Volkswagen har levererat sin 1,5 miljonte bil från eldrivna ID.-familjen
Märket Volkswagen har nått en viktig milstolpe i sin omställning till elektrisk mobilitet. I fredags, den 15 augusti, levererades den 1,5 miljonte bilen från den helt eldrivna ID.-familjen. Jubileumsbilen är en svart ID.7 Tourer Pro som överlämnades till kunden vid Volkswagen-fabriken i tyska Emden.
– 1,5 miljoner levererade ID.-bilar – det visar tydligt att Volkswagen är pionjär inom elektrisk mobilitet, säger Martin Sander, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.
För nästan exakt fem år sedan, i september 2020, levererades de första elbilarna från Volkswagens helt eldrivna ID.-familj. Volkswagen toppar nu registreringsstatistiken i elbilssegmentet – inte bara i Tyskland, utan även i Europa.
– Detta bekräftar att vår modellportfölj innehåller de bilar som våra kunder behöver. Som företag är vi på rätt väg. Volkswagen fortsätter att vara pionjärer i upptrappningsfasen av den elektriska mobiliteten, fortsätter Martin Sander.
I Sverige har fler än 65 000 personbilar från ID.-familjen levererats sedan september 2020.
– Eldrift är vägen framåt, för både miljöns och körglädjens skull. Det känns fantastiskt att så många har valt att köra våra elbilar. Det har gått otroligt fort sedan vi lanserade vår elbilssatsning för fem år sedan. Att vi redan har fått ut över 65 000 personbilar bådar gott för framtiden. Sverige är ett progressivt land och vi ser en stor vilja till omställning hos våra svenska kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Jubileumsbilen är en ID.7 Tourer
Martin Sander överlämnade nyckeln för jubileumsbilen, en svart ID.7 Tourer Pro med en WLTP-räckvidd på upp till 606 kilometer, till en kund från Vechta i den tyska delstaten Niedersachsen. Detta gjorde han tillsammans med Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för teknisk utveckling, och Niedersachsens ministerpresident Olaf Lies.
Fabriken i Emden är ett utmärkt exempel på Volkswagens omställning till eldrift. Under de senaste åren har Volkswagen-koncernen investerat över en miljard euro i att bygga om den till en anläggning som uteslutande tillverkar elbilar. Förutom Zwickau och Gläserne Manufaktur Dresden är Emden den enda Volkswagen-fabriken i världen som uteslutande ägnar sig åt elbilar. ID.-bilar rullar av produktionsbanden även i Hannover och Chattanooga (USA) samt i Foshan, Changsha och Anting (alla tre i Kina).
Nya eldrivna modeller på väg
ID.-familjen har vuxit stadigt sedan lanseringen 2020. Först ut var kompaktmodellen ID.3, Volkswagens första bil som utvecklats uteslutande som elbil. ID.3 följdes ett år senare av SUV:en ID.4 (2021) och coupéversionen ID.5 samt elbussen ID. Buzz. De senaste tillskotten till ID.-familjen är ID.7 och kombiversionen ID.7 Tourer, som lanserades 2024. ID.7 Tourer var den mest registrerade elbilen i Tyskland under det första halvåret 2025. Även i Sverige är ID.7/ID.7 Tourer den mest registrerade elbilen hittills i år, januari – juli.
Martin Sander anser att det fortfarande finns ett behov av politiska åtgärder för att påskynda omställningen till eldrift.
– Ett tydligt budskap och konkreta statliga incitament behövs om vi ska minska skepsisen bland privatköpare och öka efterfrågan i denna grupp, säger han.
Volkswagen fortsätter sin elbilssatsning med lanseringar av nya modeller. Produktionsversionen av kompakta ID. 2all lanseras 2026. Den beräknas få ett startpris på cirka 25 000 euro. Den följs ett år senare av produktionsversionen av ID. EVERY1, en instegsmodell som beräknas kosta från cirka 20 000 euro. Riktpriserna är baserade på den tyska marknaden.
– Målet är tydligt: Volkswagen vill göra elektrisk mobilitet tillgänglig för alla – prisvärd, tillförlitlig och hållbar, avslutar Martin Sander.