29 nov 2019 | Pressmeddelande

Efter 17 framgångsrika år med Ruth – Volkswagen Transportbilar byter reklambyrå.

Volkswagen Transportbilar har efter en upphandling valt Abby Priest som ny kommunikationsbyrå för sin reklam och PR från 2020. Med detta beslut lämnar Volkswagen Transportbilar ett långt och framgångsrikt samarbete med reklambyrån Ruth.

Under samarbetet med Ruth har marknadsandelen för Volkswagen Transportbilar fördubblats och varumärket har idag en unikt stark position som klar marknadsledare inom segmentet lätta transportbilar.

”Oavsett om vi tittar på varumärkeskännedom eller preferenser så kan vi se att kunderna sätter Volkswagen Transportbilar främst. Ruth har varit en viktig partner under väldigt många år och bidragit till vår framgång”, säger Maria Johnsson, Chef Produkt, Marknad och PR på Volkswagen Transportbilar. ”Det har varit ett riktigt svårt beslut att lämna den kompetens och det genuina engagemang för vår affär som Ruth alltid visat”.

Bilbranschen är under stor förändring och hela Volkswagen-gruppen investerar stort för att ställa om till elektrifierade fordon och ett minskat klimatavtryck för hela sin verksamhet. Till detta tillkommer nya digitala tjänster och ändrade kundbeteenden och kundkrav. ”I den omställning som vi och våra kunder står inför, behöver vi se över alla delar, även hur vi kommunicerar”, avslutar Maria Johnsson.

På Abby Priest är man förstås glada över förtroendet. I ett pressmeddelande från dem uttalar sig deras VD, Mandarva Stenborg om uppdraget. ”Vi är en integrerad full-servicebyrå drivna av att skapa kommunikation i framkant alltid med en förtjänad kärna och ett kanaloberoende uttag. Vi är såklart mer än glada över att marknadsledaren i kategorin med den högsta varumärkeskännedomen väljer oss, ett modigt val i en väldigt traditionstyngd bransch. Att Volkswagen Transportbilar, precis som vi, är inne på en viktig förändringsresa där nytänkande premieras gör ju bara det hela ännu mer spännande”.