SEAT S.A. navigerar ett utmanande första halvår 2025 med växande momentum i Q2
Resultatet påverkades av försäljningsmix, EU-tullar på CUPRA Tavascan, produktkostnader och ökad konkurrens Förbättrat resultat i Q2 trots fortsatt motvind i branschen Företaget intensifierar åtgärder för att förbättra lönsamheten under H2, med fokus på marginaler, kostnadskontroll och att maximera potentialen i sitt utökade modellutbud Leveranser ökade med 1,7 % till 302 600 bilar under H1 2025, med mer än en fördubbling av elbilsförsäljningen jämfört med föregående år CUPRA levererade sitt bästa första halvår någonsin med 167 600 leveranser och närmar sig nu 1 miljon leveranser totalt CUPRA Sverige ökade leveranserna med 36 % under första halvåret 2025, vilket är fem gånger mer än totalmarknadens ökning på 7 %
De första sex månaderna av 2025 utgjorde ett utmanande landskap för SEAT S.A., vilket återspeglas i företagets finansiella resultat för H1. Fyra huvudsakliga faktorer påverkade resultatet: förändringar i försäljningsmixen, EU-tullar på CUPRA Tavascan som tillverkas i Kina, produktkostnader samt ökad konkurrens på nyckelmarknader. En planerad tillfällig produktionsminskning vid fabriken i Martorell, som en del av omställningen inför produktionen av Volkswagen-koncernens kommande ”Electric Urban Car-familj” med produktionsstart 2026, påverkade också resultatet.
“Första halvåret 2025 bekräftade det utmanande läge vi redan hade förutsett, med ökad marknadskonkurrens och EU:s importtullar på CUPRA Tavascan som påverkade SEAT S.A:s prestation,” säger Markus Haupt, tillförordnad VD för SEAT och CUPRA. “Vi för en konstruktiv dialog med EU-kommissionen för att hantera frågan och är övertygade om att vi snart når en positiv lösning.”
Patrik Andreas Mayer, Finans- och IT-Direktör på SEAT S.A., tillägger: “Dessa utmaningar speglar bredare motvindar i bilindustrin. Även om de har påverkat vårt resultat för H1 är vi fortsatt fokuserade på vår långsiktiga strategi baserad på elektrifiering, omställning och CUPRA:s tillväxt.”
Att möta framtida utmaningar
Trots dessa påfrestningar visade SEAT S.A.:s finansiella resultat en förbättring under andra kvartalet 2025 jämfört med det första. Rörelseresultatet ökade från 5 miljoner euro under första kvartalet till 38 miljoner euro under andra kvartalet, en ökning med 33 miljoner euro, vilket signalerar en positiv utveckling och mer lovande utsikter för andra halvåret.
"Vi är övertygade om vår förmåga att navigera i de utmaningar som ligger framför oss", fortsätter Markus Haupt. "Med en stark och mångsidig produktportfölj, inklusive CUPRA:s starka uppställning av sju modeller, har vi en solid grund för fortsatt tillväxt. Vi är fortsatt fast beslutna att elektrifiera, leda projektet för Electric Urban Car-familjen på uppdrag av Volkswagen-koncernen och förbereda oss för produktionsstart och lansering av CUPRA Raval 2026, en viktig milstolpe för vårt företag och bilen som kommer att bidra till att demokratisera elektrisk mobilitet i hela Europa."
"När vi nu går in i andra halvåret fortsätter vi att fokusera på att förstärka marginalerna, utöva strikt kostnadskontroll och maximera potentialen i vårt utökade modellutbud", tillägger Patrik Andreas Mayer. "De förbättrade Q2-resultaten visar att vi är på rätt väg och vi är övertygade om vår förmåga att upprätthålla denna positiva utveckling."
Försäljningen av elbilar skjuter i höjden
SEAT S.A. visade motståndskraft under H1 2025 och ökade de totala leveranserna med 1,7 % till 302 600 bilar (H1 2024: 297 400), trots en planerad tillfällig minskning av produktionen av SEAT- och CUPRA-modeller vid fabriken i Martorell (244 700 bilar jämfört med 291 600 under H1 2024), som en del av förberedelserna för Electric Urban Car-familjen. Produktionsnivåerna förväntas återhämta sig under andra halvåret, vilket innebär att den totala årsproduktionen närmar sig 2024 års nivåer, vilket är en tydlig återspegling av företagets operativa styrka och anpassningsförmåga.
CUPRA Formentor var fortsatt företagets bästsäljare under de första sex månaderna 2025, med 54 700 levererade bilar. Leveranserna av elektrifierade modeller (PHEV och BEV) ökade med 76,1 procent och helt eldrivna bilar mer än fördubblades (+105,3 %), drivet av stark efterfrågan på CUPRA Born och Tavascan, vilket understryker företagets accelererande elektrifieringsstrategi.
CUPRA: Ett globalt varumärke på frammarsch
Under första halvåret 2025 fortsatte CUPRA återigen sitt positiva momentum och drog nytta av sitt starka modellutbud med sju lanserade modeller under de senaste sju åren. CUPRA uppnådde sitt bästa första halvår någonsin och mellan januari och juni 2025 levererade det okonventionella utmanarmärket 167 600 bilar, vilket är en ökning med 33,4 % jämfört med samma period förra året. Sedan lanseringen 2018 har CUPRA levererat över 900 000 bilar globalt och är på väg att överstiga 1 miljon levererade bilar under de kommande månaderna.
Mot bakgrund av de pågående utmaningarna inom bilindustrin och den föränderliga marknadsdynamiken har CUPRA tagit ett strategiskt beslut att skjuta upp sitt planerade inträde på den amerikanska marknaden, som ursprungligen var planerat till 2030.
Sven Schuwirth, Executive Vice President för försäljning, marknadsföring och eftermarknad på SEAT S.A., betonade varumärkets proaktiva tillvägagångssätt: "Vi avbryter inte planerna, vi skjuter bara upp vår lansering i USA och kommer att fortsätta att övervaka marknadsutvecklingen under de kommande åren för att fastställa den bästa tidpunkten och tillvägagångssättet, i linje med varumärkets långsiktiga vision. Under tiden kommer CUPRA att bygga vidare på det starka momentum som har uppnåtts i befintliga nyckelterritorier och kommer snart att expandera till nya marknader med hög potential för att bredda sitt globala fotavtryck."
De globala marknadsförhållandena förutspås förbli utmanande under andra halvåret 2025, vilket kräver fortsatt flexibilitet och motståndskraft. Trots detta står SEAT S.A. fast vid sina strategiska prioriteringar och är övertygade om sin förmåga att anpassa sig i en föränderlig bilindustri.
CUPRA fortsätter sin framgångsresa i Sverige
Den svenska marknaden visar sig fortsatt stark för CUPRA. Under första halvåret 2025 ökade varumärkets leveranser med hela 36 % jämfört med samma period föregående år, detta att jämföra med en totalmarknad som steg med 7 %.
Per Brinkenberg, chef för CUPRA & SEAT i Sverige, kommenterar resultatet: "Att växa fem gånger mer än totalmarknaden bekräftar att CUPRA har en stark position i Sverige och att vi är på rätt väg. Vår unika design, våra attraktiva modeller och ett växande elektrifierat modellutbud tilltalar en ny generation bilköpare. Tillsammans med vårt engagerade och professionella återförsäljarnätverk har detta gett resultat. Men vi är bara i början, vår ambition är att fortsätta utmana, växa och attrahera ännu fler svenska bilköpare."
Nyckeltal H1 2025 SEAT S.A. Siffror
Januari- juni 2025 |
|
Försäljningsintäkter |
7,6 miljarder euro (-2,0 %) |
Rörelseresultat |
38 miljoner euro (-90,6 %) |
Avkastning på försäljning |
0,5 % (-4,7 procentenheter) |
SEAT S.A.-leveranser |
302 600 (+1,7%) |
CUPRA-leveranser |
167,600 (+33.4%) |
SEAT-leveranser |
135,000 (-21.4%) |