”Digital belysning ger ökad säkerhet”
Michael Kruppa, chef för utveckling av strålkastare, har ansvarat för olika utvecklingsområden på Audi i mer än tio år. Tillsammans med sitt utvecklingsteam spelar han en viktig roll för att en Audi ska ge bästa möjliga trafiksäkerhet även vid dålig sikt och mörker. I den här intervjun förklarar han vad som kännetecknar bra strålkastare – och vad som skiljer nya Audi Q3 från konkurrenterna när det gäller belysning.
Dr Kruppa, varför är bra strålkastare så viktiga?
Dr Michael Kruppa: Mörker och sämre väderförhållanden, särskilt nu på hösten och vintern, utgör en större risk i trafiken. Å ena sidan vill jag som förare lysa upp området jag kör i så optimalt som möjligt så att jag känner mig säker. Å andra sidan är det viktigt att andra trafikanter ser mig i tid. Ofta är det bara några sekunder som är avgörande för att undvika en farlig situation. Att se och synas är A och O i trafiken. Bra belysning handlar inte bara om komfort – den ökar säkerheten avsevärt. Det skapar också igenkänning. Hos Audi har kunderna även många möjligheter att anpassa belysningen efter egna önskemål. Flera olika digitala ljussignaturer och ljusscenarier kan väljas i MMI.
Vad kännetecknar intelligent belysning hos Audi?
Dr Kruppa: Den intelligenta belysningen anpassar sig aktivt efter körsituationen och ökar säkerheten för alla trafikanter. Belysningen som vi utvecklar på Audi är utformad för att förhindra bländning. Våra Matrix LED-strålkastare känner av framförvarande och mötande trafik och blockerar automatiskt ljus som skulle blända dem. Föraren behöver därmed inte längre manövrera helljuset manuellt. På så sätt har du alltid tillräckligt med ljus framför dig, kan koncentrera dig längre och köra säkrare. Den mest innovativa belysningsutvecklingen som vi för närvarande använder är de digitala Matrix-LED-strålkastarna. De har många adaptiva belysningsfunktioner och kan projicera ljusbilder direkt på vägen – intelligent och fascinerande på samma gång.
Vilka är de tekniska grunderna för bra belysning?
Dr Kruppa: Grundförutsättningen är att belysningen fungerar tillförlitligt. När jag slår på den måste den vara där direkt. Utöver det kan vi idag påverka många parametrar som ljusstyrka och färg. Här har LED-tekniken förändrats enormt mycket på senare tid. Vår utveckling under de senaste fyra, fem åren har lett till att vi har börjat digitalisera belysningsteknik, till exempel LED-teknik. Samtidigt optimerar vi ständigt andra aspekter. Våra digitala matrix-LED-strålkastare med mikro-LED-teknik imponerar framförallt med mindre monteringsutrymme, lägre vikt och högre effektivitet. De har också högre ljusstyrka med bättre kontrast, vilket innebär att de presterar bättre i svåra siktförhållanden.
I nya Audi Q3 används för första gången mikro-LED-teknik. Hur fungerar det?
Dr Kruppa: Här spelar digitaliseringen en central roll. Vi har utvecklat en ljuskälla så att vi nästan kan använda den som en videoprojektor. Mikro-LED-modulen, som är cirka 13 millimeter bred, har ett chip med 25 600 små mikro-LED-lampor – var och en ca 40 mikrometer stor – som kan styras individuellt. På så sätt kan systemet anpassa ljusbilden efter körsituationen. Till exempel är ljusstyrningsfunktionerna, så kallad filhållnings- och orienteringsbelysning nu mycket närmare kopplade till förarassistansfunktionerna. Digitala Matrix LED-strålkastare med den nya mikro-LED-tekniken introduceras för första gången i kompaktklassen i Audi Q3. På så sätt kan vi erbjuda våra kunder ännu högre säkerhet.
Vilka konkreta fördelar innebär tekniken för föraren?
Dr Kruppa: Tänk dig följande: bilen projicerar två linjer på vägen under körning. Linjer hjälper mig att hålla bilen i mitten av körfältet och ger mig en indikation på bilens position i det körfält jag kör i. Det är orienteringsljuset. När jag kör på motorvägen ändras den projicerade ljusbilden. Bilen vet att jag är på motorvägen och kan lysa upp mitt körfält dynamiskt. Detta är körfältsbelysningen med orienteringsljuset. Om jag vill byta körfält får jag hjälp av körfältsbelysningen med blinkers. Den visar den aktiva körriktningsvisaren vid kanten av körfältet, beroende på om jag blinkar åt vänster eller höger. Fördelen för andra trafikanter är att de tidigt kan se att jag vill byta körfält. Allt detta är möjligt tack vare de digitala Matrix-LED-strålkastarna med vår nya mikro-LED-teknik i Audi Q3. Det ger våra kunder orientering och trygghet och i slutändan en positiv känsla bakom ratten. Och beroende på preferenser går det även att avaktivera funktionerna i MMI.
Vilka trafikanter har störst nytta av den digitala ljustekniken i nya Q3?
Dr Kruppa: Förutom säkerheten för de åkande handlar det även om andra trafikanter. Ta t.ex. fotgängare, cyklister eller passagerare i andra fordon. Men fokus ligger också på de som inte är medvetna om att de sätter sig själva i en farlig situation, till exempel vilda djur som korsar vägar i skymningen. Du vill upptäcka dem i tid så att du kan reagera, bromsa eller till och med väja.
Och varningssymboler kan också projiceras?
Dr Kruppa: Ja, det är ytterligare ett exempel på fördelarna med digitalisering. När yttertemperaturen sjunker under fyra grader projicerar systemet en snöflinga på vägen – exakt samma symbol som du normalt skulle se på kombiinstrumentet. Som förare vet jag direkt: nu kan det bli riktigt halt.
Varför är avancerad belysning viktigare idag än någonsin?
Dr Kruppa: För att den förenar säkerhet och komfort och förbättrar samtidigt förarens koncentration. Bra ljus gör att jag ser mer, syns bättre och kan reagera snabbare i alla situationer. Moderna digitala belysningssystem som i nya Audi Q3 tar trafiksäkerheten till en ny nivå.
|
Kort beskrivning Michael Kruppa är chef för utvecklingen av frontbelysning på Audi. Efter att ha tagit sin doktorsexamen vid universitetet i Regensburg arbetade han först på utvecklingsavdelningen hos en belysningstillverkare inom området material- och LED-innovationer. Han började på Audi 2013 och har sedan dess haft olika chefsbefattningar inom teknisk utveckling. Sedan 2022 har han ansvarat för utveckling och strategi för moderna strålkastarsystem, inklusive digital Matrix-LED-teknik. Dr Kruppa är en av de ledande experterna inom fordonsbelysning och talar regelbundet på internationella konferenser. |
