27 sep 2010 | Pressmeddelande

Audi A1 – ny toppversion med 185 hk

Under Paris Motor Show presenterar Audi prestandaversionen av Audi A1 – 1.4 TFSI med 185 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Trots effekten är bränsleförbrukningen endast 5,9 l/100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 139 g/km.

Audi A1, premiumvalet bland de små kompaktbilarna, kommer nu i en ny toppversion – A1 1.4 TFSI med 185 hk. Bilens styva chassi ger sportiga köregenskaper, medan den nya 1.4 TFSI-motorn med överladdning via både turbo och kompressor levererar 185 hk i effekt med dubbelkopplingslådan S tronic som standard. Prestandaversionen imponerar också vad gäller effektivitet, med en förbrukning på 5,9 liter bränsle per 100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på endast 139 g/km (preliminära uppgifter).

A1 1.4 TFSI har en kompakt och lätt motor med fyra ventiler per cylinder och producerar starka 185 hk och 250 Nm i vridmoment. Accelerationen från noll till 100 km/h tar endast 6,9 sekunder, och toppfarten är 227 km/h (prestandauppgifterna är preliminära).

Den spontana responsen och den höga drivkraften, även vid höga hastigheter, uppnås tack vare kombinationen av kompressor och turboladdare. Kompressorn börjar arbeta vid 1 500 r/min och kopplas i de flesta fall ur vid 2 400 r/min. Eftersom turboladdaren inte behöver arbeta särskilt mycket vid låga varvtal har utvecklarna kunnat använda en större turbo och konstruera den för hög effektivitet.

Den standardmonterade, sjuväxlade dubbelkopplingslådan S tronic överför kraften från 1.4 TFSI till framhjulen. Den avancerade växellådan är mycket kort och lätt och består av två transmissionsenheter som styrs av två flerskiviga kopplingar. Själva växlingen sker på några hundradelar av en sekund och utan märkbart avbrott i drivkraft.

Framvagnens McPherson-konstruktion och den bakre torsionsaxeln med separerade fjädrar och stötdämpare skapar grunden för bilens kvicka köregenskaper. Audi A1 1.4 TFSI (185 hk) styr in kvickt, klarar kurvor snabbt och stabilt, och accelererar ut med bra grepp. ESP med elektronisk differentialbroms är standard. När systemet upptäcker att det är risk att det inre hjulet ska förlora grepp vid kurvtagning, inleder det en mycket kort bromsning av det hjulet.

Det finns ett omfattande utbud av utrustning. Säkerhetspaketet omfattar två främre krockkuddar, sidokuddar och sidokrockgardiner. Bältessträckare och bälteskraftsbegränsare samt Audis integrerade nackskyddssystem avrundar paketet. Isofix-fästpunkter för barnstol i baksätet är standard.

Många av tillvalen kommer direkt från storbilsklassen. Till dessa hör xenon-plus-strålkastare med LED-varselljus, LED-bakljus, interiörpaket med LED-ljus, helljus-assistent, ljus- och regnsensor, panoramasoltak, komfortnyckel med start-stopp-knapp, två navigationssystem och ett Bose surroundsystem med 465 watt och fjorton högtalare.

 

Audi A1 1.4 TFSI (185 hk) kommer att lanseras i slutet av året, svenskt pris är ännu ej fastställt.