Golf GTI Edition 50 – Volkswagen presenterar den kraftfullaste serietillverkade GTI:n
År 2026 firar Golf GTI sitt 50-årsjubileum och märket hedrar denna speciella händelse med en exklusiv specialmodell. Med en effekt på 325 hk (239 kW) är Golf GTI Edition 50 historiens mest kraftfulla serietillverkade Golf GTI hittills. Volkswagen presenterade nya Golf GTI Edition 50 i samband med 24-timmarsloppet på Nürburgring som gick av stapeln i helgen.
- Exklusiv jubileumsmodell med 325 hk (239 kW) och ett vridmoment på 420 Nm erbjuder enastående kördynamik och många designhöjdpunkter
- Golf GTI Edition 50 är den snabbaste produktionsmodellen från Volkswagen på Nürburgring Nordschleife (Nordslingan)
- GTI-Performance-paket (tillval) med Performance-chassi, 19-tums lättmetallfälgar, Bridgestone Potenza Race semi-slick-däck och Akrapovič titanavgassystem höjer kördynamiken till en ny nivå
- Världspremiär för fans vid 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland
Golf GTI är en av världens mest framgångsrika kompakta sportbilar. Hittills har över 2,5 miljoner enheter tillverkats världen över. I tid för sitt 50-årsjubileum nästa år lanserar Volkswagen en specialmodell med fokus på körglädje i form av Golf GTI Edition 50.
– I 50 år har GTI stått för mer än prestanda, precision och körglädje hos Volkswagen: Det är en livsstil som förenar våra fans över hela världen – och en viktig del av det som gör oss så starka som varumärke. säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen, och fortsätter:
– Med den snabbaste och mest kraftfulla produktionsmodellen hittills firar vi ett halvt sekel av GTI-passion. En sak är säker: GTI kommer naturligtvis att leva vidare i framtiden – utan kompromisser.
Produktionen av Golf GTI Edition 50 planeras att starta i slutet av 2025 i Wolfsburg, så att den kan levereras till de första kunderna redan i början av jubileumsåret från och med första kvartalet 2026. Golf GTI Edition 50 finns ännu inte tillgänglig för försäljning. Datum för säljstart är inte fastställt. I samband med säljstarten kommer priset att bli officiellt.
Förstklassig kördynamik – även på tävlingsbanan
– Golf GTI Edition 50 är vår snabbaste och kraftfullaste GTI hittills. Med Performance-paketet (tillval) har vi tagit GTI-konceptet till en helt ny nivå, förklarar Sebastian Willmann, chef för chassiutveckling och kördynamik på Volkswagen.
Ett nyinställt DCC-sportchassi, en finjusterad differentialspärr fram och den progressiva styrningen med hög precision ger jubileumsmodellen ännu mer dynamiska prestanda. Resultatet är en särskilt prestandainriktad specialmodell med en egen karaktär.
– Vi har införlivat vår erfarenhet från femtio års GTI-utveckling i Performance-chassit (tillval). För detta har vi byggt vidare på chassitekniken hos legendariska Golf VII GTI Clubsport och i kombination med de nya semi-slick-däcken har vi lyckats öka väggreppet på framaxeln ytterligare samtidigt som vi uppnått mycket neutrala och smidiga köregenskaper. Därför erbjuder vi inte bara våra kunder den mest högpresterande GTI:n någonsin, utan vi har också förbättrat precisionen vid styrning i kurvor avsevärt och gjort förarupplevelsen ännu roligare, fortsätter Sebastian Willmann.
Rekordkörningen – runt Nordslingan på bara 7:46 minuter
Den professionella racingföraren Benjamin Leuchter underströk den enastående potentialen hos Golf GTI Edition 50 på den 20,832 kilometer långa Nürburgring Nordschleife (Nordslingan). På 07:46:13 minuter körde Volkswagens test- och utvecklingsförare det snabbaste varvet någonsin i en serietillverkad Golf på banan som kallas ”Green Hell” i april 2025.
– För mig är Golf GTI Edition 50 den mest exakta och sportiga Volkswagen jag någonsin har kört. Den påminner mig mycket om Golf GTI Clubsport S från 2016. Men Golf GTI Edition 50 har vidareutvecklats ännu en gång. Eftersom den är så intuitiv och exakt har jag stort förtroende för bilen och kan verkligen tänja på gränserna, säger Benjamin Leuchter.
Mer kraft, mer smidighet
Volkswagen utrustar specialmodellen med en bensindriven 2,0-liters turbomotor – en modifiering av drivlinan från Golf GTI Clubsport med 300 hk (221 kW). Tack vare interna motoråtgärder har Volkswagens motorteam lyckats öka effekten hos Golf GTI Edition 50 till 325 hk (239 kW). Jämfört med klassiska Golf GTI i grundutförandet med 265 hk (195 kW) är det 60 hk (44 kW) mer. Det maximala vridmomentet hos Edition 50 har höjts till 420 Nm. Som jämförelse har Golf GTI Clubsport ett maximalt vridmoment på 400 Nm, medan Golf GTI utvecklar 370 Nm.
Chassit på Golf GTI Edition 50 har förfinats ytterligare och anpassats till den högre effekten. Grundutformningen utgörs av en MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel. Jubileumsmodellen är totalt sett 15 mm lägre än grundutförandet.
Pricken över i:et – tillvalet GTI-Performance-paket
För den som vill ha det ännu sportigare erbjuder Volkswagen tillvalet GTI Performance-paket med Performance-chassi exklusivt för Golf GTI Edition 50. På grund av högre fjäderstyvhet har egenfrekvensen på fram- och bakaxeln ökat med cirka 20 procent. Resultatet är bättre stödegenskaper, betydligt mer direkt respons och lägre krängnings- och nigningstendenser. Med ytterligare 5 mm sänkning är jubileumsmodellen 20 mm lägre än standardmodellen. Anpassade upphängningsfästen optimerar responsbeteendet vid dynamisk excitering.
Paketet innehåller även Potenza Race semi-slick-däck i storlek 235 från Bridgestone på 19-tums smidda Warmenau-fälgar samt ett lätt R-Performance-avgassystem med bakre ljuddämpare i titan. Bridgestone-däcken är en helt ny utveckling som ger bättre grepp med lägre rullmotstånd och är cirka 1,1 kg lättare per däck än standarddäcken. Med en vikt på endast 8 kg per fälg är de smidda fälgarna cirka 3 kg lättare än 19-tumsfälgarna i standardutförande. Dessutom sparar Akrapovič-avgassystemet i titan ytterligare 11 kg.
Exklusiv jubileumsutrustning
Golf GTI Edition 50 har många höjdpunkter både invändigt och utvändigt. Tillsammans med de röda säkerhetsbältena skapar de sportiga stolarna med rutmönster, en linje i Racing Green och inlägg i konstvelour, en högklassig atmosfär med motorsportkänsla. Den nydesignade multifunktionssportratten i läder pryds av en dekor med GTI 50-logotypen. Tillsammans med de integrerade växelpaddlarna för den sjuväxlade DSG-växellådan ger den en äkta motorsportkänsla. Stolarna och ratten utgör därmed gränssnitten till det exceptionella chassit och motorn i Golf GTI Edition 50.
Utvändigt sitter GTI 50-logotypen på takspoilern och på insidan av ytterbackspeglarna. Andra exklusiva detaljer är speciella instegslister, ett svartlackerat tak, svarta ytterbackspegelkåpor och svarta ändrör på avgassystemet. En markant dekorlist nedtill på sidorna med en färggradering från svart till bilens lack understryker ytterligare fordonets sportiga karaktär.
Fem exteriörfärger är planerade för Golf GTI Edition 50: Förutom det karakteristiska rena vita är de i Moonstone grey, Grenadilla black metallic och – exklusivt för jubileumsmodellen – Dark Moss green metallic och Tornado red. Tornadoröd är den färg som har varit synonym med högprestandabilar från Volkswagen sedan 1986. Många av sin tids toppmodeller har haft den distinkta lackfärgen, bland annat Golf II GTI 16V, Golf III VR6 och Golf VII GTI TCR.
Prognosvärden: Bränsleförbrukning, blandad körning (WLTP): 7,5–7,9 l/100 km. CO₂-utsläpp: 172-181 g/km.