A6 Avant är knappt 1,88 meter bred utan speglar.
Det nya panoramaglastaket med justerbar transparens förstärker känslan av rymd ytterligare. Det sträcker sig över nästan hela sittbrunnen för att optimera ljuset alternativt ställa in sektioner av skugga. Nio segment ligger till grund för olika mönster med områden som kan aktiveras efter behov. Den "digitala gardinen" manövreras via en knapp i takmodulen.
Bagageutrymmet i nya A6 Avant har en kapacitet på upp till 466 liter i TDI quattro-versionen. Tack vare sin bredd på 1 050 millimeter kan två stora resväskor enkelt få plats sida vid sida. De fällbara baksätena 40:20:40 är standard och möjliggör flexibel ilastning av längre föremål som skidutrustning. När baksätets ryggstöd fälls ner helt ökar bagagekapaciteten upp till 1 497 liter. Ett skensystem, förvarings- och bagagerumspaket och ett skiljenät är också en del av standardutrustningen för A6 Avant. En lastsäkringssats med teleskopstång och spännband finns som tillval. Den elektriska bakluckan ingår som standard och kan öppnas och stängs med en fotrörelse, med ett projektionsljus som indikerar var man ska "sparka".
Business lounge: inredningens filosofi
Interiören i A6 Avant återspeglar de fyra karakteristiska dragen i Audis nya designfilosofi. För det första är interiören utformad för att vara "människocentrerad", vilket innebär att den systematiskt anpassas till användarnas behov. Den andra specialfunktionen är den "digitala scenen" i form av Audi MMI-displayen.
Med sin "materialdrivna design" uppfyller nya Audi A6 ambitionen om en generös känsla av rymd med hög komfort. Den tydliga strukturen och det logiska driftkonceptet säkerställer en överblick i alla situationer och representerar den fjärde egenskapen, "visuell klarhet".
Den digitala scenen kretsar kring Audi MMI panoramadisplay och tillvalet MMI passagerardisplay. Den tunna, fristående Audi MMI panoramadisplayen har en välvd design och OLED-teknik. Den består av Audi virtual cockpit med en diagonal på 11,9 tum och en MMI-pekskärm på 14,5 tum. Audi kompletterar den digitala scenen en 10,9-tums MMI-displayen för passagerarsidan fram som tillval, som också är perfekt integrerad i instrumentbrädans design. Det gör det möjligt för framsätespassageraren att besöka webbplatser och strömma videoinnehåll och även hjälpa till vid navigering. Tack vare det dynamiska sekretessläget kan distraherande innehåll som videor inte ses från förarsätet under körning. Om passagerardisplayen inte används eller om inga passagerare detekteras visas en digital bakgrundsbild.
Nya Audi A6 Avant kan som tillval utrustas med en ny, konfigurerbar head-up display (HUD). Ett brett utbud av information kan visas på HUD:en, inklusive hastighet, aktiva assistanssystem, navigeringsinstruktioner och medieinformation. För första gången kan föraren även styra fordons- och infotainmentfunktioner via head-up-displayen. Tack vare den maximerade användningen av installationsutrymmet och den anpassade displaytekniken är den synliga bildytan mer än 85 procent större än tidigare, och displayen är betydligt mer exakt.
Softwrap och klädslar i återvunna material
Som en kontrast till det digitala och tekniska området har den nya interiören i Audi A6 Avant en så kallad Softwrap. Den sträcker sig från dörr till dörr över hela instrumentpanelens bredd, vilket gör att interiören ser bredare ut. Utvalda tyger, konstläder eller Dinamica i dörrpanelerna och armstöden skapar en bekväm och ombonad atmosfär.
Färgerna och de högkvalitativa materialen i interiören återkommer i klädslarna. Säten, Softwrap, dörrpaneler och armstöd finns som tillval i hållbara material som tyget Kaskade och mikrofibermaterialet Dinamica, som till stor del är tillverkade av återvunnen polyester. Textilklädseln Kaskade påminner om naturmaterial som ull och är dessutom ofärgat. Den är delvis tillverkad av återvunnet material som stadkanter och återvunnen polyester. Dinamica ser ut och känns som mocka, men ungefär hälften av det är återvunnen polyester. För trädekoren naturell äppelbrun används endast europeiskt trä från fällda trän som inte längre bär frukt.
Den distinkta interiören i A6 Avant gör intryck även i mörkret. Konturljuset längs instrumentbrädan och i dörrarna accentuerar interiörens bredd, medan det indirekta ljuset under Audi MMI panoramadisplay och i mittkonsolen skapar en visuellt svävande effekt. De högkvalitativa materialen i dörrarna är också effektfullt upplysta.
Som en del av den nydesignade interiören underlättar det dynamiska interaktionsljuset (tillval) kommunikationen mellan fordonet och dess passagerare. Den består av 84 lysdioder, är placerad under vindrutan och är upplyst i en stor båge som sträcker sig från vänster till höger A-stolpe. Förutom en välkomstfunktion har interaktionsljuset även en speciell ljussekvens som aktiveras när bilen låses eller låses upp. Den bidrar också till säkerheten genom att visa den dynamiska körriktningsvisaren, men den fungerar bara som en extra display och ersätter inte körriktningsvisaren i Audi virtual cockpit.
Högklassigt ljud med Bang & Olufsen och nackstödshögtalare
Många komforthöjande funktioner gör resan i A6 Avant till en förstklassig upplevelse. Den sofistikerade aeroakustiken berikar också ljudupplevelsen, särskilt med de förstklassiga ljudsystemen från Bang & Olufsen som finns som tillval. Toppversionen är utrustad med två extra högtalare i vart och ett av de främre nackstöden, vilket tar ljudupplevelsen till en ny nivå. Enastående 3D-ljud produceras av totalt 16 eller 20 högtalare, inklusive en högeffektiv förstärkare och en subwoofer, med 685 respektive 810 watt. Nackstödshögtalarna i Bang & Olufsen-systemet skapar ett personligt surroundljud och en ännu mer uppslukande musikupplevelse. De möjliggör också en mycket exakt ljudutmatning där navigeringsanvisningar och telefonsamtal riktas specifikt till föraren. Vissa on-demand-funktioner kan även läggas till senare: basintensifiering, automatisk nivåjustering och musikrevitalisering, vilket förbättrar ljudet i komprimerade musikfiler. Funktionen "virtuella miljöer" återskapar ljudutrymmen så att du kan uppleva din favoritmusik som om du befann dig i ett konserthus, en jazzklubb eller på en utomhuskonsert.
Tillvalet 4-zons automatisk klimatanläggning möjliggör en extra hög klimatkomfort, eftersom den reglerar lufttemperatur, volym och fördelning separat för föraren, framsätespassageraren och de yttre baksätena. Samtidigt kan passagerarna i baksätet justera inställningarna med hjälp av en separat klimatkontrollenhet i mittkonsolen. Luftkvalitetspaketet (tillval) innehåller en joniserare och en sensor för fint damm, vilket avsevärt förbättrar luftkvaliteten i interiören. Servoassisterade stängning av dörrarna finns även som tillval.
Bränsleeffektiv och högpresterande: MHEV plus-teknik
Vid lanseringen i Sverige erbjuds nya A6 Avant med en dieselmotor utrustad med mildhybridteknik (MHEV plus) och är därmed delvis elektrifierad. Senare i år kommer även laddhybridmodeller (PHEV) med förbättrad batteri- och drivteknik för en hög andel eldrift.
MHEV plus-systemet stöttar förbränningsmotorn, ökar prestandan och körkvalitet och minskar CO2-utsläppen. Det består av tre huvudkomponenter: ett 48-voltsbatteri, en remstartgenerator och den nya drivlinegeneratorn med integrerad kraftelektronik.
Litiumjonbatteriet, som är tillverkat av litiumjärnfosfat, har en lagringskapacitet på 1,7 kWh. Remgeneratorns primära funktion är att starta motorn och förse batteriet med elektrisk energi. Drivlinans generator möjliggör delvis elektrisk körning, ger extra vridmoment och matar tillbaka energi till batteriet under retardation.
Delvis elektrisk körning: MHEV plus-tekniken utnyttjar fördelarna med elektrisk körning vid parkering och manövrering. De elektriska körkomponenterna kan också användas när du kör långsamt i stadstrafik och i kösituationer. Då används enbart drivlinans generator, vilket gör den särskilt effektiv.
En boost på upp till 18 kW: MHEV plus-tekniken stöttar även vid start i köer eller vid omkörningar. För att göra detta producerar drivlinegeneratorn ytterligare vridmoment på upp till 230 newtonmeter och upp till 18 kW (24 hk) effekt.
Regenerering på upp till 25 kW: Vid inbromsning återvinner drivlinans generator energi och matar tillbaka den – upp till 25 kW effekt – till batteriet (regenerering). Det integrerade, blandningskapabla bromskontrollsystemet används för inbromsning och bästa möjliga regenerering, i de flesta fall utan användning av friktionsbromsen.
48-voltssystemet gör det också möjligt att använda en elektriskt driven luftkonditioneringskompressor. Den stora fördelen här är att även när motorn är avstängd – till exempel vid frirullning eller vid rött ljus – fortsätter luftkonditioneringen att arbeta med full effekt och håller en behaglig temperatur i kupén.
2,0 TDI 4-cylindrig 204 hk quattro (150 kW): För att öka effektiviteten och komforten är motorn delvis elektrifierad med MHEV plus-teknik och utrustad med ett 48-volts elsystem. Delvis elektrisk körning och hög energiåtervinning minskar koldioxidutsläppen. Generatorstartmotorn på 48 volt ökar också TDI-komforten genom att motorn startas tyst. Fordonet reagerar snabbare vid start och är märkbart smidigare. 2.0 TDI kommer med dubbelkopplingslåda och quattro ultra fyrhjulsdrift som standard.
Tekniska data |
|
A6 Avant TDI quattro 204 hk (150 kW) |
Motor |
4-cylinder turbo diesel motor med MHEV plus |
|
Deplacement |
1,968 cm³ |
|
Drivlina |
quattro fyrhjulsdrift |
|
Effekt |
204 hk vid 3,800–4,200 rpm |
|
Max. vridmoment |
400 Nm vid 1,750–3,250 rpm |
|
Boost elekrisk effekt |
24 hk |
|
Boost electriskt vridmoment |
230 Nm |
|
Acceleration 0-100 km/h |
7.0 sek |
|
Topphastighet |
238 km/h |
|
Bränsleförbrukning, blandad |
5,9–5,1 l/100 km |
|
CO2 -utsläpp blandad, g/km |
154–135 |
Den perfekta blandningen av sportighet och komfort: chassit
Nya A6 Avant imponerar med sin extremt bekväma körning, en styrka som är särskilt tydlig på längre resor. Adaptiv luftfjädring och fyrhjulsstyrning som tillval ger ett viktigt bidrag, vilket avsevärt förbättrar manövrerbarheten vid låga hastigheter och märkbart ökar precisionen och stabiliteten vid höga hastigheter. A6 Avant fulländar utan ansträngning syntesen av sportighet och komfort i linje med de köregenskaper som är typiska för Audi: exakt, kontrollerad, solid, uppkopplad och välbalanserad – eller kort sagt Audis DNA.
Fram- och bakaxeln på nya Audi A6 Avant har en femlänkskonstruktion som till stor del är tillverkad av aluminium. Två hjälpramar – den främre är fast monterad och den bakre är hydraulisk monterad – förbinder styrarmarna med karossen.
Tre chassivarianter erbjuds:
• Standardchassi - designat för att vara ännu bekvämare än sin föregångare
• Sportchassi - sänker karossen med 20 mm för sportiga köregenskaper (standard S line exteriör)
• Adaptiv luftfjädring med elektroniskt styrd dämpning - ger ett brett spann med såväl hög komfort som sportiga köregenskaper
Den adaptiva luftfjädringen (tillval) med justerbar dämpning på alla fyra hjulen reglerar karossens nivå och stötdämpningen och balanserar automatiskt ut fordonets last och ser till att bilen håller sig vågrätt. Jämfört med standardchassit är bilen 20 millimeter lägre i normalt läge (balanserat, komfort- och effektivitetsläge), dvs samma i sportchassit. I dynamiskt läge sänks markfrigången med ytterligare 10 millimeter för en sportig körkänsla. I det balanserade och efficiency-läget sänks karossen till lägsta läget även vid hastigheter över 120 km/h för att minska luftmotståndet. Lyftfunktionen höjer däremot A6 Avant med 20 millimeter över den normala nivån och kan nu användas upp till en hastighet på 85 km/h. Denna funktion garanterar säkerhet och framåtrörelse även under utmanande körförhållanden, t.ex. på snöiga eller ojämna vägar.
Inställningen sker via Audi drive select som både justerar bilens markfrigång och för att styra inställningarna för styrning och drivlina. Spannet mellan körlägena har ökat: köregenskaperna i det dynamiska läget är märkbart stramare och sportigare, medan komfortläget är utformat för smidig och bekväm körning på långa resor. Tack vare Audi Assistant kan den adaptiva luftfjädringen nu för första gången styras med röststyrning i A6, med enkla kommandon som "höj bilen" eller "sänk luftfjädringen".
Alla däck för A6 Avant har finjusterats och optimerats när det gäller rullmotstånd. I storlekarna 20 tum och 21 tum finns prestandadäck som tillval och erbjuder imponerande dynamiska köregenskaper och ännu kortare bromssträckor.
Progressiv och effektiv: quattro fyrhjulsdrift
Fyrhjulsdriften quattro ultra är standard för A6 Avant i Sverige. Den fördelar vridmomentet på ett flexibelt sätt för att maximera effektiviteten samtidigt som den ger alla fördelar med quattro för ännu bättre körsäkerhet och dynamik. En elektroniskt styrd lamellkoppling fördelar vridmomentet mellan fram- och bakaxeln över ett brett område, beroende på vad som krävs av den specifika körsituationen.
För högsta bränsleeffektivitet kopplas bakaxeln på quattro ultra automatiskt bort vid delvis belastning i den mån körsituationen tillåter. Vid dynamiska kurvtagningar, kraftig acceleration eller när vägytans friktionskoefficient kräver det, kopplar quattro-systemets elektroniskt styrda lamellkoppling samman fram- och bakaxeln och fördelar dragkraften flexibelt dit den behövs. Om du accelererar hårt ut ur en kurva fördelas kraften mer bakåt. I denna körsituation är kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln runt 30:70.
Perfekt: styrsystem med brake torque vectoring
Oavsett om det gäller hur bilen hanterar kurvor, dess longitudinella dynamik eller körkvalitet, märks fördelarna med det sammanlänkade styrsystemet. Jämfört med föregångaren har Audi förbättrat samspelet mellan fjädringskontroll och drivsystem i nya A6. Det integrerade bromskontrollsystemet, de styrda stötdämparna och motorstyrsystemet arbetar tillsammans ännu snabbare och mer exakt. Resultatet är fulländade köregenskaper.
Tack vare brake torque vectoring – hjulselektiv momentreglering – kan nya A6 Avant manövrera ännu bättre i kurvor. Brake Torque Vectoring övervakar ständigt den aktuella körsituationen och motverkar eventuell understyrning. Så snart mer än en viss mängd av den tillgängliga friktionen används i längsgående och tvärgående riktning, med andra ord, när hjulen på insidan av kurvan tappar greppet vid ett lågt friktionsvärde, bromsas de försiktigt. På grund av det riktade bromsingreppet och den därav följande skillnaden i framdrivningskrafter, styr Audi A6 Avant än mer direkt. Hanteringen är därför mer exakt, säkrare och smidigare.
Förbättrade köregenskaper: progressiv styrning och fyrhjulsstyrning
Den omarbetade och nu mer direkta styrningen bidrar i hög grad till de bekväma men lika dynamiska köregenskaperna hos nya A6 Avant. Jämfört med sin föregångare är hela vägen från ratten till hjulen designad för att vara styvare. Cambern på framaxeln har också ökats något. Sammantaget resulterar det i en märkbart förbättrad styrrespons och mer feedback från vägen, vilket ger mer exakta och lättmanövrerade köregenskaper.
A6 Avant levereras som standard med elektromekanisk progressiv styrning. Styrutväxlingen varierar beroende på styrvinkeln: vid små styrvinklar, som på motorvägen, är styrningen mer indirekt för att förhindra att nervöst beteende påverkar styrningen. Vid större styrvinklar blir utväxlingen alltmer direkt för att underlätta vid stadstrafik och parkering. Dessutom ger den progressiva styrningen en sportig körkänsla i snäva kurvor. Med hjälp av den dynamiska körfunktionen Audi drive select kan man variera styregenskaperna – särskilt styrvikten – i flera lägen.
Fyrhjulsstyrningen arbetar med en dynamisk funktion vars reaktionshastighet har förbättrats ytterligare. Vid hastigheter på upp till ungefär 60 km/h svänger bakhjulen upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen. Detta minskar vändradien med upp till en meter vilket minskar den till 11,3 meter. Bilen är därmed smidigare i stadstrafik och i snäva kurvor. Vid medelhöga och högre hastigheter svänger bakhjulen i samma riktning, vilket möjliggör stabila och ännu mer exakta köregenskaper.
En nyhet för A6: integrerat bromsreglersystem
A6 använder ett integrerat, blandningskompatibelt bromskontrollsystem (iBRS). Med denna brake-by-wire-teknik är bromspedalen och bromshydrauliken helt frikopplade. I varianterna med MHEV plus-teknik beräknar systemet om den önskade bromseffekten kan uppnås genom regenerativ bromsning med hjälp av elmotorn – det vill säga drivlinans generator – eller om friktionsbromsarna på fram- och bakaxeln också måste aktiveras. På bråkdelen av en sekund beräknar styrenheten hur mycket bromskraft som behöver produceras av friktionsbromsarna. En kolv i bromshydrauliken applicerar då det nödvändiga trycket. Bromskänslan förblir densamma när pedalen trycks ned, med övergången mellan regenerativ bromsning och friktionsbromsning omärkligt mjuk och homogen, och bromskrafterna förblir konstanta. Tack vare den elektrohydrauliska manövreringen bygger systemet upp bromstrycket för hjulbromsarna mycket exakt och ungefär dubbelt så snabbt som ett konventionellt bromssystem. När den automatiska nödbromsningen är aktiverad uppnås det maximala bromstrycket på bara 150 millisekunder.
Uppkopplat infotainment med Audi Assistant röststyrning
Nya A6 Avant använder Android Automotive OS som operativsystem för infotainmentsystemet. Allt innehåll uppdateras trådlöst Over- the -Air. På så sätt ser Audi till att alla uppkopplade tjänster är aktuella. Många appar från tredje part, inklusive Spotify, YouTube och nyhetstjänster, kan laddas ner från Audi App Store, som liksom smartphonegränssnittet är standard. Dessa är integrerade direkt i MMI på A6 Avant – det behövs ingen smartphone för att ladda ner eller använda gränssnittet. Innehållet från mobilen kan även överföras till bilens infotainmentsystem via Audi smartphone interface. Mobilen kan även laddas med hjälp av den induktiv laddningen i telefonfacket.
Navigering, telefon, musik och utvalda appar från tredje part kan därmed styras via MMI-pekskärmen och röststyrningen. Med den förbättrade och mer intuitiva pekskärmsmanövreringen kan kunderna dra nytta av fördelarna med det nyutvecklade manöver- och displaykonceptet på bästa sätt. Alternativt kan många funktioner styras med den uppgraderade röststyrningen. Röststyrda Audi Assistant ger stöd och lär sig under tiden. För att kunna svara så noggrant som möjligt på frågor har Audi Assistant tillgång till ytterligare innehåll från internet, inklusive väderdata och allmän information.
Mer komfort och säkerhet: förarassistanssystemen
Nya Audi A6 Avant är utrustad med ett stort antal moderna förarassistanssystem som standard med syfte att öka bekvämligheten och säkerheten genom att underlätta för föraren.
Som standard ingår bland annat adaptiv farthållare, hastighetsbegränsare som reagerar på trafikskyltar, igenkänning av trafikskyltar, omgivningskamera och parkeringsassistent. Andra standardfunktioner är parkeringsassistent plus med avståndsvisning, filbytesvarning, vägkorsningsassistent, väjningshjälp, främre svängassistent och nödbromsassistent.
Som tillval erbjuds ytterligare förarassistanspaket. Adaptiv farthållarassistent plus är en av höjdpunkterna: Förutom olika sensorer som kontinuerligt övervakar bilens omgivning använder den även högupplösta kartdata och molnbaserade svärmdata från andra fordon. Det gör det möjligt för systemet att optimera igenkänningen av trafikskyltar och ge stöd vid acceleration, upprätthållande av hastigheter och avstånd samt med körfältsvägledning.
Baserat på de insamlade uppgifterna beräknar systemet den kommande rutten och guidar bilen genom trafiken i mitten av körfältet med stödjande styringrepp. Samtidigt reagerar den på framförvarande fordon och sammansmältande trafik med avståndskontroll och justerar hastigheten i förväg för att anpassa sig till hastighetsbegränsningar och situationer som kurvor, korsningar och rondeller. I stop-and-go-trafik kan systemet bromsa in bilen till stillastående och, beroende på hur länge den står stilla, automatiskt starta om den. Vid stoppskyltar sänks hastigheten så att föraren bekvämt kan ta kontroll över situationen. Tack vare de många parametrar som den tar hänsyn till förbättrar adaptiv farthållarassistent plus körkvaliteten i alla hastigheter och i tät trafik.
Produktion, lansering och prissättning
Nya Audi A6 Avant kommer liksom föregångaren att byggas vid fabriken i Neckarsulm. Personalen kommer att montera Audi A6 parallellt med nya A5-serien, som också är baserad på Premium Platform Combustion (PPC). För att göra produktionsprocesserna så effektiva som möjligt har Audi moderniserat och byggt ut fabriken i grunden. Många innovationer inom lackering, karosskonstruktion och automatisering används redan för de nya A5- och A6-modellerna.
Beställningar av nya Audi A6 Avant kan göras från och med mitten av februari 2025. I Sverige erbjuds inledningsvis 2,0 TDI quattro S tronic med MHEV plus-teknik som börjar på 629.000 kr. De första bilarna kommer att levereras till kunder i slutet av maj 2025. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik för en hög andel eldrift.
För fler bilder och filmer se här:
Förbruknings- och utsläppsvärden:
Audi A6 Avant TDI quattro 204 hk (150 kW)
Blandad bränsleförbrukning: 5,9–5,1 l/100 km
CO2-utsläpp vid blandad körning: 154–135 g/km
Audi A6 Avant edition one TDI quattro 204 hk (150 kW)
Blandad bränsleförbrukning: 5,9–5,5 l/100 km
CO2-utsläpp vid blandad körning: 155–145 g/100 km