10 sep 2025 | Pressmeddelande

Fyra ringar och tre ränder: adidas blir officiell partner till det framtida Audi Formel 1-teamet

Ingolstadt/Hinwil/Herzogenaurach, 10 september 2025 – Det framtida Audi F1-teamet och adidas tillkännager ett flerårigt partnerskap som gör den tyska sportvarutillverkaren till teamets officiella klädpartner. Kollektionen, som kommer att lanseras innan säsongen 2026 startar, har som mål att kombinera stilren design med precision och toppmodern teknik.

Som en del av partnerskapet har adidas och det framtida Audi F1-teamet ett nära samarbete för att utveckla en omfattande kollektion av högpresterande utrustning, skräddarsydd för de specifika kraven för förare, mekaniker, ingenjörer och andra teammedlemmar på banan. Det gemensamma målet är att skapa funktionella produkter som ger teamet bästa möjliga stöd i det dagliga arbetet och främjar toppresultat. I en sport som präglas av kontinuerliga framsteg sätter kollektionen också nya trender inom motorsportkulturen – kännetecknad av toppmodern adidas-teknik och en innovativ inställning till paddocken och utanför.

Eftersom fansen står i centrum för detta partnerskap har adidas och det framtida Audi F1-teamet gjort sin passion för sporten till ledmotiv från första början och skapat ett samarbete som sträcker sig längre än bara utvecklingen av kläder. Förenade av en gemensam passion för sport, innovation och emotionell design kommer de två varumärkena redan innan det första loppet lansera en exklusiv produktlinje med kläder, skor och accessoarer som kommer att finnas tillgänglig över hela världen. Det ger fansen möjlighet att visa sin support till teamet i ett tidigt skede.

Gernot Döllner, VD för AUDI AG och styrelseordförande för Sauber Motorsport AG: "adidas och Audi har årtionden av samarbete inom toppidrott – byggt på gemensamma värderingar och viljan att inspirera genom prestation. Vårt partnerskap i Formel 1 sträcker sig långt bortom strävan efter innovation och topprestanda: det kombinerar styrkorna och visionerna hos två progressiva varumärken." Den kommande adidas-kollektionen kommer att kännetecknas av tydlighet och precision, precis som Audis nya designfilosofi. "Det faktum att vi formar vårt varumärkes inträde i den främsta klassen i motorsport tillsammans med adidas understryker det stora förtroende och uppskattning vi har för vårt samarbete."

Bjørn Gulden, VD för adidas: "Vi är mycket stolta över partnerskapet med det framtida Audi F1-teamet och att stödja deras debut i den högsta klassen för sporten. Att sammanföra de ikoniska fyra ringarna och våra tre ränder till 2026 års paddock markerar ett spännande nytt kapitel inom motorsporten. Som en del av vårt pågående engagemang i F1 visar detta partnerskap vårt fokus på att samarbeta med varumärken som delar våra värderingar och vårt innovativa perspektiv, både på och utanför banan. Vi ser fram emot att avslöja våra planer för att hjälpa förarna och teamet att lyckas och inspirera en ny generation motorsportfans!"

Jonathan Wheatley, teamchef för det framtida Audi F1 Team: "Det här partnerskapet för samman två ikoniska märken – de fyra ringarna och de tre ränderna – på en global scen och det representerar ytterligare ett viktigt steg framåt på vår resa mot Formel 1-debuten. Med adidas utrustar vi vårt team med teknisk sportutrustning av högsta nivå som presterar där det betyder som mest. Utöver racing delar vi ambitionen att göra ett avtryck utanför banan genom innovation, stil och en obeveklig strävan efter perfektion. Tillsammans kommer vi att skapa djärva varumärkesaktiveringar och banbrytande upplevelser.