14 apr 2019 | Pressmeddelande

Världspremiär för eldrivna Volkswagen ID. ROOMZZ

Volkswagen eldrivna ID.-familj växer med en rymlig och mångsidig SUV i femmetersklassen – ”ID. ROOMZZ”. Världspremiären för denna nya konceptbil sker på den internationella bilsalongen i Shanghai, Kina, 16-26 april. Marknadslanseringen planeras till år 2021, med start i Kina.

Nyckelfakta om ID. ROOMZZ

  • Utsläppsfri SUV: Med tre sätesrader är standardversionen av ID. ROOMZZ, som lanseras år 2021, en verkligt rymlig SUV.
  • ID.-familjen får tillökning: ID. ROOMZZ är den sjätte modellen i ID.-familjen efter ID., ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION och ID. BUGGY.
  • e-SUV-design: ID. ROOMZZ kombinerar den självsäkra utstrålningen hos en SUV med Volkswagens eleganta e-mobility-design.
  • Den samlade kraften av IQ.DRIVE-systemen: I läget ”ID. Pilot” kan denna konceptbil från Volkswagen köra själv, utan ingrepp från föraren.
  • Open Space: Det generöst stora utrymmet i kupén har gjort helt nya säteskonfigurationer möjliga och gör bilen till en VIP-lounge på fyra hjul.
  • ”Svävande” instrument: Digital panel bakom glas, med instrument och ratt, som ser ut att sväva fritt framför föraren i form av en display.
  • ID. Light: Interaktiva ljuszoner som ger passagerarna information via intuitiva ljuseffekter.
  • Elektrisk 4MOTION: Med två elmotorer som kontinuerligt kan driva båda axlarna. Systemeffekt: 306 hk.
  • Kvick och smidig: ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på snabba 6,6 sekunder och har en topphastighet på 180 km/h (begränsad).
  • Lång räckvidd: Batteriet på 82 kWh ger bilen en räckvidd på upp till 450 km, enligt körcykeln WLTP.

Sex konceptbilar – kompakta ID. kan snart förbokas

Efter mer kompakta ID. CROZZ, presenterar Volkswagen nu en andra koncept-SUV i en helt ny generation elbilar. Världspremiären för ID. ROOMZZ, som är en lika praktisk bil för familjer som för företag, hålls i Kina på bilsalongen i Shanghai (16-26 april).

Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon.

Med denna nya SUV anger Volkswagen tonen för sin e-mobilitetsoffensiv i vilken bland annat ID.-familjen ingår – en ny serie progressiva elbilar med liknande räckvidd som dagens bensindrivna modeller. Förutom ID. ROOMZZ, hör kompakta ID. och ID. CROZZ (båda lanseras på marknaden 2020) samt den starkt folkabussinspirerade ID. BUZZ och den nyskapande sedanmodellen ID. VIZZION (båda marknadslanseras 2022) till den nya elbilsfamiljen.

Dessutom, vid årets Genèvesalong avtäckte Volkswagen nya ID. BUGGY − en öppen Beach Buggy som kan komma att serietillverkas i mindre skala i ett samarbete med externa partners. Precis som fallet är med övriga ID.-modeller, är ID. ROOMZZ baserad på Volkswagens innovativa elbilsplattform ”MEB”.

Den 8 maj öppnas möjligheten att förhandsboka den första modellen, kompakta ID., även på den svenska marknaden. Den produktionsklara versionen får världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

Förfinad design

Karossen på ID. ROOMZZ uppvisar samma tydliga, homogena linjer som präglar övriga medlemmar i ID.-familjen. Samtidigt har det team som leds av Volkswagens designchef Klaus Bischoff sett till att ID. ROOMZZ fått alla de personliga drag den behöver. Och ännu bättre: De många praktiska detaljerna gör konceptbilen till ett nyskapande tillskott i segmentet för stora SUV:ar.

Designen resulterar i fulländad aerodynamik och en enhetlig karaktär.
– Den här SUV:en är som en monolit, den ser ut att vara framställd ur ett enda stycke metall. ID. ROOMZZ tar sig problemfritt fram på elektricitet; tyst och utan utsläpp. Dessutom utstrålar designen kraftfullhet och elegans. Speciellt iögonfallande är midjepartiet med sina tydliga sektioner över hjulhusen, säger Klaus Bischoff.

Kör själv, eller låt bilen göra det

Konceptbilen bjuder på ett nytt interiör- och säteskoncept. Klaus Bischoff igen:
– ID. ROOMZZ visar vad vi kan förvänta oss av en eldriven fullstor SUV i framtiden. Den renodlade looken framhäver bilens funktion, och användarupplevelsen är intuitiv och naturlig. Dessutom erbjuder interiören flexibilitet och anpassningsmöjligheter på en helt ny nivå vilket gör att både säteskonfigurationen och körläget kan uppfylla förarens och passagerarnas personliga önskemål.

ID. ROOMZZ kombinerar sina IQ.DRIVE-system på ett sätt som gör att konceptbilen kan navigera sig fram i trafiken helt på egen hand (helt automatiskt) när man så önskar. Volkswagen har samlat alla sina assistanssystem och teknologier för självkörande bilar under beteckningen ”IQ.DRIVE”. Det är enkelt att växla från det manuella körläget ”ID. Drive” till det helautomatiska ”ID. Pilot”: Allt föraren behöver göra är att placera handen på VW-emblemet på ratten i minst fem sekunder, så tar datorn i ID. ROOMZZ över kontrollen av bilen.

Volkswagens nya ”IQ. steering system” kopplar då bort rattstången och flyttar ratten till sitt viloläge vilket också gör att föraren får ännu bättre med plats. Och när det är dags att ta tillbaka kontrollen över bilen, behöver föraren bara trycka på VW-emblemet igen. Då skjuts ratten ut på nytt och synkroniseras med den aktuella styrvinkeln.

Det är endast om föraren rör vid den kapacitiva ratten som rattstången integreras i styrsystemet igen. Från detta ögonblick måste föraren själv styra fordonet. På det här sättet garanteras maximal säkerhet när kontrollen över bilen flyttas från föraren till bilen eller vice versa.

Nya konfigureringsmöjligheter

Det helautomatiska körläget (nivå 4) gör det möjligt att placera de integrerade sätena på helt nya sätt vilket innebär att kupén kan förvandlas till rena VIP-rummet. Totalt finns det tre olika säteskonfigurationer som var och en motsvarar ett speciellt körläge. I det manuella körläget ”ID. Drive”, är sätena (som är klädda i ”AppleSkin”, ett konstläder som innehåller 20 % vegetabiliskt material), normalt vända framåt och ryggstöden uppfällda. Om föraren växlar över till det helautomatiska läget ”ID. Pilot”, kan sätena roteras 25 grader för att åstadkomma en mer kommunikativ och lounge-liknande atmosfär ombord.

I det helautomatiska körläget kan föraren aktivera läget ”ID. Pilot Relax” som gör det möjligt för passagerarna att ställa in sitt säte som de vill ha det, från vertikalt till bakåtlutat ryggstöd. Den serietillverkade versionen av ID. ROOMZZ kommer att ha upp till sju säten.

”Svävande” instrumentpanel

ROOMZZ har ingen instrumentpanel av traditionell typ. I det manuella körläget ”ID. Drive”, verkar den digitala instrumenttavlan och ratten att sväva fritt framför föraren. Den digitala instrumentpanelen har en heltäckande glasfront. Ratten, som är digital, sitter integrerad i denna panel. Förutom beröringskänsliga sektorer, har den en 5,8-tums-display som presenterar relevant information, som navigationsanvisningar i autonomt läge, för föraren.

Det finns också en Head-Up Display (HUD) som med förstärkt verklighet (AR) projicerar upp navigationsinstruktioner i det virtuella utrymmet framför föraren. AR gör att systemet kan visa piktogram, till exempel pilar, i förarens synfält för att tydligt markera var man ska svänga av.

Nya ”ID. Light” är ett interaktivt ljusband som sitter integrerat precis under vindrutan, mellan A-stolparna, och förser föraren och gästerna ombord med ytterligare information. Med hjälp av olika ljuseffekter i denna LED-list visas information om assistanssystemen, navigationen och luftkvaliteten ombord (CleanAir system). Samtidigt visas motsvarande information av ”ID. Light” i dörrarna och på innertaket för passagerarna bak.

Fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 306 hk

Två elmotorer svarar för drivningen av ID. ROOMZZ. Koaxialdrivningen fram har en effekt på 102 hk (75 kW) och elmotorn bak levererar 204 (150 kW). Den kombinerade effekten, ”systemeffekten”, är alltså 306 hk (225 kW). Normalt läggs drivningen ut på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar fyrhjulsdrivningen 4MOTION motorkraften mellan de bägge axlarna. Allt sker via en ”elektronisk kardanaxel” och på bråkdelar av en sekund. ID. ROOMZZ kan också köras permanent i fyrhjulsläge.

Motorerna får sin energi från ett litiumjonbatteri placerat i golvet. Batteriet har ett energiinnehåll på 82 kWh. ID. ROOMZZ klarar accelerationen från 0 till 100 på 6,6 sekunder. Topphastigheten ligger på 180 km/h (begränsad). Enligt den europeiska körcykeln WLTP är den maximala körsträckan 450 km. Batteriet laddas induktivt men kan också laddas via sladd.

Tekniska data ID. ROOMZZ

Teknisk plattform: MEB (modular electric drive matrix)
Status: Konceptbil
Körlägen (manuell / autonom): “ID. Drive” / “ID. Pilot”
Längd / Bredd / Höjd: 4 915 mm / 1 890 mm / 1 760 mm
Axelavstånd: 2 965 mm
Spårvidd fram / bak: 1 597 mm / 1 573 mm
Hjul/däck: 265/40 R22
Drivsystem: Bak- och fyrhjulsdrift 4MOTION
Elmotor fram: 102 hk (75 kW); 140 Nm
Elmotor bak: 204 hk (150 kW); 310 Nm
Systemeffekt: 306 hk (225 kW)
Batterikapacitet: 82 kWh
Räckvidd (WLTP): 450 km
Laddningskapacitet: 150 kW (DC)
Laddningstid upp till 80 % av 82 kWh: cirka 30 min
0-100 km/h: 6,6 s
Topphastighet: 180 km/h