Volkswagens nya laddhybrider behåller den lägsta fordonsskatten efter årsskiftet
Nya EU-regler för laddhybrider träder i kraft efter årsskiftet, vilket innebär ökade CO2-värden som i sin tur kan påverka den svenska fordonsskatten. De nya CO2-värdena för Volkswagens nya generation laddhybrider är nu fastställda. Laddhybridversionerna av Golf, Passat, Tiguan och Tayron klarar det svenska gränsvärdet med god marginal och får även fortsättningsvis den lägsta fordonsskatten på 360 kronor per år.
Den standardiserade körcykeln WLTP har uppdaterats med en ny formel för att göra CO2-värdena på laddhybrider ännu mer förenliga med verklig körning. Sedan 2025 mäts utsläpp och förbrukning med både fullt batteri och med tomt batteri och resultaten vägs sedan samman.
De nya kraven började gälla förra årsskiftet för nya modeller som homologerades för EU-marknaden. Volkswagens nuvarande laddhybrider homologerades innan dess och har därför haft CO2-värden baserade på den tidigare mätmetoden. Från den 1 januari 2026 krävs emellertid att den nya mätmetoden används för samtliga nya bilar som säljs på EU-marknaden. De resulterande högre värdena kan påverka den svenska fordonsskatten på laddhybrider. I Sverige är gränsvärdet satt till 75 g CO2/km och varje gram över denna gräns beskattas extra.
Fortsatt under gränsvärdet för Volkswagens nya laddhybrider
Volkswagens laddhybrider har nu fått sina nya värden fastställda. Tack vare att den nya generationen laddhybriddrift erbjuder en lång elektrisk räckvidd på upp till 115-143 km (WLTP), beroende på modell, version och utrustning, så får dessa modeller ett fortsatt lågt CO2-värde.
Den skärpta mätmetoden innebär att CO2-värdena för laddhybridversionerna av Golf, Passat, Tiguan och Tayron ökar från 7-11 gram/km till 25-39 gram/km, beroende på modell, version och utrustning. Det betyder i sin tur att fordonsskatten för dessa modeller inte påverkas eftersom de nya värdena fortsatt ligger klart under 75 gram/km. Fordonsskatten förblir därmed den lägsta, en grundavgift på 360 kronor per år.
Laddhybridversionen Touareg R eHybrid får däremot extra skatt eftersom det nya CO2-värdet på 126 g/km överskrider 75 g/km. Touareg R eHybrid är inte utrustad med den senaste generationen laddhybriddrift och har en elektrisk räckvidd på upp till 47 km. Med den tidigare metoden hade Touareg R eHybrid ett CO2-värde på 54 g/km.
Gäller nya bilar från och med vecka 44
De nya CO2-värdena gäller Volkswagen-bilar som tillverkas från och med vecka 44 och de nya värdena finns nu även angivna i konfiguratorn "Bygg din bil" på volkswagen.se. Bilar som byggs till och med vecka 43 påverkas inte av de nya reglerna.
Här nedan följer en översikt över Volkswagens laddhybrider vad gäller de nya värdena för förbrukning, CO2-utsläpp och elektrisk räckvidd. Detta enligt den standardiserade körcykeln WLTP och blandad körning. Intervaller anges då en modell erbjuds i olika utrustningsversioner. Val av tillvalsutrustning kan också påverka en bils slutgiltiga värden.
- Golf eHybrid: 1,1 l/100 km, 25-26 g CO2/km, 142-143 km
- Golf GTE: 1,1 l/100 km, 30 g CO2/km, 131 km
- Passat eHybrid: 1,3-1,5 l/100 km, 29-34 g CO2/km, 124-133 km
- Tiguan eHybrid: 1,4-1,6 l/100 km, 33-37 g CO2/km, 117-124 km
- Tayron eHybrid: 1,5-1,7 l/100 km, 34-39 g CO2/km, 115-122 km
- Touareg R eHybrid: 5,4 l/100 km, 126 g CO2/km, 47 km