04 sep 2019 | Pressmeddelande

Fler än 30 000 förbokningar av Volkswagens nya elbil ID.3 1st Edition − stort intresse i Sverige

Strax före det att bilsalongen i Frankfurt öppnar sina portar har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av den nya elbilen ID.3. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien.

Dessutom har fler än 100 000 personer registrerat sig för det speciella nyhetsbrev om ID.3 som Volkswagen använder för att presentera regelbunden information om sin nya helt eldrivna ID.-familj samt ämnen kopplade till elektrisk mobilitet. Den produktionsklara versionen av ID.3 har nästa vecka världspremiär på Frankfurtsalongen (IAA, 10-22 september).

Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, kommenterar:
− Innan IAA har vi redan nått vårt mål om 30 000 förbokningar för specialversionen ID.3 1st Edition. Denna framgång visar att ID.3 kommer vid exakt rätt tidpunkt. Fler och fler människor vill gå över till e-mobilitet.

Sedan maj i år har potentiella kunder i Europa kunnat lägga en icke-bindande förbokning för en produktionsplats av den begränsade lanseringsmodellen ID.3 1st Edition. En handpenning på 10 000 kr krävs för att reservera sin plats i produktionskön.

− Vi märker av ett mycket stort intresse för vår nya elbil ID.3 och gläds åt att Sverige är ett av de länder som har flest förbokningar av lanseringsmodellen. Det bådar verkligen gott för vår ambition att elektrifiera Sverige! säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

En ny era för Volkswagen inleds med ID.3. Detta är den första modellen i en familj av helt eldrivna bilar som kommer att lanseras för att göra elektrisk mobilitet attraktiv och prisvärd för många människor. ID.3 kommer att levereras till kund som en koldioxidneutral bil. 

Volkswagens nya elbilsfamilj kommer att erbjudas med tre olika batteripaket med räckvidder på 33 mil, 42 mil och 55 mil, enligt körcykeln WLTP. Det rekommenderade priset för ID.3 med det minsta batteripaketet kommer att starta på under 30 000 euro i Tyskland, medan specialutrustade ID.3 1st Edition kommer att finnas tillgänglig för cirka 40 000 euro, exklusive eventuella statliga stöd. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

ID.3 1st Edition har det mellanstora batteripaketet med en räckvidd på upp till 42 mil. Förutom exklusiva designdetaljer kommer köpare av ID.3 1St Edition att få gratis el under ett år upp till maximalt 2 000 kWh – via alla publika laddningsstationer kopplade till Volkswagens laddningsapp We Charge där bland annat det europeiska laddningsnätverket IONITY, som Volkswagen är partner till, ingår. I Sverige kommer Volkswagens elbilskunder erbjudas möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Under hösten och våren blir saker mer konkreta för förbokare när de går in i beställningsfasen med sin återförsäljare för att välja den version av ID.3 1st som de vill köpa.
− Folk som fortfarande är intresserade av en ID.3 1st Edition eller en tidig "vanlig" ID.3 bör fortfarande registrera sig hos oss. Våra marknader har väntelistor för potentiella köpare. Erfarenheten indikerar att det fortfarande kan finnas någon rörelse på väntelistan fram till tidsfristen för bindande order, säger Jürgen Stackmann.

Svenska förbokningar kan fortfarande göras via portalen https://www.volkswagen.se/app/prebooking/vw-se/sv. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020.

På årets Frankfurtsalong kommer Volkswagen att fokusera på elektrisk mobilitet. Men det är inte bara ID.3 som får sin världspremiär i Frankfurt, besökare kan även titta på prototyper på andra ID.-modeller som står på tur att lanseras efter ID.3.

Volkswagen kommer att ha en helt ombyggd monter på sin vanliga plats i Hall 3, baserat på den nya varumärkedesignen, som också gör sin världsdebut. ID.3 blir den första nya modellen som presenteras med den helt nya logotypen.