Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
I samband med modellårsskiftet för Audis modeller på PPE- respektive PPC-plattformen lanseras flera nyheter som gäller både hård- och mjukvara. En annan nyhet är att fokus lagts på de fyrhjulsdrivna versionerna av Audi Q6 e-tron och Q6 Sportback e-tron i Sverige.
-Audi är synonymt med quattro och efterfrågan har alltid varit stor på våra fyrhjulsdrivna versioner, speciellt när det gäller våra SUV-modeller. I samband med modellårsskiftet har vi valt att satsa helhjärtat på Audi Q6 e-tron quattro och erbjuda den till en attraktiv prisbild som vi tror kommer tilltala många i målgruppen, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.
Fyrhjulsdrivna Q6 e-tron quattro har fått ökad effekt från 285 till 315 kW (428 hk). Med startpriset 789.900 kr ingår omfattande standardutrustning med bland annat elställbara sportsäten, Matrix LED-strålkastare, akustikglas, stöldlarm, säkerhets- och assistanspaket, MMI navigation, dubbla ladduttag, adaptiv körassistent, Audi app store mm. Som tillval erbjuds dessutom bland annat luftfjädring, OLED bakljus och passagerardisplay.
Ny förenklad och intelligent förarmiljö
I samband med modellårsskiftet får Audi Q6 e-tron även ett nytt användargränssnitt med många elbilsunika funktioner. Med färre ikoner har målet varit att förenkla förarmiljön. Det gäller även multifunktionsratten som delvis får fysiska reglage som ersätter de tidigare pekkänsliga.
Den självlärande röstassistenten, Audi Assistant, får också en uppdatering. Med hjälp av artificiell intelligens kan den nu även svara på detaljerade frågor om din bil med information som hämtas direkt från den digitala instruktionsboken. Röststyrningen kommer utöver nuvarande funktioner även kunna styra olika förarassistanssystem, såsom adaptiv körassistent och avståndsreglering samt känna igen beteendemönster och automatiskt anta dem som rutiner.
Disney+ eller Power nap?
Under långresan kan passagerarskärmen vara ett välkommet tidsfördriv. Utöver Youtube, Karaoke och en rad andra appar erbjuds nu även Disney+ i Audi Application Store. Genom att ansluta trådlösa hörlurar via Bluetooth kan medpassageraren till exempel underhållas av julfilmer utan att störa föraren eller andra passagerare.
En annan ny funktion är skräddarsydda stämningslägen som använder kupébelysning, ljud, massagefunktioner och klimatanläggning för att skapa en aktiverande eller avslappnande känsla i bilen. När funktionen är aktiverad varar den mellan tio och tjugo minuter och anpassar sig till bilens rörelser. De eldrivna modellerna kommer också ha ett Power nap-läge, som skapar en rofylld atmosfär under korta pauser, till exempel under laddning.
Förarassistans för ökad säkerhet och komfort
En vidareutvecklad adaptiv körassistent håller inte bara bilen i sitt körfält så länge händerna är kvar på ratten, utan stödjer nu även filbyte som föraren initierar via blinkers på motorvägen. I samband med modellårsskiftet utökas även parkeringsfunktionerna i tillvalet Park Assist Pro. Backningsassistenten tar över styrningen de sista 50 metrarna vid backning, vilket gör det lättare att backa, särskilt på smala gator. Manöverassistenten hjälper till att undvika skador i trånga parkeringar. Systemet kan även spara fem olika parkeringsmanövrar, var och en 200 meter lång, och sedan utföra dem automatiskt på privat mark. Den nya garageparkeringen via smartphone fungerar även utan att man först behöver köra förbi parkeringsplatsen. Den kräver Park Assist Pro med fjärrkontroll, vilket ingår i "Tech pro"-paketet.
Integrerad högupplöst dashcam
En annan nyhet är tillvalet dashcam, monterad vid innerspegelns fot. Kameran levererar högupplösta 4K-videor på det som händer framför bilen. Tack vare High Dynamic Range-teknik (HDR) och en extra ljuskänslig sensor producerar den detaljerade inspelningar även under utmanande ljusförhållanden. Inspelningarna kan enkelt startas och stoppas via en app på mittdisplayen. Händelsefunktionen är praktisk eftersom den använder en kontinuerlig ringbuffertinspelning. När den aktiveras – automatiskt, vid en olycka eller manuellt – sparar den de 30 sekunderna före och efter incidenten. Om så önskas kan automatiska inspelningar också utlösas av vissa åtgärder, såsom aktivering av varningsblinkers eller nödbromsning. All data och inspelningar sparas endast lokalt på ett SD-kort – inget överförs från bilen. Förutom bilder och videor registreras även navigationsdata, hastighet och tid.
Snabbt och enkelt att ladda
På långresan gör 800-voltssystemet och laddeffekten på 270 kW att det tar ca 21 minuter att ladda 10–80% av det 100 kWh brutto (94,9 netto) stora batteriet som ger en räckvidd på ca 62 mil (19”-hjul) enligt WLTP. Med quattro-drivning är dragkapaciteten dessutom hela 2400 kg. I samband med uppdateringen har regenereringen förbättrats ytterligare så att bilarna kan bromsas till stillastående utan att övergå till konventionella friktionsbromsar. Det gör stoppet extra mjukt och ännu bekvämare. Den extra rörelseenergin som genereras används för energiåtervinning, vilket förbättrar effektiviteten och räckvidden.
Liksom för alla nya elbilar från Audi ingår även Pro-abonnemanget från Audi charging under det första året för att göra laddningen så enkel som möjligt. Tjänsten gör det möjligt att ladda på närmare en miljon laddpunkter i 27 länder via ett enda laddkort. Särskilt attraktivt är det vid IONITY-stationer med Plug & Charge till ett aktuellt pris på 3,50 kr/kW i Sverige.
Lansering och prissättning
Audi Q6/S6 e-tron och Q6/S6 Sportback e-tron tillverkas i Ingolstadt. Beställningar på quattro-modellerna kan göras från och med v. 49. De första leveranserna med modellår 2026 väntas till Sverige i mars.
Bränsle-/elförbrukning och utsläppsvärden för Audi Q6 e-tron:
Blandad elförbrukning i kWh/100 km: 19,8–15,6; CO2-utsläpp i g/km: 0
