13 okt 2025 | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen ökar de globala leveranserna till 6,6 miljoner fordon fram till slutet av september

Volkswagen-koncernen fortsätter att stärka sin position globalt. Under årets första nio månader levererades 6,6 miljoner fordon, med stark efterfrågan på nya modeller och särskilt höga leveranser i Europa och Sydamerika.

– Volkswagen-koncernen har under de första nio månaderna ökat de globala leveranser något. Vi drar nytta av det fortsatt positiva momentum som genererats av den breda produktoffensiven med totalt 60 nya modeller från våra starka varumärken i år och förra året. Dessa fordon har visat sig vara mycket populära bland våra kunder, vilket framgår av den 17-procentiga ökningen av orderingången i Västeuropa. Vi kunde kompensera för de utmanande förhållandena i Kina och USA med delvis betydande ökningar i Sydamerika och Europa. I vår hemregion Europa växte vi med åtta procent bara under det tredje kvartalet. Våra helt eldrivna modeller är en viktig drivkraft för denna positiva utveckling. I slutet av september har vi levererat cirka 80 procent fler av dessa modeller i Europa jämfört med samma period förra året, och globalt var vi uppe i cirka 40 procent. De första nio månaderna visar dock också en sak mycket tydligt: för att lyckas i denna utmanande marknadsmiljö måste vi fortsätta att fokusera alla våra ansträngningar på att implementera vår koncernövergripande produktoffensiv och pågående effektiviseringsprogram, säger Marco Schubert, medlem i koncernens utökade verkställande kommitté för försäljning.

Nyckeltal

6,60 miljoner fordon levererade över hela världen efter nio månader, en ökning med 1 procent jämfört med föregående år (6,52 miljoner fordon).

Tillväxten i Sydamerika (+15 procent), Västeuropa (+3 procent) och Central- och Östeuropa (+10 procent) kompenserade mer än väl för förväntade nedgångar i Kina (-4 procent) och Nordamerika (-8 procent)

717 500 elbilar (BEV) levererades över hela världen i slutet av september, en ökning med 42 procent jämfört med föregående år (506 600 fordon).

En stark ökning av BEV-leveranser i Europa (+78 procent) och USA (+85 procent), nedgång i Kina (-43 procent) som planerat inför lanseringen av nya eldrivna modeller. Volkswagen-koncernen klar marknadsledare inom BEV i Europa (med en marknadsandel på cirka 27 procent); Den globala andelen elbilar ökar efter tre kvartal markant från 8 till 11 procent jämfört med föregående år, från 12 till 20 procent i Västeuropa.

Orderingången i Västeuropa ökade med 17 procent under de första nio månaderna.

Ökningen av orderingången drivs särskilt av nya modeller av alla typer av drivlinor, såsom VW ID.7 Tourer, VW Transporter/Multivan, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron och Porsche 911; Beställningarna av BEV ökar särskilt kraftigt (+64 procent) och står för cirka 22 procent av den totala orderingången i Västeuropa.

De globala leveranserna av laddhybrider uppgick till 299 000, en ökning med cirka 55 procent jämfört med samma period förra året (193 000).

Efterfrågan på laddhybrider med modern laddhybriddrift av andra generationen, med en helt eldriven räckvidd på upp till 143 km¹, ökar.

Utvecklingen i kärnregionerna

Europa
Totalt levererades 2 907 500 bilar i regionen, vilket motsvarar en ökning med 4,1 procent. Tillväxten var 3,2 procent i Västeuropa och 10,2 procent i Central- och Östeuropa. På hemmamarknaden i Tyskland levererades 4,6 procent fler bilar till kunderna.

Sverige
Volkswagen Group Sverige fortsätter att utvecklas starkt på den svenska marknaden. Efter årets nio första månader uppgår marknadsandelen för personbilar till 30 procent, en tydlig ökning från 24,5 procent samma period i fjol. Volkswagen ID.7 är fortsatt Sveriges mest sålda elbil och koncernen behåller sin ledande position inom elbilssegmentet.

Volkswagen Transportbilar visar sin styrka med en 71-procentig ökning i september och en marknadsandel på 30 procent year-to-date. ID. Buzz är fortsatt den mest registrerade eldrivna lätta lastbilen i landet.

Nordamerika
I Nordamerika levererades totalt 708 800 bilar från koncernens varumärken, vilket är 7,8 procent färre än samma period förra året. På huvudmarknaden, USA, var nedgången 9,3 procent i en utmanande miljö präglad av tullsituationen.

Sydamerika
Regionen ökade med 14,9 procent till 481 800 fordon. På huvudmarknaden Brasilien uppgick ökningen till 6,8 procent.

Asien-Stillahavsområdet
Regionen noterade en minskning med 2,8 procent till 2 208 000 fordon. Den främsta orsaken till detta var den intensiva konkurrenssituationen i Kina. Inom BEV-segmentet minskade leveranserna betydligt som planerat inför lanseringen av nya modeller. För alla typer av drivlinor var nedgången på 4,0 procent i linje med förväntningarna.

Bästsäljande elbilar (BEV), globalt (januari–september 2025)

  • Volkswagen ID.4/ID.5 – 128 900
  • Volkswagen ID.3 – 88 800
  • Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback) – 65 700
  • Audi Q6 e-tron (inkl. Sportback) –63 800
  • Škoda Elroq – 60 400
  • Škoda Enyaq (inkl. Coupé) – 58 100
  • Volkswagen ID.7 (inkl. Tourer) – 55 500
  • Volkswagen ID. Buzz (inkl. Cargo) – 42 900
  • Porsche Macan – 36 300
  • CUPRA Born – 32 900

1) Volkswagen Golf 1.5 eHybrid: viktad energiförbrukning blandad körning 15,6–14,6 kWh/100 km plus 0,3 l/100 km; bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri: 5,3–5,0 l/100 km; viktade CO 2-utsläpp blandad körning 7-6 g/km; CO2 klass vägd kombinerad: B; CO 2-klass med urladdat batteri: D-C Audi A3 Sportback TFSI E: viktad kombinerad energiförbrukning 16,6-14,6 kWh/100 km plus 0,4-0,3 l/100 km; blandad bränsleförbrukning med tomt batteri: 5,4-4,9 l/100 km; viktade kombinerade CO 2-utsläpp 8-6 g/km; CO2 klass vägd kombinerad: B; CO2 klass med urladdat batteri: DC