Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
GTS är tre bokstäver som har haft ett särskilt gott rykte bland Porsche-entusiaster ända sedan 904 Carrera GTS från 1963. För första gången bär nu en helt elektrisk Macan denna ikoniska bokstavskombination. Det senaste tillskottet till modellserien med eldrivna SUV:ar erbjuder enastående kördynamik och accelerationsvärden – accelerationen från 0 till 100 km/h tar bara 3,8 sekunder, att nå 200 km/h tar 13,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 250 km/h.
Precis som Macan Turbo har Macan GTS den starkaste elmotorn på bakaxeln i modellserien. Kraftpaketet mäter 230 millimeter i diameter, har en aktiv längd på 210 mm och har en högeffektiv 900 A-pulsomvandlare av kiselkarbid (SiC). I Macan GTS levererar den 380 kW (516 hk), med Launch Control upp till 420 kW (571 hk) och ett maximalt vridmoment på 955 Nm. Precis som i Macan Turbo är växellådan med utväxlingen 9,0:1 särskilt konstruerad för att klara prestandamodellernas enorma vridmoment.
Macan GTS har en WLTP-räckvidd på upp till 586 kilometer. På en snabbladdningsstation med tillräckligt hög effekt kan högvoltsbatteriet på 100 kWh laddas från 10 till 80 procent på bara 21 minuter med en maximal laddeffekt på 270 kW.
Sport Chrono-paketet ingår som standard och har utökats med det från Taycan bekanta Track Mode, som förbereder bilen för särskilt prestandafokuserad körning. Läget ökar nivån på batterikylningen, vilket minimerar effektförlusten som orsakas av värmeuppbyggnad, vilket resulterar i märkbart förbättrad prestanda under kontinuerlig belastning.
Sportluftfjädring med GTS-specifik avstämning
Nya Macan GTS levererar sin kraft i äkta sportbilsstil – genom att kombinera en viktfördelning som är förskjuten bakåt, en låg tyngdpunkt och intelligent krafthantering. Förutom fyrhjulsdriften med snabbt reagerande elektroniskt Porsche Traction Management (ePTM) ingår Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) som standard. Den elektroniskt styrda differentialspärren, som är placerad direkt bakom den bakre motorn, förbättrar greppet och smidigheten och bidrar till att uppnå en 48:52-fördelning av vikten.
Macan GTS har dessutom modellseriens lägsta tyngdpunkt. Ingenjörerna har förfinat sportluftfjädringen med nivåreglering och Porsche Active Suspension Management (PASM). Den 10 mm lägre markfrigången och den modellspecifika stötdämpar- och krängningshämmarinställningen ger en enastående dynamik och kurvprecision, som även kan förbättras ytterligare med bakaxelstyrning som tillval.
Den emotionella karaktären hos Macan GTS inkluderar även ljudet. Funktionen Porsche Electric Sport Sound (PESS) erbjuder två exklusiva GTS-specifika ljudprofiler med distinkta karaktärer i körlägena ”Sport” och ”Sport Plus”.
Utvändigt: svarta detaljer och exklusiva sidokjolar
Nya Macan GTS har en utpräglat individuell design. Utseendet kännetecknas av olika svartlackerade detaljer fram, på sidorna och bak – signaturelement för alla GTS-modeller från Porsche. Särskilt iögonfallande är de tonade Matrix LED-strålkastarna och de kraftigt konturerade ytterkanterna ovanför vindavvisarna.
Från och med början av 2026 kommer Porsche att erbjuda ett nytt Sport Design-paket för alla Macan-modeller, som inkluderar nya frontspoilers och bakkjolar. Macan GTS blir den första modellen som får det nya paketet – inte bara som standard, utan även med GTS-specifik styling. Kontrastdetaljer som inlägg, sideblades, skärmbreddare och läppen på den adaptiva bakspoilern går i svart.
De nydesignade sidokjolarna, som är bredare baktill, bidrar också till bilens målmedvetna utseende. Det nedre bakpartiet har en distinkt design med svarta paneler och en tydlig diffusorinsats, medan baklyktorna är tonade på samma vis som strålkastarna fram. GTS är som standard utrustad med 21-tums lättmetallfälgar i Macan Design i Anthracite Grey, som tillval finns 22-tums RS Spyder Design-fälgar i samma finish.
I och med lanseringen av nya Macan GTS görs tre nya färger tillgängliga – tillsammans med den för GTS-modeller klassiska Carmine Red gör den populära Crayon comeback och för första gången erbjuds färgen Lugano Blue till Macan. Utöver de 15 kulörer som finns tillgängliga via Porsche Car Configurator erbjuder Porsche Exclusive Manufaktur nästan 60 ytterligare kulörer genom sitt Paint to Sample-program.
Interiör: Färgmatchande kontrastsömmar som tillval
För att fortsätta det sportiga intrycket i kupén har Macan GTS utökad Race-Tex-klädsel i kombination med svart läder. Race-Tex finns på den uppvärmbara GT Sport-multifunktionsratten, armstöden på mittkonsolen och dörrpanelerna samt på instrumentpanelen. De adaptiva 18-vägs elinställbara sportstolarnas mittsektioner är också klädda i Race-Tex, medan sätesdynorna och nackskydden är klädda i mjukt läder.
För första gången på Macan Electric möjliggör tillvalet GTS Interiörpaket färgkoordinering mellan exteriör och interiör. Paketet kan fås i färgerna Carmine Red, Slate Grey Neo eller Lugano Blue för att matcha motsvarande exteriörlacker. Kontrastsömmarna på stolarna, ratten, dörrpanelerna och instrumentpanelens överdel går i respektive färg, liksom säkerhetsbältena och texten ”GTS” på stolarna. Dessutom pryds ratten av ett märke med färgmatchande ”GTS”-inskription. I paketet ingår även interiört kolfiberpaket med kolfiberdetaljer på ratten, instrumentpanelen och dörrpanelerna.
GTS-temat fortsätter i den digitala förarplatsen. Bilens faktiska exteriörfärg återspeglas i 3D-bilden på mittdisplayen och på kombiinstrumentet finns texten ”GTS”. Många av funktionerna i Sport Chrono-paketet som ingår i grundutförandet – till exempel varvtidtagning, telemetriregistrering och sektoranalys – kan hämtas via motsvarande app på mittdisplayen.
Nya hjälp-, komfort- och underhållningsfunktioner
GTS drar också nytta av de senaste uppdateringarna för hela Macan-modellutbudet, som innebar ytterligare förbättringar när det gäller förarassistanssystem och digitala funktioner. Bland dessa finns Porsche Digital Key som komplement till den fysiska nyckeln, nya parkeringsassistansfunktioner, AI-stödd Voice Pilot, ett utökat utbud för spel i bilen och en ökad maximal släpvagnsvikt på 2 500 kg.
Nya Macan GTS kan beställas från och med nu till pris från 1 210 000 kronor inklusive moms.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
Macan GTS (WLTP, preliminära värden)
Strömförbrukning, blandad körning: 20,5-18,5 kWh/100 km; CO₂-utsläpp blandad körning: 0 g/km
Värden som anges som intervall avser inte ett enskilt fordon och ingår inte i det erbjudna produktutbudet. Uppgifterna är endast avsedda att underlätta jämförelsen mellan olika fordonstyper. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan ändra relevanta fordonsparametrar som vikt, rullmotstånd och aerodynamik. Dessa faktorer kan, förutom väderlek, trafiksituation och körsätt, påverka bränsle-/strömförbrukning, CO2-utsläpp, räckvidd och prestandavärden för ett fordon.
