11 apr 2019 | Pressmeddelande

SEAT gör framsteg med CNG-utbud

  • SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen
  • Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov
  • CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader
  • Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra

Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad.

Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Europa, tillsammans med de mest relevanta fördelarna med naturgasmobilitet vilka är hållbarhet och väldigt låg kostnad per kilometer.

Varje bil har designats och utvecklats vid SEATs högkvarter i Martorell, och utgör ytterligare ett steg i företagets fordonsutvecklingsprogram, som visar upp fördelarna med att använda CNG som primärt bränsle, ett bränsle som ger minskad miljöpåverkan utan att minska körglädjen.

”SEAT är hängivet att föra fram CNG som ett hållbart alternativ till traditionella fossila bränslen. Det gör det möjligt att reducera CO2-utsläpp utan att påverka bilens distinkta egenskaper”, sade Luca de Meo, verkställande direktör för SEAT. ”Och tack vare teknikens kompabilitet med förnybar biometan är den en viktig del av bränsleblandningen allt eftersom vi rör oss framåt mot mobilitet med låga utsläpp.”

En CNG-bil minskar CO2-utsläppen med ungefär 25 % jämfört med en bensindriven motsvarighet. Utöver miljö- och skatteförmåner erbjuder TGI-tekniken exceptionellt låga kilometerkostnader, upp till 50 % billigare än en motsvarande bensinmodell och 30 % billigare än en diesel – och med de ytterligare förbättringar SEAT gjort av tekniken kan den nu nå ännu längre innan den behöver tankas igen.

Den främsta utvecklingen är införandet av en tredje CNG-tank. För Ibiza och Arona är nu räckvidden med endast CNG upp till 360 km (baserat på WLTP), medan Leon kan nå upp till 440 km (baserat på WLTP). Denna nya konfiguration uppfyller kraven från TGI-kunder som ville ha en ökad räckvidd i CNG-läge.

Med CNG-teknik har SEAT fördelen att kunna erbjuda kunder ett riktigt alternativ som är både effektivt och modernt, i en bil som kostar i stort sett lika mycket som en motsvarande dieselmodell. Dessutom kostar underhåll av TGI-modeller ungefär lika mycket som för bilar med traditionella förbränningsmotorer. Denna förändring innebär att bilarna är renare och ger ännu bättre värde för pengarna, med stor hjälp från den högre verkningsgraden hos CNG jämfört med andra bränslen.

SEAT ger även stöd till utveckling och tillgänglighet av förnybar biometan, som neutraliserar de CO2-utsläpp som skapas genom att bilen används. Endast en helt eldriven bil som drivs till 100 % av förnybar energi skulle ge ett bättre slutresultat. 

Optimistiska prognoser för den svenska marknaden 

Trots en svag start för gasbilen på den Svenska marknaden så är SEAT optimistiska i sina prognoser om att fortsätta att växa med gasbilarna i den för SEAT viktiga företagsmarknaden.  SEAT satsar på gasbilar och har precis lanserat SEAT Arona TGI, marknadens första fabriksbyggda SUV med gasdrift!

SEAT innehar ca. 10% av CNG registreringarna hittills i år, då bilarna nu börjar ankomma till Sverige efter en tids leveransförseningar (pga. WLTP) så ser vi en stor potential till att öka den andelen.

”Orderingången på gasbilar från SEAT ligger på rekordnivåer, detta är både roligt för SEAT men även en viktig pusselbit mot ett fossilfritt bilkörande”, säger Marcus Akmal, Head of fleet på SEAT Sverige.