30 jun 2025 | Pressmeddelande

Den nya drivlinan eHybrid 4MOTION gör Multivan och California till fyrhjulsdrivna elbilar i vardagen

eHybrid 4MOTION är ett mycket innovativt drivsystem som möjliggör helt elektrisk och fyrhjuldriven körning upp till 95 km. Med ett nytt 19,7 kWh-batteri och snabbladdningsfunktion blir de ikoniska VW-modellerna i praktiken elbilar i vardagen. Förutom både en bensin- och elmotor på framaxeln, finns en elektrisk bakaxel som gör Multivan och California fyrhjulsdrivna. Här förklarar vi drivsystemet i detalj.

Hannover/Södertälje, juni 2025 – Volkswagen Transportbilar har utvecklat en ny laddhybrid med fyrhjulsdrift för Multivan och California - eHybrid 4MOTION. Systemet är unikt i segmentet och förenar tre drivningskoncept: elektrisk körning, optimal långfärdsduglighet och maximalt grepp. Hittills har det inte funnits något drivsystem i dessa segment som kombinerar dessa parametrar utan att kompromissa med teknik och kördynamik. eHybrid 4MOTION är också en unik lösning för Volkswagen Transportbilar inom Volkswagen-koncernen. Multivan1 och California eHybrid 4MOTION2 tar dig genom vardagen på el och låter dig glida tyst över campingplatsen. Samtidigt klarar de långa sträckor tack vare hybriddriften. Väg- och väderleksförhållandena är av underordnad betydelse, eftersom fyrhjulsdriften ger exakt det grepp som en bil med bak- eller framhjulsdrift ibland saknar, exempelvis på leriga fält eller på vintern. Båda VW-bussarna är också dugliga dragbilar. Allt detta är möjligt tack vare en effektiv kombination av två elektriska drivmotorer och en nyutvecklad, högteknologisk TSI-bensinmotor. Det nya eHybrid 4MOTION-systemet är den idealiska drivningstypen för en VW-buss med sitt mångfacetterade användningsområde.

Elektrisk körning: Multivan och California startar elektriskt och med automatisk inkopplingsbar elektrisk fyrhjulsdrift, genom en elmotor på framaxeln och en andra elmotor på bakaxeln. De dubbla elmotorerna säkerställer därmed optimalt grepp vid ivägkörning. En förutsättning för detta är att batteriet är tillräckligt laddat. Tack vare en kapacitet på 19,7 kWh, snabbladdningsfunktioner och högeffektiv energiåtervinning är det möjligt att köra bilarna till huvuddelen helt elektriskt. När batteriet är fulladdat möjliggör den ekonomiska laddhybriden en räckvidd på upp till 95 kilometer på enbart el, beroende på modell. Det gör Multivan och California till elfordon i vardagen. En undersökning från det tyska förbundsministeriet för digitalisering och transport gjorde gällande att 95 procent av alla bilresor är kortare än 50 kilometer. I eldriftsläge kan Multivan och California köras i hastigheter upp till 130 km/h (hybridläge: upp till 200 km/h). De fyra körprofilerna Eco, Comfort, Sport och Individual finns som tillval för hybridmodellerna. Av effektivitetsskäl kopplas den bakre elmotorn endast in vid behov i körprofilerna Eco och Comfort och i hastigheter över 65 km/h. I körprofilen Sport är den konstant inkopplad upp till 130 km/h (och beroende på inställning även i körprofilen Individual). Över 130 km/h förblir bakaxeln alltid urkopplad.

Elektrisk parkeringsklimatanläggning: Som laddhybridsmodeller erbjuder Multivan och California elektrisk parkeringsklimatisering som standard – utöver den vanliga klimatanläggningen som används vid körning. Den kan användas för att kyla, ventilera och värma båda modellerna vid laddning, parkering eller camping. Parkeringsklimatanläggningen har flera fördelar: Vid laddning av litiumjonbatteriet tempereras kupén till önskad temperatur redan innan körningen påbörjas. Detta ökar både komforten och den elektriska räckvidden, eftersom värme- eller klimatiseringsfunktionen behöver mindre energi för att kyla eller värma upp kupéluften när körningen påbörjas. Vid parkering eller camping vid låga yttertemperaturer fungerar parkeringsklimatanläggningen som extravärmare under kortare perioder. Till skillnad från konventionella extravärmare sker detta dock inte genom bränsleförbränning utan med utsläppsfri el. En annan fördel är kylfunktionen – en extra komfortfunktion på sommaren som annars bara finns i stora campingbilar med separat klimatanläggning.

Med extern spänningsförsörjning är parkeringsklimatanläggningen aktiv i upp till 30 minuter. Om den drivs av sig själv via högvoltsbatteriets spänningsförsörjning stängs klimatanläggningen av efter 10 minuter. Parkeringsklimatanläggningen aktiveras i infotainmentsystemet eller via smartphone-appen. California-modellen kan som tillval beställas med en parkeringsklimatanläggning som möjliggör kontinuerlig drift av värmefunktionen. I detta fall kan bensinvärmaren med luftvärme även manövreras via kontrollpanelen för campingbilen i C-stolpen på passagerarsidan.

Hybridkörning: Som tidigare nämnts startar Multivan och California eHybrid 4MOTION alltid elektriskt när batteriet är laddat. Extrema frystemperaturer är ett undantag. Hybridstrategin är utformad så att Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION först använder den elektriska energin från högvoltsbatteriet. Beroende på körsituation och körprofil drivs bilarna av den elektriska drivmotorn fram (85 kW/110 hk) upp till 130 km/h och vid behov även av den elektriska drivmotorn bak (100 kW/136 hk). I hastigheter över 130 km/h kopplas bakaxeln automatiskt bort från drivlinan av en urkopplingsenhet och den bakre elektriska drivmotorn avaktiveras för att göra energiförbrukningen så ekonomisk som möjligt. 1,5 TSI evo2, en högteknologisk turboladdad bensinmotor, aktiveras i hastigheter över 130 km/h, om kickdown-funktionen används eller om batteriets laddningsnivå inte längre är tillräcklig. Vid kraftig acceleration med kickdown-funktionen stöttar 1,5 TSI-motorn som en extra booster.

Bensinmotorn stängs av så ofta som möjligt. VW-bussarna rullar då antingen utan motorstöd eller använder – upp till 130 km/h – enbart eldriften. Denna interaktion sker helt automatiskt och nästan obemärkt (med undantag för full acceleration via kickdown, eftersom den sexväxlade växellådan då växlar ned och därmed ökar varvtalet i TSI-motorn). Dessutom är de nya hybridmodellerna anmärkningsvärt ekonomiska: Beroende på utrustning ligger WLTP-förbrukningsvärdena med urladdat batteri mellan 7,5 och 8,1 l/100 km. I praktiken kan värdena vara betydligt lägre vid ett förutseende körsätt, eftersom batteriet under körning tar upp ny energi genom regenerering och som därigenom kan användas för att driva bilen.

Som tillval finns de fyra körprofilerna Eco, Comfort, Sport och Individual för Multivan och California eHybrid 4MOTION. I Eco-profilen reduceras effekten och vridmomentet vid hybriddrift. Dessutom är gaspedalens kurva något plattare för att stödja ett förbrukningsoptimerat körsätt. Optimal åkkomfort är tillgänglig i körprofilen Comfort. Sport-profilen ger maximal systemeffekt i hybridläge; en betydligt snävare gaspedalskurva ger dessutom en mer dynamisk gasrespons. Dessutom är fyrhjulsdriften permanent inkopplad upp till 130 km/h. I profilen Individual går det inte bara att ställa in körparametrarna, utan även styrningen och tillvalssystem som den adaptiva chassiregleringen DCC eller den adaptiva farthållaren ACC.

Körning med fyrhjulsdrift: Kraftfördelningen hos eHybrid 4MOTION-systemet regleras via den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) och är variabel – beroende på körsituation eller traktion på axlarna. Det innebär att upp till 100 procent av drivkraften kan överföras till fram- eller bakaxeln. Den elektriska bakhjulsdriften är tillgänglig även när batteriet är urladdat: Den effekt som krävs för den elektriska drivmotorn på bakaxeln genereras då automatiskt av TSI-motorn och den främre elmotorn, som i detta fall fungerar som generator. Den permanenta fyrhjulsdriften aktiveras så snart föraren växlar från läge D till sportläge S eller ändrar ESC-inställningen till Sport i körprofilen Individual – till exempel vid körning på snö eller på en lerig campingplats. Bakaxeln förblir inkopplad upp till en hastighet av 130 km/h.

Jämfört med en konventionell fyrhjulsdrift, vars bakaxeldrivning är baserad på en mekanisk anslutning till förbränningsmotorn och därmed på en kardanaxel, kan Volkswagen Transportbilar styra den elektriska bakaxeln på Multivan självständigt – precis som i den fyrhjulsdrivna ID. Buzz GTX. Denna funktion är en stor fördel eftersom den ger mer kraft och traktion samt mer dynamisk vridmomentskontroll. Kraftfördelningen på den elektriskt drivna bakaxeln kan anpassas optimalt, särskilt på löst underlag och snö. Med detta drivsystem kan fordonet drivas helt via bakaxeln med slirande hjul på framaxeln – detta är en situation som konventionella fyrhjulshjulsdrivna fordon kan ha svårt att hantera.  Även traktionen påverkas positivt av den jämna viktfördelningen. Detta beror på placeringen av batteriet (under framsätena), tanken (under den andra sätesraden) och den andra elektriska drivmotorn som är integrerad i bakaxeln.

Drivteknik i detalj: Drivsystemet i eHybrid 4MOTION har en totaleffekt på 180 KW (245 hk), jämfört med laddhybriden med enbart framhjulsdrift och en systemeffekt på 160 KW (218 hk) som introducerades i Multivan 2021. Den första generationen av laddhybriden kännetecknades av en 1,4-liters TSI med 110 KW (150 hk), en elektrisk drivmotor på 85 KW (115 hk) som modulär enhet med 6-stegad dubbelkopplingsväxellåda och ett 10,4 kWh-batteri. Modulen bestående av den 6-växlade dubbelkopplingsväxellådan (DQ400e evo) och den elektriska drivmotorn på framaxeln (HEM80 evo) har vidareutvecklats för de nya modellerna. Alla andra komponenter i eHybrid 4MOTION-systemet är nyutvecklade. Målet var att höja användningsområdet och köregenskaperna till en ny nivå genom att konstruera en extra elektriskt driven bakaxel.

I Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION används en högteknologisk turboladdad bensinmotor med beteckningen 1,5 TSI evo2 (produktlinje EA211). Motorn har en effekt på 130 kW (177 hk) och ett maximalt vridmoment på 250 Nm. Den 4-cylindriga motorn kännetecknas av innovativa egenskaper som VTG-turboaggregat med variabel turbingeometri, effektiv högtrycksinsprutning med 350 bar, plasmabelagda cylinderväggar (för att minska friktionen), kolvar med gjutna kylkanaler och den högeffektiva förbränningsprocessen TSI-evo. Avgörande för effektiviteten är bland annat optimeringen av kylningen av förbränningsrummet och förbränningsprocessens symbios med Millercykeln (tidig stängning av inloppsventilerna) med hög kompression och VTG-turboladdning. Bensin-luftblandningen körs med lambda 1-effektivitet över hela motorns driftområde. 1,5 TSI i Multivan och California körs därför varken för fet (överskottsbensin) eller för mager (överskottssyre), eftersom bränslet förbränns helt och hållet. Tack vare TSI-evo-förbränningsprocessen arbetar 1,5 TSI evo2 med mycket hög effektivitet, vilket i sin tur minskar både förbrukning och utsläpp.

Som visas används en elektrisk drivmotor på framaxeln parallellt med TSI som har en effekt på 85 kW (115 hk) och ett maximalt vridmoment på 330 Nm. Den elektriska drivmotorn bildar återigen en modulär enhet med den sexväxlade DSG-växellådan. Vidareutvecklingen av denna systemenhet bidrar till att Volkswagen Transportbilar kan implementera en ny och ännu effektivare hybridstrategi, som till exempel möjliggör kraftigare acceleration i eldrift utan att TSI-motorn startar.

Som tredje teknikmodul används den andra elektriska drivmotorn på bakaxelns torsionsaxel. Den elektriska drivmotorn har en effekt på 100 kW (136 hk) och ett maximalt vridmoment på 250 Nm. Kraften överförs till bakaxeln via en enstegsväxellåda. Beroende på körsituation kan bakaxeldrivningen kopplas in eller ur med hjälp av en klokoppling. Av säkerhetsskäl är detta konstruerat som ett ”normalt öppet” system: en friktionsförbindelse mellan den elektriska drivmotorn och hjulen upprättas endast på begäran. För detta accelereras först den elektriska drivmotorn till önskat varvtal för att säkerställa en jämn kraftöverföring. Tekniskt sett är drivmotorerna fram och bak permanentmagnetiserade synkronmotorer. Tillsammans utvecklar 1,5 TSI evo2-motorn och de elektriska drivmotorerna ett systemvridmoment på 350 Nm, och den maximala effekten är tillgänglig nästan från stillastående.

En annan viktig komponent i laddhybridens fyrhjulsdrift är det nya högvoltsbatteriet. Med uppgivna 19,7 kWh erbjuder den nästan dubbelt så mycket nettoenergiinnehåll som sin motsvarighet i Multivan eHybrid med framhjulsdrift. Litiumjonhögvoltsbatteriet består av 96 cellmoduler av ett nytt utvecklingssteg med temperaturreglering genom extern vätskekylning.

I nya Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION används två effektelektronikmoduler (i stället för en) som ytterligare en specialfunktion jämfört med en laddhybrid med ren framhjuls- eller bakhjulsdrift. De sitter vid fram- och bakaxeln och styr energiflödet mellan batteriet och de elektriska drivmotorerna där. De omvandlar likströmmen (DC) från batteriet till den växelström (AC) som krävs för att driva de elektriska drivmotorerna. Effektelektroniken fram fungerar även som DC/DC-omvandlare för att försörja fordonets lågvoltssystem med 12 V-spänning. I övriga hybridkomponenter ingår även laddaren. Istället för 3,6 kW laddeffekt för den första generationen Multivan eHybrid, går det nu att ladda med upp till 11 kW på växelströmsladdningsstationer som till exempel en laddningsstation hemma. Dessutom kan de nya modellerna laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 50 kW3. Med  likströmladdning (DC) kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på cirka 26 minuter. Möjligheten att ladda bilen fullt under ett möte eller ett restaurangbesök ökar möjligheten att köra Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION helt elektriskt och minska behovet att använda bensinmotorn.

Multivan eHybrid 4MOTION finns från 613.300 kr inkl moms.
California Beach Camper eHybrid 4MOTION finns från 899.900 kr inkl moms.
California Ocean eHybrid 4MOTION finns från 999.900 kr inkl moms.

Fotnoter:

  1. Multivan eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk), 6-växlad dubbelkopplingsväxellåda: Bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 7,97,5 l/100 km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 18-21 g/km, strömförbrukning blandad körning 22,8-21,7 kWh/100 km plus 0,9-0,8 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 88-95 km; CO₂-klass(er): G-F.

  2. California eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk), 6-växlad dubbelkopplingsväxellåda: bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 8,1-7,6 l/100 km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 19-22 g/km, strömförbrukning blandad körning 23,5-22,1 kWh/1,00 km plus 1,0-8 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 85-93 km; CO₂-klass(er): G-F.

  3. Värdet för den kundrelevanta laddningen är 40 kW, fastställt enligt DIN 70 080. Under idealiska förhållanden (exempelvis mycket låg laddningsnivå eller höga batteritemperaturer) kan dock laddeffekter på upp till 50 kW uppnås.